Priminsime, Seimo Ekonomikos komitete lapkričio viduryje užvirė diskusija, daliai vartotojų skundžiantis papildomais nutraukimo mokesčiais, o teisininkams kalbant apie daugybę buitinių vartotojų ir verslo ginčų. Tiesa, reikia pabrėžti, kad posėdyje kalbėjusio teisininko žiniomis, tokių ginčų dėl bendrovės „Ignitis“ nėra.

Tačiau skaitytoja Izabelė (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) klausia, kodėl tuomet nutraukus sutartį šių metų vasarį jai šis tiekėjas pranešė apie „netesybas“.

40 mėn. trukmės sutartis pasirašyta 2022 metų rugsėjį, o rugsėjį-gruodį dar taikyta 6,5 cento nuolaida. Sutartis nutraukta šių metų vasarį, už tą mėnesį gauta iš viso 337 eurų sąskaita. Joje apie 122 eurus sudaro „netesybos“.

„Reiškia, jie paėmė netesybų mokestį už visą sutarties laikotarpį (…) Apmokėjau pilnai, bet pagalvojau, kad netesybų suma yra didelė, nusiunčiau jiems paklausimą“, – svarsto Izabelė.

Tiekėjo sąskaitos fragmentas (iš 392 eurų reikia atimti tuomet dar taikytą valstybės kompensaciją – 55 eurus – ir gausime 337 eurus):
Sąskaita

Tiekėjas savo atsakyme moteriai aiškina „netesybas“ kaip nuolaidos grąžinimą nepasibaigus sutarties terminui ir teigia ją susigrąžinęs būtent už taikomą laikotarpį – tik už keturis mėnesius.

„Sąskaitoje buvo apskaičiuota netesybų suma – 121,82 Eur (...). Nutraukiant sutartį anksčiau, nei prisiimtų įsipareigojimų terminas (šiuo atveju, anksčiau nei 2025-12-31), klientas turi grąžinti visas jo gautas papildomas naudas ar nuolaidas“, – aiškinama „Ignitis“ rašte klientei.

Bendrovė teigia skaičiuojanti taip: per keturis paskutinius 2022 metų mėnesius (kai taikyta nuolaida) suvartota 1874 kWh elektros, ją dauginame iš 6,5 cento nuolaidos ir gauname 121,82 euro grąžintiną sumą.

Tiekėjas: netaikome „baudų“

„Ignitis“ papildomai komentavo „Delfi“, kad savo klientams niekada netaikė „jokių baudų ar kitų, kaip minite, „rezervavimo“ mokesčių“.

„Metų pradžioje, praskaidrėjus situacijai energetikoje ir kainoms rinkoje mažėjant, bendrovė paskelbė sudaranti galimybę klientams keistis turimus fiksuotos kainos planus ir susimažinti kainą, negrąžinant net gautų nuolaidų.

Vienintelė sąlyga buvo – likti „Ignitis“ klientu po plano keitimo bent 6 mėnesius. Beje, šia galimybe pasinaudojo keli šimtai tūkstančių klientų“, – sakoma komentare.
Elektra

Anot „Ignitis“, įmonės klientai visada galėjo rinktis, ar nori pasinaudoti siūlytomis nuolaidomis, ar ne.

„Pasirinkę pasinaudoti nuolaidomis, nusprendę nutraukti sutartį, šias nuolaidas turi grąžinti pagal sutarties sąlygas“, – priduriama komentare.

Bendrovė pripažįsta, kad žodis „netesybos“ šioje vietoje nėra pats geriausias, todėl jo atsisakyta.

„Išties, žodis netesybos aiškumo neįneša, todėl bendrovės komunikacijoje su klientais jis nebevartojamas seniai, nes bendrovė niekada netaikė netesybų, jei jas suprasime kaip baudą. „Ignitis“ niekada netaikė ir netaiko jokių baudų“, – pakartojo tiekėjas.

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) rekomenduoja vartotojams, prieš sudarant sutartį su nepriklausomu elektros tiekėju, detaliai susipažinti su pateiktos pasirašyti sutarties bendrosiomis ir specialiosiomis sąlygomis.

„Kilus neaiškumų dėl sutarties turinio vartotojas turėtų kreiptis į nepriklausomą tiekėją ir išsiaiškinti kilusius klausimus. Tik išsamiai susipažinęs su sutarties bendrosiomis ir specialiosiomis sąlygomis ir suprasdamas iš sutarties jam kylančias teisines pasekmes, vartotojas turėtų sudaryti sutartį su nepriklausomu elektros energijos tiekėju“, – sako reguliuotojas.

Taryba teigė, kad gauna vartotojų kreipimųsi dėl tiekėjų taikomų netesybų nutraukiant sutartis, nors nekomentavo, ar gavo analogiškų paklausimų dėl „Ignitis“. VERT nesiėmė interpretuoti ir šio konkretaus atvejo.

„Konkrečios situacijos vertinimas galimas tik susipažinus su konkrečios sutarties nuostatomis, atitinkamai, vienareikšmiškų atsakymų į pateiktus klausimus dėl vartotojos situacijos galimybės pateikti nėra“, – teigia taryba.

Minėtame parlamentinio komiteto posėdyje kilo ginčas, ar vadinamosios kai kurių tiekėjų praktikuojamos netesybos pagal Lietuvos teisę negalimos taikyti tik nuo šių metų birželio, ar vis dėlto reikia suprasti, kad jų neturėjo būti ir anksčiau.

Komitete nedetalizuotas Izabelės atvejui analogiškas nuolaidų grąžinimas anksčiau laiko nutraukiant sutartis, tačiau advokatas Marijus Velička sakė, kad kalbant su bendrovės „Ignitis“ atstovais, nė vienas iš jų netraktuoja teisės aktų kitaip, nei Seimo komitete pristatė pats advokatas. Tad esą klausimų kyla tik dėl kitų tiekėjų.
Moteris gavo netikėtą sąskaitą (asociatyvi nuotr.)

Komitetas po savaitės sugrįžo prie šios temos. Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ atstovas, komiteto narys Lukas Savickas šį penktadienį teigė „Delfi“, kad iki švenčių turėtų būti Energetikos ministerijos ir VERT sprendimų patikslinant tvarką poįstatyminiais aktais.

„(Nuspręsta – red.) rekomenduoti Energetikos ministerijai patikslinti teisinį reguliavimą dėl elektros energijos tiekimo sutarčių nutraukimo, tiekėjų keitimo mokesčių ir/ar netesybų taikymo poįstatyminiuose teisės aktuose bei apie sprendimus iki gruodžio 20 dienos informuoti Ekonomikos komitetą“, – komiteto priimtą protokolą pacitavo parlamentaras.

Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai pasiūlyta savo ruožtu parengti išaiškinimą, kad vartotojai ir nepriklausomi elektros tiekėjai aiškiai suprastų galiojančio Energetikos įstatymo nuostatas, įtvirtintą teisę buitiniams vartotojams ir mažoms įmonėms vienašališkai nutraukti elektros energijos pirkimo pardavimo sutartį be nutraukimo, rezervacijos ar kitų mokesčių ir/ar netesybų taikymo bet kokiu būdu ar forma. Reguliuotojas apie priimtus sprendimus turėtų informuoti komitetą iki gruodžio 20 dienos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (17)