Prieš porą metų buvo planuota, kad elektros skaitiklių pakeitimas Lietuvoje kainuos 147 milijonus eurų. Tačiau realu, kad ši suma bus didesnė.
Skaičiuojama, kad jau šių metų pabaigoje ji sudarys 102 milijonus eurų, nors bus pakeista tik kiek daugiau nei milijonas elektros skaitiklių.
O štai Energijos skirstymo operatorius (ESO) vasarą pateikė duomenis, kad iš viso reikia pakeisti apie 1,8 milijono skaitiklių.
Šiuo metu skaitikliai keičiami tiems, kurių metinis elektros suvartojimas viršija 1 000 kWh. Nuo 2026 metų prasidės keitimas vartojantiems mažiau energijos.
Pagrindinis mitas yra, kad, pakeitus senąjį skaitiklį išmaniuoju, išauga elektros sąskaitos. Nors skaitiklius diegianti Energijos skirstymo operatorius ESO pripažįsta, kad kartais pasitaiko brokuotų prietaisų, tačiau tai – labai reti atvejai.
Teigiama, kad dažniau gyventojai anksčiau neatsakingai pateikdavo elektros suvartojimo duomenis, dėl to ir susidaro įspūdis, kad sąskaitos didėja.
Bijo didesnių sąskaitų
Į „Vakarų ekspresą“ kreipėsi Rimantas (redakcijai vardas ir pavardė žinomi). Jis teigia, kad yra nusiteikęs, kad po skaitiklio pakeitimo dabar už elektrą teks mokėti daugiau. Anot jo, taip manyti verčia jo pažįstamų patirtis, kuriems išmanieji skaitikliai buvo įdiegti anksčiau.
Be to, prieš porą savaičių išmanųjį skaitiklį jo name įdiegęs specialistas iš karto įspėjo, kad naujieji skaitikliai yra daug jautresni, ir patarė keisti elektros prietaisų naudojimo įpročius.
„Sakė, kad iš rozečių reikia ištraukti visų nenaudojamų elektros prietaisų kištukus, mobiliųjų prietaisų kroviklius, palikti tik šaldytuvą“, – patirtimi dalinosi Rimantas.
Jis teigė su nerimu laukiantis pirmosios sąskaitos pagal išmaniojo skaitiklio duomenis ir jau teigia nusiteikęs, kad teks mokėti brangiau.
„Taip, naujieji skaitikliai pasižymi didesniu jautrumu ir tikslumu nei senieji elektros skaitikliai, ypač mechaniniai su besisukančiu disku.
Jie sukurti taip, kad galėtų tiksliai matuoti net mažas galios apkrovas, mobiliojo telefono įkroviklis, net kai nėra įjungtas telefonas krauti, naudoja elektros energiją.
Būtent todėl klientams rekomenduojame išjungti iš elektros lizdų prietaisus, kurie gali siurbti elektros energiją net ir nenaudojami“, – „Vakarų ekspresui“ teigė ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.
Anot jos, ESO duomenys rodo, kad, pakeitus skaitiklį į išmanųjį, 40 proc. klientų elektros suvartojimas nepakito, 40 proc. klientų suvartojimas sumažėjo.
Akivaizdu, kad klientai pasinaudojo galimybe turėdami detalius suvartojimo duomenis koreguoti savo įpročius, atsisakyti pasenusių prietaisų ir taip efektyviau naudoti energiją.
20 proc. klientų suvartojimas pakilo, bet pagrindinės priežastys, lemiančios elektros energijos suvartojimo išaugimą, susijusios ne su skaitiklio pakeitimu, o su didesniu suvartojimu.
Teigiama, kad 8 iš 10 ESO klientų yra patenkinti diegiamų skaitiklių tvarka, teigiamai vertina jų pranašumus.
Didžiajai daliai žmonių patinka, kad nereikia nurašinėti duomenų, nes skaitikliai mėnesio pabaigoje fiksuoja tikslius suvartojimo duomenis ir juos saugiu ryšiu perduoda tiekėjui.
Išmaniaisiais skaitikliais yra patenkinti ir taupūs klientai, kurie analizuoja duomenis ir keičia vartojimo įpročius taip sutaupydami.
Dar daugiau išmaniojo skaitiklio pranašumų išnaudoja tie klientai, kurie pas nepriklausomus tiekėjus pasirinkę vadinamuosius biržos planus.
Siūlo įsirengti savo skaitiklius
Daug dėmesio problemoms ir byloms, susijusioms su elektros tiekimu, skiriantis advokatas Marijus Velička „Vakarų ekspresui“ priminė praėjusių metų istoriją, kuri vartotojus privertė suabejoti išmaniųjų skaitiklių veikimo sąžiningumu.
Tuomet Klaipėdos regione vartotojai pastebėjo, kad išmanusis skaitiklis rodo elektros vartojimą, nors tuo metu visam kvartalui buvo dingęs elektros tiekimas.
„Tuomet ESO paaiškino, kad skaitikliai veikia pagal tam tikrą algoritmą. Net jei elektra ir išjungta, jie vis tiek fiksuoją vartojimą pagal ankstesnį buvusį suvartojimą tuo laikotarpiu. Paskui, kada elektra atsiranda, duomenys yra sutikrinami ir atkuriamas faktinis suvartojimas“, – sako M. Velička.
Jis pažymi, kad toks naujųjų išmaniųjų skaitiklių veikimo principas vartotojams kelia abejonių ir skatina nepasitikėjimą naujai diegiama sistema.
Anot advokato, vienintelis būdas įrodyti, kad išmanusis skaitiklis rodo netikslius duomenis, yra už ESO sumontuoto skaitiklio įsirengti kitą nuosavą elektros skaitiklį.
Svarbiausia, kad toks skaitiklis turi būti metrologiškai patikrintas, o jį sumontuoti turi tokiems darbams licencijuota įmonė. Tokio skaitiklio kaina gali siekti 50 ir daugiau eurų. Dar papildomai kainuotų montavimo darbai.
„Keliems savo klientams rekomendavau įsirengti tokius skaitiklius. Jie tai padarė prieš keletą mėnesių ir pagal tai, kad iki šiol pas mane negrįžo, galima daryti išvadą, kad pretenzijų dėl ESO sumontuotų išmaniųjų skaitiklių duomenų neatitikimo nėra“, – sako M. Velička.
Jis teigia, kad tiek socialiniuose tinkluose, tiek žmonių tarpusavio pokalbiuose kylančios diskusijos dėl išmaniųjų skaitiklių parodymų teisingumo yra daugiau psichologinė vartotojų reakcija į naujovę. Pirmiausia tai lemia, jog skiriasi senųjų ir naujųjų skaitiklių veikimo principas.
Abejonių lieka
Tačiau M. Velička visiškai abejonių dėl išmaniųjų skaitiklių parodymų neišskaido. Jis teigia konsultavęsis su IT specialistais, kurie tikina, kad tokie nuotoliniu būdu valdomi įrenginiai yra pažeidžiami.
„Kiek aš kalbėjau su keletu IT specialistų, jie pasakė, kad tikrai be jokių problemų galima tuos duomenis valdyti. Turint visus prisijungimus ir visa kita“, – teigia M. Velička.
Tačiau jis patikimo, kad tikrai neturi tokių duomenų, kad taip yra daroma, bet tokios galimybės neatmeta. Kartu pripažįsta, kad nėra labai detaliai įsigilinęs į išmaniųjų skaitiklių veikimo principus ir kliaujasi kompetentingų IT specialistų nuomone.
Naujovei priešinasi
Dar vienas niuansas yra tai, kokiu būdu skaitikliai yra keičiami. Pasitaiko atvejų, kai gyventojai tam sėkmingai priešinasi.
„Jeigu skaitiklis stovi jūsų valdoje (sklype) ir jam yra nustatytas aptarnavimo servitutas, tai elektros skydinė ir joje esantis turinys, būtent skaitiklis, yra ESO savybė. Todėl jie turi teisę keisti, kada jie nori, nes tai yra jų daiktas“, – pažymi M. Velička.
Anot jo, pagal skaitiklių keitimo taisykles yra numatyta, jog ESO su vartotoju turi susiderinti atvykimo laiką. Vartotojo dalyvavimas keičiant skaitiklį reikalingas, kad būtų galima sutikrinti keičiamo skaitiklio rodmenis.
Kitas momentas, jeigu skaitiklis stovi bute ar pačiame name.
Nors teoriškai skaitiklis yra ESO nuosavybė, vartotojas turi sudaryti sąlygas skaitiklį aptarnauti arba pakeisti, jei reikia.
„Kartais būna, kad žmonėms labai sudėtingai sekasi su ESO susiderinti laiką, kada specialistai galėtų atvykti. Žinau kelis žmones, kurie jau delsia keletą metų ir jų skaitikliai yra nepakeisti“, – teigia M. Velička.
Anot jo, tokiu būdu iškyla teisinė problema, ar skaitikliams, kuriuos norima pakeisti, dar galioja metrologinė patikra. Nes jeigu jiems pasibaigė metrologinė patikra, tada iškyla pagrįsta abejonė dėl duomenų patikimumo.
Pasibaigusi metrologinė patikra yra dar vienas pretekstas keisti skaitliukus, nes vėliau gali kilti ginčas dėl suvartotos elektros energijos duomenų tikslumo.
„Tikrai žinau atvejų, kai žmonės nederina laiko, kad būtų pakeistas skaitiklis. Jie gyvena su senaisiais skaitikliais. Kažkaip psichologiškai jiems atrodo, kad tai yra patikimesnis būdas“, – pastebi M. Velička.
„Vakarų ekspresui“ tą patį patvirtino ir Kretingos rajono gyventoja, kuri teigė, kad nesiruošia į savo privačią valdą įsileisti ESO darbuotojų, jog jie pakeistų skaitiklį.
Ji yra įsitikinusi, kad naujieji skaitikliai yra naudingesni elektros tiekėjams ir juos įrengus sąskaitos už elektrą tik padidės.
Teisinis kelias
Anot advokato, vienintelis kelias tokius gyventojus priversti pasikeisti skaitiklį – teismas, nes pati ESO negali taikyti nei jokių sankcijų ar baudų, jei gyventojas nesuderina skaitiklio keitimo laiko.
„Jei būtų teismo sprendimas įpareigoti pakeisti skaitiklį, tuomet jau antstolis galėtų skirti baudą už teismo sprendimo nevykdymą“, – sako advokatas.
ESO teigia, kad atvejai, kai vartotojai priešinasi skaitiklių keitimui, yra labai reti. Šiuo metu yra apie 4 tūkst. klientų, arba maždaug tik 0,4 proc. nuo jau įdiegtų skaitiklių.
„Pagal galiojančius teisės aktus, tais atvejais, kai klientas nesudaro galimybės ESO darbuotojams laisvai prieiti prie skaitiklio ir jį pakeisti ar atlikti kitus būtinus darbus, ESO turi teisę nutraukti elektros energijos tiekimą arba kreiptis į teismą dėl priverstinio įpareigojimo sudarymo. Ši informacija aktualiausia tiems klientams, kurių namuose ar šalia jų stovi seno tipo apskaitos prietaisas, kurio metrologinė patikra pasibaigusi arba baigs galioti artimiausiu metu.
Tokiems klientams elektros energijos tiekimas taps neįmanomas, nes nebus tinkamo ir teisės aktus atitinkančio elektros energijos apskaitos prietaiso“, – teigia R. Juodkienė.
M. Velička primena, kad diegiant naują skaitiklį vartotojas visais atvejais turi teisę pareikalauti meteorologinių patikrų sertifikato.
Anot jo, sertifikatas turi būti pateiktas, ir kartais pasitaikantis atsakymas, kad sertifikatą galima rasti kažkur internete, nėra tinkamas.
„Kai jums stato naują prietaisą, kuris jums suformuos sąskaitą mėnesio gale, jūs turite teisę reikalauti, kad su juo būtų pateikta visa reikalinga techninė dokumentacija“, – teigia M. Velička.