Nekilnojamojo turto nuoma užsiimanti bendrovė informavo portalą „Delfi“, kad po skaitiklio pakeitimo lapkričio pabaigoje, suvartojimas už tą mėnesį sąskaitose atrodė nedidelis, tačiau kas pribloškė vėliau, – tai už gruodį atėję skaičiai.

Bendrovė gauna dvi sąskaitas už elektrą – iš „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) ir nepriklausomo tiekėjo „Enefit“. Operatoriaus sąskaita lapkritį siekė 260 eurų, o gruodį – beveik 1100 eurų. Tiekėjo sąskaitos, atitinkamai, buvo apie 300 eurų ir beveik 5 tūkst. eurų. Taigi, už gruodžio mėnesį įmonei tektų mokėti per 6 tūkst. eurų (su PVM).

Lapkričio kilovatvalandės atsirado gruodį

Įmonės savininkė Aldona (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) portalui pasakojo, kad iš ESO sulaukė skambučio apie lapkričio 25 dieną pakeistą skaitiklį, nes šis sugedo. Ji prisipažino, kad gavusi sąskaitą už paskutinįjį rudens mėnesį nustebo dėl menko suvartojimo, bet daug reikšmės tam nesuteikė.

„Patraukiau pečiais, galvoju, kaip jie užskaitys – gal sugedo (skaitiklis), gal ir nurašo visas kilovatvalandes kaip negaliojančias“, – pripažino moteris.

Tačiau sausį ji buvo sukrėsta sąskaitoje už gruodį išvydusi dar nematytus skaičius.

„Sakom, ar mums vaidenasi ar nesivaidena: būdavo maksimum 1,5 tūkst. eurų, o čia dabar žiūrim – 5 tūkstančiai („Enefit“ sąskaita – red.). Akys ant kaktos – sąskaitoje tokių pinigų net nėra.

Galvojau, kažkur klaida (...) Už lapkritį kaip rodo, taip rodo, kad mažai suvartota (beveik 2 tūkst. kWh – red.). Už gruodį yra suvartota 11 tūkst., o sąskaita – už 18 tūkst. kilovatvalandžių išrašyta“, – dalijosi įspūdžiais bendrovės savininkė.

Elektra
Klientė: duomenys atėjo per vėlai

Pašnekovė teigia, kad tikrai nebūtų problemos atsiskaityti už tą iš lapkričio perkeltą suvartojimą, tačiau yra viena bėda: gruodį kilovatvalandė jau pastebimai brangesnė. Sprendžiant iš „Enefit“ pateikto tarifo, lapkritį jis buvo 0,155 euro, o gruodį – apie 0,275 euro už kWh (su PVM).

„Tikrai sutinku, kad mes suvartojome daug daugiau (lapkritį – red.) (...) Bet laiko atžvilgiu, kodėl lapkričio mėnesio pranešimus tiktai sausio pradžioje nusiuntė, kada gruodis baigėsi? (...) Juk jie su energetika labiausiai žino, kad tos kainos keičiasi ir jų nepranešimas skaudžiai mums per kišenę (kerta)“, – piktinosi moteris, tikindama, kad „Enefit“ pavėluotai gavo jos lapkričio suvartojimo duomenis ir todėl dabar tenka mokėti už elektrą brangiau.

Moteris kategoriškai nesutinka, kad gruodžio mėnesio rodmenyse figūruotų lapkritis ir būtų priskaičiuoti tie papildomi maždaug 6,5 tūkst. kWh.

„Gruodžio mėnesio sąskaitoje neturi būti lapkričio mėnesio, arba turi būti bent paaiškinta sąskaitoje, išskirta“, - sakė Aldona.

Bendrovė turi klientų, kuriems irgi išrašo sąskaitas už elektrą, nes šie prisijungę prie įmonės tinklo. Ji sako, kad visiems turimiems objektams turi kontrolinius skaitiklius ir galėtų prireikus atkurti „realų kWh sunaudojimą“.

ESO: operatyviai pašalinome gedimą

ESO komentavo „Delfi“, kad iš savo pusės viską padarė korektiškai. Gedimo aktas buvo surašytas lapkričio 25 dieną. Dėl skaitiklio gedimo lapkričio mėnesio rodmuo esą negalėjo būti vertinamas neatlikus papildomos duomenų analizės. Operatorius tiekėjui duomenų už lapkričio mėnesį ir neperdavė todėl, kad buvo fiksuotas gedimas.

„Taip darome esant gedimo aktui, kol nesame užtikrinti duomenų korektiškumu. Tokiu atveju elgėmės tinkamai, kaip ir esame įpareigoti, jokių klaidų čia nėra“, – komentavo ESO.

Operatorius pabrėžia, kad gedimas nustatytas labai anksti ir jis nereikalavo perskaičiavimo – atlikus analizę buvo patvirtinti skaitiklio rodmenys su kiekiais, kurie buvo užfiksuoti nuimant skaitiklį.

„Šie kiekiai „sukrito“ į sekančio mėnesio (tai yra, gruodžio – red.) bendrą suvartojimą. Ką papildomai padarėme – tai tiekėjui patikslinome, koks kiekis kurį mėnesį buvo suvartotas“, – sako ESO.

Pasak skirstymo bendrovės, sausio 11 dieną klientė kreipėsi į ESO su prašymu patikslinti energijos suvartojimo laikotarpius. Sausio 12 dieną praėjusių metų lapkričio-gruodžio laikotarpiai buvo patikslinti kreditine sąskaita ir perduoti tiekėjui bei klientui.

„Dėl mokėjimų tarifų klausimas lieka pas tiekėją, tai – kliento ir tiekėjo derybų reikalas. Tiekėjai tokiais atvejais gali elgtis individualiai pagal situaciją, pavyzdžiui, sudaryti mokėjimų grafiką, nukelti mokėjimą vėlesniam laikotarpiui, taikyti mažesnį tarifą ir panašiai“, – aiškina operatorius.

„Enefit“: apmokestinimas vyksta einamuoju tarifu

„Enefit“ verslo klientų rinkodaros vadovė Inga Girdenienė teigia, kad ši bendrovė, kaip ir kiti elektros energijos tiekėjai Lietuvoje, pati nevykdo nei buitinių, nei verslo vartotojų elektros suvartojimo apskaitos. Šią funkciją atlieka ESO.

„Jei dėl kokių nors priežasčių ESO perskaičiuoja ankstesniu laikotarpiu suvartotas kilovatvalandes ir prideda jas prie paskutinio mėnesio duomenų, trūkstamą energijos kiekį tiekėjui tenka pirkti tuo metu biržoje galiojančiomis rinkos kainomis.

Tad ir sąskaitose šis kiekis apmokestinamas einamuoju tarifu. Taikydamas mažesnius ankstesnių mėnesių tarifus tiekėjas nepelnytai patirtų nuostolių“, – komentavo „Enefit“ atstovė.

Ji pažymi, kad gali susiklostyti ir priešinga situacija, kai elektros kainai rinkoje sumažėjus, į vėlesnį laikotarpį perkeltos kilovatvalandės būtų apmokestintos mažesniu tarifu ir vartotojas dėl to išloštų.

„Be to, dalis mūsų klientų yra pasirašę fiksuoto tarifo elektros energijos tiekimo sutartis. Tokios sutartys jų galiojimo laikotarpiu apsaugo nuo elektros energijos kainų svyravimo rinkose. Tokiu atveju ESO perskaičiuotos ir į kitą mėnesį perkeltos kilovatvalandės būtų apmokestintos tuo pačiu fiksuotu tarifu“, – pridūrė I. Girdenienė.

Įsitraukė ir reguliuojanti institucija

Aldona teigia, kad yra iš dalies sustabdžiusi mokėjimus, kol aiškinasi situaciją, tačiau, jos teigimu, sulaukė perspėjimų, kad jai atjungs elektrą.

ESO atstovas Paulius Kalmantas tikina, kad pats operatorius tokių sprendimų nepriima: nors elektros atjungimas už sąskaitų nemokėjimą yra įteisintas, bet tai yra tiekėjo valioje. Tad ESO niekada patys neatjungia elektros – tik su tiekėjų pavedimu.

„Enefit“ atstovė I. Girdenienė pažymi, kad jeigu suvartotą elektros kiekį ESO perskaičiuoja pagrįstai, vartotojas privalo vykdyti sutartyje numatytus įsipareigojimus ir laiku apmokėti sąskaitas. Tiek ESO, tiek elektros tiekėjai įsipareigojimų nevykdantiems vartotojams gali taikyti sankcijas ir, iki kol bus padengti įsiskolinimai – atjungti elektros tiekimą.

„Fiziškai atjungti tiekimą gali tik ESO, tačiau tiekėjas taip pat gali kreiptis į energijos skirstymo operatorių su tokio tipo prašymu. Vartotojai apie tokius veiksmus turi būti įspėti ne mažiau kaip prieš dešimt kalendorinių dienų. Visgi mūsų praktikoje tokių situacijų pasitaiko gana retai, o dauguma klientų savo įsipareigojimus vykdo atsakingai“, – pažymi I. Girdenienė.

Aldona kelia klausimą, ką jai daryti, nes mokėti didesne kaina ji neketina. Moteris kreipėsi atsakymo į Valstybinę energetikos reguliavimo tarybą (VERT). Taryba patvirtino, kad gavo įmonės kreipimąsi.

VERT komentavo „Delfi“, kad elektros energetikos sektorių reglamentuojantys teisės aktai nenumato pareigos energetikos įmonėms atidėti mokėjimus už suteiktas paslaugas ar sudaryti galimybes juos mokėti dalimis.

„Tačiau tai taip pat nėra draudžiama, todėl energetikos įmonės ir vartotojai gali susitarti dėl mokesčių atidėjimo ir (ar) mokėjimo dalimis“, – rašoma komentare.

Reguliuotojas pažymėjo, kad ši „konkreti situacija yra nagrinėjama“, todėl galutinio vertinimo šiuo metu pateikti dar negali.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (33)