„Europos Parlamento komitetas palaikė ES dujų direktyvos pataisas. Galbūt balsavimas buvo pernelyg trumpas, gal laukėte ilgesnio, bet šiandien galiu jums pasiūlyti tik tiek“, - po balsavimo žurnalistams sakė komiteto pirmininkas Jerzy Buzekas.
Vasarį dujų direktyvą palaikė nuolatinių ES šalių atstovų komitetas, o vėliau direktyvos tekstas patvirtintas derybose tarp ES Tarybos ir Europos Parlamento. Artimiausiu metu dėl direktyvos balsuos europarlamentarai plenarinio posėdžio metu.
Vėliau šį dokumentą patvirtins ES Taryba, o visos ES valstybės narės turės įtraukti dujų direktyvos pataisas į savo nacionalinius energetikos įstatymus. ES pareigūnai tikisi visas šias procedūras užbaigti dar šiemet.
Dujų direktyvos pataisų galutinio patvirtinimo iki šių metų pabaigos reikia, nes jos turi būti įvestos iki dujotiekio „Nord Stream 2“ eksploatacijos pradžios, kad direktyva padėtų ES kontroliuoti Baltijos jūros dugnu tiesiamą vamzdyną, teigė Europos Komisijos (EK) generalinio energetikos direktorato vadovas Dominique'as Ristori.
Pagal patvirtintas ES dujų direktyvos pataisas, esami ES dujų direktyvos reikalavimai bus taikomi ne tik vidaus dujotiekiams, bet ir naujai statomiems dujotiekiams tarp ES ir trečiųjų šalių. Jiems galios ES konkurencijos teisės reikalavimai: dujų ir vamzdynų savininkė negalės būti ta pati įmonė, dujų tiekimo tarifai negalės būti diskriminaciniai, be to, tam tikra dalis tiekiamų dujų turės būti prieinama kitoms šalims.
Kaip pabrėžia EP, nuspręsti, ar konkretus dujotiekis atitinka minėtus reikalavimus, pirmiausia turės ES šalies, turinčios pirmąją jungtį su dujotiekiu, reguliavimo institucijos, o Europos Komisija turės galutinai tvirtinti šį sprendimą. „Nord Stream 2“ atveju ši šalis yra Vokietija.
Pasak daugelio Europos ekspertų, dujų direktyvos pataisos neleis visiškai blokuoti dujotiekio „Nord Stream 2“ tiesimo, tačiau gali sukelti problemų projekto investuotojams ir dujotiekio operatoriams.
Rusijos dujų koncernas „Gazprom“ valdo „Nord Stream 2“ 50 proc. akcijų. „Gazprom“ partneriai - Vokietijos „Wintershall“ ir „Uniper“, Austrijos OMV, Prancūzijos „Engie“ ir Jungtinės Karalystės (JK) bei Nyderlandų „Royal Dutch Shell“ - finansuos 50 proc. projekto ir valdys taip pat pusę dujotiekį administruojančios bendrovės akcijų.