Seimo opozicijos atstovai teigia, kad skundų banga dėl operatoriaus sąskaitų pasiekė „epideminį mastą‟.
„Kodėl jūsų bendrovėje taip dažnai ir taip masiškai klysta?‟, spalio laiške teiraujasi tuometinis socialdemokratų partijos frakcijos Seime seniūnas Gintautas Paluckas.
ESO, atsakydamas į kreipimąsi, primena, kad prasidėjus Rusijos karui Ukrainoje visame pasaulyje kilo energetikos krizė, elektros ir dujų vartotojams teko keisti vartojimo įpročius, o papildomos sumaišties sukėlė ir elektros tiekimo rinkos liberalizavimas.
„Pasikeitus elektros tiekėjui, kito kaina, aptarnavimas ir net sąskaitų pateikimo vaizdas. Iki šiol daugiau kaip 70 tūkst. elektros vartotojų nėra pasirinkę nepriklausomo teikėjo, jiems užtikrinamas garantinis tiekimas (lapkritį tokių vartotojų jau mažiau – red.), o bendrovės klientų kiekis išaugo‟, – komentuoja ESO laikinasis vadovas Renaldas Radvila atsakyme, su kuriuo susipažino „Delfi‟.
„Kodėl jūsų klientams taip sunku su jumis susisiekti? Kodėl taip sudėtinga nustatyti ir ištaisyti klaidą?‟, – tęsiamas socialdemokratų kreipimasis.
ESO aiškina, kad šiemet, palyginti su 2021-aisiais, vidutinis gautų skambučių skaičius augo 33 proc., o beveik 10 proc. daugėjo ir atsilieptų skambučių. Srauto padidėjimą liepos ir rugsėjo mėnesiais esą lėmė ir antrojo liberalizavimo etapo pabaiga, bendrovės „Perlas Energija“ pranešimas apie elektros tiekimo sutarčių nutraukimą su savo klientais, padidėjęs prisijungimo prie tinklo paraiškų skaičius.
„Padidėjus skambučių srautui, buvo imtasi veiksmų ir identifikuotos daugiausiai klausimų keliančios sritys bei klientams išsiųsti paaiškinimai. Svarbu paminėti, kad šiuo metu (spalį – red.) skambučių srautas yra sumažėjęs ir daugiau kaip 84 proc. skambučių priimami per 20 sekundžių‟, – sako ESO.
Anot G. Palucko, daugėja liudijimų, kad ESO „priskaičiuoja vartotojams milžiniškas skolas atgaline data. Kaip tai įmanoma? Kodėl tokių atvejų labai padaugėjo jums pradėjus keisti skaitiklius?‟.
ESO sako, kad metų metus, kai kaina už elektros naudojimą nesikeitė, vartotojai sunaudotos elektros kiekio nedeklaruodavo arba deklaruodavo netvarkingai (tai yra, ne pagal faktinius rodmenis). Per keletą mėnesių, o kartais – net ir metų, – susikaupė suvartojimo skolų, siekiančių šimtus ar tūkstančius eurų.
„Dažnu atveju faktas, kad vartotojas ilgą laiko tarpą nedeklaravo arba deklaravo neteisingus suvartotos elektros energijos kiekius, paaiškėja tik tuo metu, kai bendrovės darbuotojas atvyksta į objektą patikrinti elektros apskaitos prietaiso veikimo‟, – sako R. Radvila.
Jo teigimu, ESO inžinieriai, tikrindami apskaitos prietaisų veiklą, visada nurašo aktualius rodmenis, tai daroma ir keičiant elektros apskaitos prietaisą.
„Tačiau didelės skolos už nedeklaruotos elektros energijos kiekį niekaip nesusiję su elektros apskaitos prietaiso keitimu. Bendrovės turimais duomenimis, 2 proc. vartotojų po elektros apskaitos prietaiso patikrinimo arba keitimo, buvo fiksuotas ženkliai didesnis suvartojimas‟, – tęsia R. Ravila.
Jis kartu pridūrė, kad vadovaujantis galiojančiu teisiniu reguliavimu, už neapmokėtas elektros energijos kilovatvalandes yra taikomos nurašymo metu galiojančios elektros tiekėjų kainos.
„Kodėl net ir gavę savo klientų skundą, toliau grasinate jiems baudomis? Kokių aptarnavimo patobulinimų ketinate įdiegti, kad klaidos būtų operatyviai ištaisomos, o žmonės nebūtų persekiojami?‟, – toliau klausia socialdemokratai.
R. Radvila patikino, kad kiekvienam buitiniam vartotojui suteikiama galimybė iki paskutinės mėnesio dienos, o verslo klientui iki 15 mėnesio dienos, apmokėti jam paruoštą sąskaitą.
Negavus apmokėjimo klientams, jų nurodytais kontaktiniais adresais siunčiami priminimo laiškai, kad mokėjimas nėra gautas, bei nurodoma, kur galima atlikti mokėjimą ir kaip apie jį pranešti. Vartotojams suteikiama galimybė pasitarti dėl skolos atidėjimo.
G. Paluckas prašo pateikti informaciją apie elektros vartotojų prijungimo prie tinklo bei galios didinimo vidutinę trukmę dienomis (kiek tai užtrunka) lyginant pastaruosius trejus metus (pamečiui).
„Energijos skirstymo operatoriaus‟ atsakyme teigiama, kad klientų prijungimas 2020 metais vidutiniškai truko 28, 2021 metais – 37, 2022 metais – 63 kalendorines dienas.
„Prijungimo trukmių padidėjimą lėmė rekordiniai naujų paraiškų kiekiai sąlygoti gaminančių vartotojų plėtros‟, – aiškina bendrovė.
Ji rašo, kad pernai per mėnesį buvo gaunama vidutiniškai 7000 paraiškų (iš jų gaminančių vartotojų apie 1100), o šiemet – 12000 paraiškų (iš jų gaminančių vartotojų apie 5500).
„Nepaisant rangovų stygiaus ir medžiagų grandinės tiekimo sutrikimų iš viso nuo šių metų pradžios bendrovė prijungė 45131 klientą (įskaitant galios didinimą, gaminančių vartotojų prijungimą), tai yra, 21 proc. daugiau klientų nei tuo pačiu laikotarpiu 2021 metais‟, – komentuoja operatorius.
Bendrovė laiške detalizuoja ir jau atliktus veiksmus siekiant sutrumpinti naujų klientų prijungimo trukmę.
„Gyventojas turi teisę pasirinkti savo rangovą. Bendrovė tokią teisę suteikia, tik klientas turi pateikti informaciją apie rangovą, o bendrovė patikrina, ar jis atitinka kvalifikacinius reikalavimus‟, – vieną iš pavyzdžių pateikia ESO.
Socialdemokratai uždavė ir dar tris specifinius klausimus: dėl vienos seniūnijos Jonavos rajone sąskaitos, elektros tinklų Rukloje remontavimo, dėl „Pasitikėjimo linijos‟. Operatoriaus atsakyme reaguojama ir į juos.
„Tikimės, kad pateikti atsakymai padėjo suprasti situaciją. Patikiname, kad dedame visas pastangas užtikrinti greitą ir kokybišką aptarnavimą‟, – rašo ESO laikinasis vadovas R. Radvila.
Spalį buvo skelbta apie situaciją, kai klientą pasiekė apie 18 tūkst. eurų sąskaita už elektrą, nors jis iki tol mokėdavo tik apie 16 eurų per mėnesį. ESO paaiškino, kad tai buvo verslo klientas, kuris mokėjo tik galios dedamąją, bet nedeklaravo rodmenų nuo 2019 metų ir taip sukaupė 20 tūkst. kilovatvalandžių. Sąskaita jam išrašyta rugsėjo tarifais.
„Delfi“ šiek tiek anksčiau taip pat rašė ir apie vieno gyventojo abejones išmaniosios apskaitos diegimo projektu: nuogąstavimų jam kilo dėl rodmenų tikslumo, sistemos skaidrumo. ESO tuomet komentavo, kad skaitikliai yra patikimi, o duomenys prieinami patiems vartotojams, tad „nuslėpti nieko neįmanoma“.