Dubnikovas: Lietuvai tai geros naujienos
Finansų analitikas Marius Dubnikovas pažymi, kad WTI rūšies naftos kaina šiąnakt krito 21 proc. iki 14,47 JAV dolerių už barelį ir beveik dvigubai pigiau kainuoja nei Lietuvai aktuali „Brent“ rūšies nafta, kuri tuo pat metu kainavo 27,37 JAV dolerių už barelį.
Antradienio dieną „Brent“ kaina pirmą kartą per daugiau kaip 18 metų trumpam smuko žemiau 20 JAV dolerių už barelį.
Anot jo, tai didžiausias skirtumas tarp savo charakteristikomis panašių naftos rūšių ir rodo didžiules problemas šioje rinkoje naftą išgaunančioms šalims. M. Dubnikovo vertinimu, pasaulis šios nakties įvykių dar nėra matęs. Nepaisant to, Lietuvai tai yra geros naujienos.
„Bet kokiu atveju mes savo naftos neturime, importuojame degalus. Kas dabar vyksta su naftos kaina, be abejo, tai atsispindės degalinių švieslentėse. Greičiausiai visų degalinių tinklų kainos turėtų kristi žemiau euro, nepriklausomai nuo kuro rūšies. Natūralu, dyzelinas kris žemiau.
Tačiau problema, kad mums to kuro nelabai reikia. Dėl karantino tuo pasinaudoti negalime. Karantinas visgi bus atšauktas galbūt gegužės mėnesį, tada pradėsime po truputį judėti. Tuo tarpu vargu, ar nafta atsistatys taip greitai, nes šios nakties įvykiai parodė, kad naftos saugyklos yra taip užkrautos ir pilnos, kad netgi siūlant neigiamą kainą tos naftos niekam nereikia“, – komentuoja finansų analitikas.
Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas Vidas Šukys, komentuodamas situaciją pasaulyje, pažymi, kad naftos rūšies, kurią vartoja Lietuva, kainos žymiai nepakito.
„Buvo paskelbta, kad viena rūšis naftos (WTI – aut. past.) nukrito -1, tai iš šios rūšies nėra gaminami tiesioginiai degalai, kuriuos mes vartojame. Šiuo metu rašoma, kad WTI tipo nafta nukrito iki minuso, bet dabar vėl sugrįžo į teigiamą reikšmę. O „Brent“ naftos, kuri naudojama mūsų degalų gamyboje, kaina praktiškai žymiai nesikeitė. Ji visada buvo brangesnė ir jos kaina nukrito mažiausiai – kelis dolerius. Krenta, bet ne tokiais tempais, – jeigu didmenoje atpigo 1,5 cento, tai praktiškai nėra žymaus kritimo“, – aiškina V. Šukys.
Dubnikovas: vienareikšmiškai kainos mažės
Anot M. Dubnikovo, tai reiškia, kad pasaulis pirmiausia turės pilnai išeiti iš karantino ir tada suvartoti visą naftą, kuri išpumpuota ir kuri vis dar pumpuojama kiekvieną dieną. Analitikas taip pat atkreipia dėmesį, kad greičiausiai lietuviams teks pasinaudoti pigiu kuru, kuris bus vienas pigiausių per pastaruosius kelis metus.
„Vienareikšmiškai kainos mažės, bet reikia suprasti, kad kuras, priklausomai nuo rūšies, negali kainuoti žemiau 0,75–0,85 Eur. Dėl to, kad nafta gali kainuoti nulį, vis tiek liks akcizas apie 40 centų, pridėtinės vertės mokestis (PVM) ir degalinių operavimo kaštai, kuriuos reikia padengti, todėl kuras žemiau nusileisti jau fiziškai negali. Greičiausiai artimiausiu metu bet kuri rūšis turėtų būti žemiau euro“, – aiškina M. Dubnikovas.
Kalbėdamas apie artimiausias kelias savaites ekspertas prognozuoja, kad tikimybė, jog kainos atsities yra žymiai mažesnė nei tikimybė, kad naftos kainos dar galėtų kristi.
Ekonomistas Nerijus Mačiulis feisbuke taip pat dalijosi įžvalgomis, kad degalų kainą sudaro PVM, degalinės marža, akcizas ir perdirbėjo marža.
„Naftai kainuojant 30 dolerių už barelį, benzino litras Lietuvos degalinėse kainuoja apie 1 eurą. Kiek kainuotų benzino litras, jei nafta atpigtų iki 1 dolerio už barelį? Beveik tiek pat“, – prieš ketverius metus patalpintą įrašą ekonomistas pasidalijo dar kartą.
„Reikia suprasti, kad amerikietiška nafta kainuoja -4 dolerius, europietiška nafta kainuoja daugiau, bet klausimas, kiek jos dabar galima parduoti. Tas pats su rusiška ar arabiška nafta. Gali būti, kad mes įsitvirtinsime ilgam 10 ar 20 dolerių, bet įtakos litrui benzinui tai neturi, mūsų gyvenimo tai nepakeičia. Labiau čia diskusija, kaip gyvena tie, kurie tą naftą išgauna“, – pažymi jis.
Lietuviškų degalinių sąjunga: degalinėse kainos – stabilios
Anot Lietuviškų degalinių sąjungos vadovo, naftos kainos santykį diktuoja produkto paklausa, kuri esą yra išlikusi.
„Naftos poreikis tikrai bus. OPEC padarė savo susitarimus dėl mažinimo, kiek kas įsipareigoja sumažinti (naftos gavybą – aut. past.), ir garantuoju, kad tas susitarimas pasiekė savo tikslą. (...) Tačiau, kaip jie patys prognozavo, to (pakelti naftos kainas – aut. past.) nepavyks padaryti greitai, gali užtrukti iki metų pabaigos, kad atsistatytų naftos kainos, nes rinka atsigauna lėtai.
Pastebiu tendenciją, kad nėra pokyčio pagal naftą ir tai, kad kristų pačio produkto kaina. Vadinasi, produktas rinkoje išlieka ir turi savo kainą, todėl kad yra kažkokia paklausa. Šiuo metu naftos išgauta, jos rezervuose yra labai daug ir ji dabar perdirbama, bet pagrindinį kainos santykį diktuoja produkto paklausa. O produkto paklausa yra išlikusi“, – dėsto Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas.
Anot V. Šukio, kuro kainos degalinėse – stabilios ir įvairios, mat jas tinklai nusistato pagal savo išlaidas ir pajamas.
„Nuo praeitos savaitės vidurio nebuvau išvykęs toli, bet ką matau aplink – degalų kainos, kokios yra stabilios, tokios ir išliko. Vakar buvo žinia, kad naftos kaina krito, bet iki tol ji kilo. Prieš dvi savaites buvo tokia pati situacija – kaina buvo nukritusi. Per tą laiką ji pakilo ir nukrito iki to paties lygio: BRENT naftos kaina – apie 24 dolerius. Tai vertinant, per dvi savaites išliko tas pats, bet buvo momentinis pakilimas, kuris nedavė pagrindo mažinti kainos. Tuo labiau, kad viskas įvyko OPEC susitarimo“, – pažymi V. Šukys.
„Delfi“ primena, kad naftą eksportuojančių šalių organizacija (OPEC) ir jų sąjungininkės po ilgų derybų balandžio 12-ąją pasirašė susitarimą sumažinti naftos gavybos apimtis 10 mln. barelių per dieną, tačiau naftos kainos neatsigavo. Prekybininkai mano, kad, atsižvelgiant į milžinišką paklausos smukimo mastą, šio sandorio atsigavimui nepakaks.
Rinka sustabarėjusi, o apyvarta sumažėjusi
V. Šukys taip pat atkreipia dėmesį, kad rinka yra sustabarėjusi, o apyvarta sumažėjusi, mat stojo dalis pramonės ir kiti sektoriai, taip pat mažėjo ir gyventojų judėjimas.
„Žmonės ir tuomet nesuvartodavo maksimumo degalų – važiuodavo iš darbo į darbą, gal savaitgaliais kažkur į sodybas. Bet reikia atkreipti dėmesį, kad įmonės nedirba: kur važiuodavo didesni sunkvežimiai ir vežiodavo prekes, o dabar prekes vežioja parduotuvių tinklai ir kurjerių autobusiukai, tai kiek jie ten suvartoja.
Šiandien rinkau informaciją ir suskaičiavau, kad apie dešimt bendrovių užsidaro, bankrutuoja ar atleidžia darbuotojus, net ir gamybos įmonės. Vadinasi, jos nieko nebegamins, nebepirks nei degalų, nei elektros, nemokės atlyginimų ir pan. Jie šiandien nebėra pirkėjų, automatiškai traukiasi rinka“, – sako Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas.
Viskas išsiverčia į bedarbystę
Vis dėlto pašnekovas situaciją vertina itin teigiamai: „Labai gerai, kad šiandien yra pigi kaina. Tai yra dėkingas momentas, nes žmonės neturi pinigų. Kada pigesni energetiniai dalykai, tuomet lengvesnė našta. Todėl reikia džiaugtis tokia situacija.“
Finansų analitiko vertinimu, degalų vartotojams – verslui, žmonėms – vienareikšmiškai tai yra naudinga situacija. Tačiau priduria, kad kritusios kainos neigiamai gali atsiliepti naftą išgaunančioms šalims.
„Didžioji dalis pasaulio yra naftos vartotojai, mažoji dalis – naftos išgavėjai. Todėl didžiai pasaulio daliai tai yra naudinga, kas liečia kuro kainas. Tačiau reikia suprasti, kad žemos kuro kainos yra ir tam tikra problema, nes po šio kainų kritimo pasipils naftos verslų bankrotai, kurie lems, kad bus atleista daug žmonių.
Bedarbystė bus tose šalyse, kur išgaunama nafta: JAV, Rusija, arabų pasaulis ir Pietų Amerika. Tad geriau yra stabili naftos kainos – 30 ar 40 dolerių. Šiuo atveju mums – naudinga situacija“, – aiškina M. Dubnikovas.
Naftos kainos nukrito iki rekordinių žemumų
„Delfi“ primena, kad pirmadienio vakarinėje prekyboje Niujorko biržoje WTI ateities sandorių gegužės mėnesio pristatymui kaina krito iki rekordiškai žemos -37,63 dolerio už barelį ribos. Tai reiškia, kad naftos pardavėjai buvo pasirengę primokėti prekybininkams, kad šie paimtų iš jų naftą, rašo ELTA.
Antradienio rytinėje Azijos prekyboje WTI kaina kiek atsigavo ir siekė 1,10 dolerio už barelį. Tiesa, WTI ateities sandorių birželio mėnesio pristatymui kaina kiek padidėjo iki 21 dolerio už barelį.
Tuo metu tarptautiniu etalonu laikomos „Brent“ rūšies naftos kaina birželio mėnesio pristatymui antradienį siekia 25,75 dolerio už barelį.
Rekordinis naftos kainos kritimas įvyko dėl investuotojų nerimo, kad JAV naftos atsargų saugyklos jau beveik pripildytos. „WTI griūtį paskatino staigus paklausos sumažėjimas, rinkai tikintis, kad JAV karantinas bus pratęstas iki gegužės“, – teigė „JP Morgan Asset Management“ analitikas Tai Hui.
Kaip rašė BNS, „Brent“ rūšies naftos kaina antradienį pirmą kartą nuo 2002 metų vasario buvo smukusi žemiau 20 JAV dolerių už barelį lygio.
Birželio mėnesio ateities sandorių „Brent“ kaina buvo trumpam nusileidusi iki 18,1 JAV dolerio už barelį, tačiau vėliau, rinkoje vyraujant padidėjusiam kintamumui, šoktelėjo iki 21,13 JAV dolerio už barelį. Palyginti su pirmadienio prekybos sesijos pabaiga, „Brent“ atpigo 4,44 JAV dolerio, arba 17,36 procento.
Pastarosiomis savaitėmis naftos rinkos patyrė nuosmukį, nes dėl koronaviruso protrūkio įvestas karantinas ir kelionių apribojimai smarkiai sumažino naftos paklausą pasaulyje.
Krizę dar labiau pablogino Saudo Arabijos ir Rusijos pradėtas naftos kainų karas. Nors Rijadui, Maskvai ir kitoms Naftą eksportuojančių šalių organizacijos (OPEC) nariams pavyko susitarti dėl naftos gavybos sumažinimo beveik 10 mln. barelių per dieną, to nepakako stabilizuoti rinkas.