Pasak energetikos viceministrės Ingos Žilienės, SGDT Lietuvai yra reikalingas šalies energetiniam saugumui ir prieigai pasaulinių rinkų. Taip pat, pažymi I. Žilienė, be terminalo gamtinių dujų kaina vartotojams būtų didesnė.

„SGDT nauda yra neabejotina. Vienas iš esminių dalykų – energetinio saugumo užtikrinimas. Priėjimas prie pasaulinių rinkų yra vienas iš esminių dalykų ir dabar jaučiamės kaip šalis komfortiškai, žinodami, kad galime gauti gamtines dujas tikrai iš viso pasaulio“, – komisijos posėdyje sakė viceministrė. Jos teigimu, gamtinių dujų poreikis ateityje nedings, kadangi gamtinės dujos, kaip tarpinė žaliava, bus vartojama pereinamuoju prie žaliosios energetikos laikotarpiu.

„Klaipėdos naftos“ komercijos direktorius M. Navikas komisijos nariams teigė, kad prognozuojamas gamtinių dujų suvartojimas iki 2030 metų nesikeis.

Bus išperkamas „Independence“

Pirmąsias naujo SGDT rinkos apžvalgas „Klaipėdos nafta“ atliko 2019 metų pradžioje. Tuomet buvo įvertintos galimybės įsigyti naują saugyklą, po metų atliktas rinkos tyrimas ir potencialių tiekėjų apklausa.

„Klaipėdos nafta“ atstovas nurodė, kad naudotas gamtinių dujų laivas-talpykla kainuotų apie 170–190 mln. eurų, nors konkretaus pasiūlymo sulaukta nebuvo. Naujas laivas, pasak M. Naviko, kainuotų daugiau nei 215 mln. eurų, o pasirinkus konvertuoti dujas gabenantį laivą kaina, nors ir mažesnė, vis vien viršytų 160 mln. eurų biudžetą. Tokio dydžio paskolą terminalo įsigijimui Lietuvai suteikė Šiaurės investicijų bankas. Be to, pabrėžia, M. Navikas, rinkoje nėra daug 170 tūkst. m3 talpos dujovežių, kokia yra „Independence“ talpa.

Visgi naujo naujo laivo-talpyklos viešojo pirkimo konkursas buvo paskelbtas liepą ir nutrauktas po mėnesio, negavus paraiškų, ir „Independence“ išpirkimas pripažintas ekonomiškai naudingiausiu variantu.

„Todėl, įvertinę visus technologinius, komercinius ir kitus aspektus bei aplinkybes, pripažinome, kad „Independence“, įrenginys, kuris šiuo metu dirba Klaipėdoje, yra geriausia opcija „Klaipėdos naftai“ išpirkti 2024 metų gruodžio mėnesį“, – sakė M. Navikas.

I. Žilienė: kaip šalis jaučiamės komfortabiliai

Energetikos viceministrė trečiadienį taip pat teigė, kad laivas-saugykla leidžia Lietuvai apsirūpinti dujomis konkurencingomis kainomis.

„Kartais būna tokių kalbų, kad gal to laivo nereikėjo, nes vis tiek dabar tos gamtinių dujų kainos išaugo, būtent produkto kaina išaugo, tačiau prisiminus labai neseną patirtį – dar iki 2015 metų, iki atsirandant SGD laivui, terminalui, pas mus kainų skirtumas, gamtinių dujų produkto kaina skyrėsi apie 12 eurų nuo TTF ir „Gaspool“ kainos, tai tikrai buvo labai ženklus skirtumas“, – kalbėjo viceministrė.

Anot jos, tas skirtumas buvo papildoma dedamoji, kurią sumokėdavo visi vartotojai. Savo ruožtu dabar, I. Žilienės teigimu, kainų skirtumas nuo Nyderlandų TTF sudaro mažiau negu 1 eurą.

„Turime priėjimą prie pasaulinių biržų ir gauname tikrai labai konkurencingą kainą (...) Mes dabar jaučiamės kaip šalis komfortabiliai, žinodami, kad galime gauti gamtines dujas iš viso pasaulio“, – sakė I. Žilienė.

„Independence“ į Klaipėdos jūrų uostą įplaukė 2014 metų spalį. Terminalas veikia nuo 2015 metų pradžios.

ELTA primena, kad 2014 metais Lietuva pasirašė suskystintų gamtinių dujų laivo-saugyklos „Independence“ išperkamosios nuomos sutartį su Norvegijos bendrove „Hoegh LNG“. Pagal šią sutartį Lietuva įsipareigojo 10 metų kasdien sumokėti maždaug 116 tūkst. eurų. Bendra dešimties metų suma sieks apie 520 mln. eurų.

2018 metais priimtas Suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymas numato, kad SGDT veikla turi būti vykdoma iki 2024 metų pabaigos. „Klaipėdos nafta“ susitarti su „Independence“ valdančia bendrove ir laivą išpirkti turi iki 2024 metų gruodžio.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (25)