Elektros tiekimo bendrovė, savo ruožtu, ramina, kad tokie būgštavimai nepagrįsti. Ir nors iš tiesų po kovo 31 dienos gaminančių vartotojų sukaupta elektra nėra perkeliama į kitą periodą, – už ją yra suteikta net keletas būdų gauti kompensaciją, o visa informacija prieinama viešai.
Valentinas sako pernai įsirengęs saulės elektrinę ant namo stogo, bet prieš tai – draugo įspėtas – nutarė pasidomėti, ar tikrai kasmet kovo pabaigoje pagamintą saulės energiją „elektros tinklai nurašo, arba pavagia“.
Pabandęs išsiaiškinti situaciją, vartotojas greitai nusivylė, nes nuo vienos bendrovės buvo siuntinėjamas prie kitos, be to – iš pirmo karto gauti visą informaciją jam niekaip nesisekė.
„Energijos skirstomo operatorius“ (ESO) komentavo „Delfi“, kad gaminančių vartotojų kaupimo periodas tęsiasi nuo balandžio 1 dienos iki kovo 31 dienos. Atėjus pastarajai datai yra suskaičiuojama, kiek vartotojas turėjo sukaupto ir neišnaudoto energijos kiekio. Ši informacija yra pateikiama nuo ESO gaminančio vartotojo pasirinktam tiekėjui.
„Apskaitos laikotarpio pabaigoje (kiekvienų metų kovo 31 dienos) sukauptas elektros energijos kiekis į kitą kaupimo laikotarpį neperkeliamas. Sukauptą kiekį vartotojui kompensuoja pasirinktas elektros energijos tiekėjas iš anksto tarpusavio sutartyse nustatyta tvarka ir sąlygomis“, – paaiškino operatorius.
Valentinas teigia, kad galbūt vartotojai, kurie nežino apie galimybę dėl perteklinės elektros energijos kompensavimo, nerašys jokio prašymo ir jiems nieko nekompensuos.
Tačiau valstybinė elektros ir dujų tiekėja „Ignitis“, paklausta, kas nutiks, jeigu vartotojas nesiims jokių veiksmų, užtikrino, kad nors elektra visais atvejais yra anuliuojama (nes perkelti ją į kitus metus neleidžia įstatymas), vis dėlto ji bus kompensuojama.
„Šis sukauptas kiekis bus kompensuojamas pagal kliento pasirinktą būdą. Tuo atveju, jeigu klientas neatliks jokio papildomo veiksmo, tuomet jo sukaupto kiekio vertė bus pridėta prie elektros sąskaitos, tai yra, sumažinant mokėtiną sumą“, – komentavo bendrovė.
„Ignitis“ pristato kelis būdus, kaip vartotojams kompensuojamas elektros perteklius.
Pirmasis yra elektros sąskaitos kompensavimas (apskaičiuota sukaupto kiekio vertė būtų pridedama prie elektros sąskaitos taip sumažinant mokėtiną sumą arba permoka išliks sąskaitoje, kol ji bus išnaudota). Norint pasinaudoti šiuo kompensavimo būdu nieko papildomai daryti nereikia. Šis variantas taikomas ir visuomeninio, ir nepriklausomo tiekimo klientams.
Pastariesiems klientams prieinamas ir šeimos nario sąskaitos kompensavimas. Tokiu atveju reikia pateikti savo sprendimą bendrovės savitarnoje per balandžio mėnesį (tai yra, jau po periodo, už kurį suskaičiuotas pagamintos elektros perteklius).
Dar viena opcija susijusi su „Ignitis“ įkrovimo stotelių elektromobiliams tinklu, ją galima pasirinkti savitarnoje.
Yra variantas, beje, ir atsisakyti kompensavimo – tai įmanoma padaryti taip pat per balandžio mėnesį bet kuriuo klientų aptarnavimo kanalu.
Valentinas piktinosi ir tuo, kad bent jau telefonu tiekėjo pateikiama informacija nuolat keičiasi.
„Ignitis“ man pokalbio metu pasakė, kad kovo 31 dieną visą perteklinę elektros energiją nurašo – ir taškas. Tik po mano priekaištų, kad pernai man žadėjo perkelti, bet ne anuliuoti perteklinę elektros energiją, į kitą mėnesį, – tik tada jie pasakė, kad yra galimybė kompensuoti perteklinę elektros energiją, perskaičiuotą į eurus“, – aiškino Valentinas.
„Ignitis“ nekomentavo konsultavimo kokybės klausimų, bet atkreipė dėmesį, kad visa informacija pateikiama jos interneto svetainėje.
Vis dėlto vartotojas Valentinas, apsidrausdamas, nusprendė parašyti prašymus dėl kompensavimo abiem bendrovėms. Vėliau jis informavo portalą, kad sulaukė „Ignitis“ atsakymo su pateiktais minėtais keturiais variantais dėl elektros pertekliaus kompensavimo.
Remiantis ESO pateikiama sausio 14 dienos statistika, Lietuvoje yra apie 14,4 tūkst. prijungtų gaminančių vartotojų (be nutolusiųjų), jų bendra galia siekia 148,5 megavato (MW). Nutolusių gaminančių vartotojų sausį buvo 4,6 tūkst., o jų galia siekė apie 31 MW.