Vyras tikino, kad elektros neturi jau nuo pirmadienio vidurnakčio. Tuomet jis iš ESO gavo SMS žinutę: „Nustatytas elektros tiekimo sutrikimas. Informuosime jus papildomai, kada galėsite naudotis elektra“.

„Neveikė ne tik elektra, bet ir telefono ryšys, internetas. Pirmadienį ryte gavome SMS: „Dėl stipraus vėjo jūsų objekte bei dalyje Lietuvos nutrūko elektros tiekimas. ESO darbuotojai stengiasi kuo greičiau pašalinti gedimus, tačiau tikslaus elektros atnaujinimo laiko pasakyti negalime. Rekomenduojame pasirūpinti generatoriumi. Informuosime apie pokyčius papildomai.“

Po paskutinės SMS žinutės, kai žadėjo pranešti apie pokyčius, jokios informacijos daugiau negavome. Paskambinus teigia, kad gedimas net nefiksuotas. Kasdien skambinant teigia tą patį, kad gedimo mūsų adresu nėra“, – aiškino Mindaugas.

Pro Vilnių praūžė audra

Kitas skaitytojas pasidalino atveju iš sostinės – gyventojo teigimu, Pumpurų gatvės gyventojai taip pat jau 5 paras gyvena be elektros, nes nukritusi medžio šaka vis dar kabo ant laidų. O tie, kurie įsirengę vandens siurblius, gyvena ir neturėdami vandens beveik visą savaitę.

„Atvykus ESO darbuotojams šios gatvės gyventojai dar buvo ir apkaltinti tuo, kad patys kalti, kad medžių neleidžia nupjauti, tai ir kylančios bei atsirandančios problemos yra gyventojų kaltė ir atsakomybė. Pumpurų gatvėje esantis nuostabus kaštonas yra ne tik gatvės, bet ir miesto puošmena.

Kyla pagrįstas klausimas, kodėl tiek ESO, tiek „Ignitis“ sugeba sau išsimokėti dividendus, kai infrastruktūra yra apgailėtinos būklės? Vos tik kokia audrutė ar smarkesnis vėjo gūsis – tūkstančiai be elektros! Šiuo atveju ir vartotojų teisės lieka tik popieriuje rašytos? Kas gins teisėtus gyventojų interesus? Kas kompensuos sugedusius produktus gyventojams, sukauptas ir sugedusias maisto atsargas iš šaldiklių?

Gyventi vienoje iš ES sostinių XXI amžiuje be elektros ir vandens 5 paras... Ar tikrai tai adekvatu, ar totalaus neatsakingumo ir apsileidimo realios situacijos veidas?“ – pyktį liejo vilnietis.

Apie sutrikimus žino, tačiau visur nespėja

Kaip „Delfi“ komentavo ESO, audros padariniai ir toliau šalinami – 300 ESO ir rangovų brigadų jau nuo sekmadienio vakaro dirba, kad kuo greičiau atstatytų elektros tiekimą vartotojams.

„Šios audros mastas labai didelis, kadangi susidėję skirtingi veiksniai tokie kaip stiprus vėjas, lietus ir žali medžiai sukūrė didžiulę griaunamąją jėgą, todėl žala taip pat didelė. Palyginimui, 2020 metais Lietuvą užgulus audrai „Laura“, paveiktų klientų buvo virš 400 tūkst., o po šios audros – 300 tūkst., kai tuo metu PAGD šiemet gavo net 70 proc. daugiau iškvietimų.

Elektros tiekimas išlieka sutrikęs 6 tūkst. vartotojų. Ir toliau darbuotojai netausodami jėgų ir laiko dirba, kad tik kuo greičiau būtų atstatytas elektros tiekimas vartotojams“, – raštu pateiktame komentare aiškina ESO.

Atkreipiamas dėmesys, jog pasitaiko atvejų, kai klientai gauna SMS žinutes apie pašalintą sutrikimą, tačiau elektros tiekimas dar nėra atnaujintas. Taip nutinka todėl, kad tvarkant elektros tinklų sutrikimus, randamas daugiau nei vienas pažeidimas toje pačioje ar kitos įtampos linijoje. Tuomet klientų prašoma registruoti sutrikimą trumpuoju tel. 1852 arba www.eso.lt, o elektrikai ieško bei šalina pažeidimą arčiau objekto esančiose žemos įtampos (0.4 kV) linijose.

„Minimais atvejais, tiek Giedraičių seniūnijoje, tiek Pumpurų gatvėje, apie sutrikimus yra žinoma ir su šiais sutrikimais jau dirba mūsų dispečeriai, kurie jau yra perdavę informaciją operatyvinėms brigadoms ir pabaigus šalinti ankstesnius sutrikimus, vyks šalinti šių“, – komentuoja ESO.

ESO po audros šalina gedimus

Po trijų parų priklauso kompensacijos

Įstatymai numato, kad daugiau nei 72 valandas elektros neturėjusiems gyventojams ESO turi išmokėti kompensaciją.

Galiojantys teisės aktai numato, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) turi priimti sprendimą dėl avarijos fakto ir teritorijos. Tuomet kompensuojama tiems vartotojams, kuriems elektros energijos tiekimas sutrikęs virš 72 valandų.

Kompensacijų dydis skaičiuojamas individualiai, kaip numato įstatymas.

ESO užtikrina, kad kompensacija yra skaičiuojama nuo elektros tiekimo sutrikimo pradžios iki elektros tiekimo atstatymo. Gali pasitaikyti situacijų, kai tvarkant sutrikimus, randamas daugiau nei vienas pažeidimas toje pačioje ar kitos įtampos linijoje. Pavyzdžiui, pašalinus gedimą vidutinės įtampos (10 kV) linijoje, siunčiamos SMS žinutės vartotojams apie pašalintą elektros tiekimo sutrikimą.

Jeigu gavę SMS klientai vis dar neturi elektros energijos, prašoma registruoti sutrikimą ir ieškomas bei šalinamas pažeidimas arčiau objekto esančiose žemos įtampos (0.4 kV) linijose. Tą galima padaryti ESO sutrikimų žemėlapyje. Tokiais atvejais kompensacija yra skaičiuojama už visą laikotarpį nuo elektros tiekimo sutrikimo pradžios iki elektra kliento objekte yra atstatyta, nepriklausomai nuo tarpinių pažeidimų šalinimo darbų eigos.

Kompensacijos dydis priklauso nuo atjungimo trukmės ir klientui priskaičiuotos persiuntimo paslaugos mokesčių sumos per kalendorinius metus (vienkartinė fiksuota 30 proc. dedamoji nuo vartotojo persiuntimo paslaugos mokesčių metinės sumos ir kintamoji 0,7 proc. dedamoji nuo vartotojo persiuntimo paslaugos mokesčių sumos už kiekvieną papildomą vėlavimo valandą).

ESO skaičiuoja, kad jeigu vidutiniam vartotojui Lietuvoje, kurio suvartojimas yra apie 150 kWh/mėnesį, elektros tiekimas nebuvo atnaujintas per 72 val., jam priklauso beveik 35 eurų dydžio fiksuota kompensacijos dedamoji bei 0,82 Eur dedamoji už kiekvieną vėlavimo valandą.