Dalius (vardas pakeistas) kreipėsi į redakciją senkant laikui imtis patikros.
„Negyvenamame objekte, šiuo atveju bute, sugedęs elektros skaitiklis pats prisuko elektros. Nutekėjimo jokio taip pat nėra, elektrikas žiūrėjo. Nežinau, nuo kada jis pradėjo pats suktis, bet prisuko 700 kilovatų. Tai dabar turėsiu mokėti už nieką“, – rašo vyras.
Norėtų patikrinti, bet nepasitiki
Dalius paaiškino, kad paskutinis mokėjimas buvo atliktas 2019 metais. Senasis skaitiklis buvo elektroninis, tačiau ne išmanusis.
„Mes niekur nieko: nueiname, atsirakiname, pažiūrime, niekas negyvena (...). Niekas bute neįjungta. Pasitikslinau, gal kokių skolų yra, paskambinau į „Ignitį“ – 700 kWh. Iš kur, sakau, tiek? Pažiūrėjau į skaitiklį – taip“, – teigė pašnekovas.
Jis pasakoja ėmęsis stebėti įrenginį, tačiau rezultatai nenudžiugino: po trijų parų – 4 kilovatvalandės: nuo 2977 pakito į 2981 kWh. Dar po paros – vėl 2 kWh.
Dabar pas vyrą skaitiklis pakeistas išmaniuoju ir jis esą veikia tinkamai: „kaip buvo nuliai, taip yra“, sako jis.
Senasis skaitiklis ir jo rodmenų pavyzdys:
„Elektrikas keisdamas skaitiklį gedimo nerado. Ir taip užburtas ratas, atsimušu kaip į sieną“, – rašo žmogus.
Dalius svarsto atlikti patikrą, bet suabejojo, ar ji bus objektyvi.
„Bandysiu ją daryti. Jeigu nešališkai ją darys, tai gerai. (...) Be to, dar 100 eurų sumokėsi už patikrą. Pažiūrėjau ant prašymo – 62,45 centai be PVM už patikrą, jeigu ji neduos jokių rezultatų. Tai bus 300 eurų. Ką daryti, neįsivaizduoju“, – bendras galimas išlaidas skaičiuoja pašnekovas.
Operatorius ragina deklaruoti duomenis laiku
„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO), paklausus, kokios galimybės žmogui patikrinti arba įrodyti savo prielaidas, teigė, kad ESO pakeitus skaitiklį, per 30 kalendorinių dienų klientas gali kreiptis į ESO ir užpildyti prašymą ekspertizei atlikti.
„Jeigu ekspertizės išvadose teigiama, kad apskaitos prietaisas veikia teisingai, už ekspertizės atlikimą sąskaita pateikiama apmokėti klientui. Jeigu ekspertizės išvadoje fiksuotas gedimas – skaitiklis veikė neteisingai – išlaidas apmoka ESO.
ESO yra sudariusi sutartį su įmone „Nordic Metrology Science“, kuri atlieka nepriklausomą ekspertizę ir išduoda tai patvirtinančius dokumentus“, – aiškina ESO atstovė Rasa Juodkienė.
Pasiteiravus, kokie galėtų būti tolesni operatoriaus veiksmai, ji komentavo, kad klientas kreipėsi dėl įtariamo skaitiklio gedimo į ESO ir susisiekus suderintas laikas dėl apskaitos prietaiso veikimo patikrinimo.
Artimiausiu metu su klientu susisieks Apskaitų eksploatavimo komandos atstovas ir aptars susidariusią situaciją bei pasiūlys galimus sprendimus“, – sako bendrovė.
R. Juodkienė pažymėjo, kad klientas iki skaitiklio keitimo kelis metus nedeklaravo rodmenų, o paskutiniai kliento deklaruoti duomenys buvo fiksuoti 2018 metais.
„Klientas nebuvo pranešęs bendrovei apie laikiną elektros energijos tiekimo nevartojimą. Tokiu atveju negalime žinoti, ar elektros energija nebuvo vartojama nuo 2018 metų iki 2023 metų.
Raginame klientus periodiškai – kiekvieną mėnesį – deklaruoti rodmenis. Atsiskaitant už elektrą kas mėnesį, suvartojimo duomenys privalo būti deklaruojami iki paskutinės einamojo mėnesio dienos“, – sako ESO atstovė.
Du skaitikliai – dvi situacijos
Dalius svarsto sumokėti pinigus, bet nenori taip lengvai pasiduoti.
„Gal nedideli pinigai, bet už nieką juos mokėti. Kažkokia aklavietė (...). Atvažiavo elektrikas, patikrino įvadą, ar yra kur nors nutekėjimas, – nieko, žnyplės rodo nulius. Įjungi lemputę, tada sureaguoja. Kaip ir priklauso.
Nežinau, kaip išspręsti tą reikalą. Arba paimti ir sumokėti, bet tada liksi kvailio vietoje“, – komentuoja vyras.
„Tas pats įvadas, tas pats butas, nė vienos kilovatvalandės dalelės nesisuka. Viskas bute išjungta, kaip ir su anuo skaitikliu buvo. Nesisuka, stovi nuliai. Kai skaitiklis tvarkingas jis ir nesuka, ir neturi sukti“, – apie naują skaitiklį pasakoja vyras.
„Mes tai elektros nevagiame. Dabar išeina, kad 200–230 eurų. Gerai, kad tokios kainos. Jeigu būtų kainos baisinės, tai būtų „graži“ suma“, – priduria jis.
Reguliuotojas: patikros objektyvumu nereikia abejoti
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) komentuoja, kad teisės aktuose numatyta vartotojo teisė reikalauti operatoriaus atlikti neeilinę elektros energijos apskaitos prietaiso patikrą.
Vartotojas sumoka patirtas patikros sąnaudas, jeigu buvo nustatyta, kad elektros energijos apskaitos prietaisas veikia tinkamai ir atitinka jam nustatytus metrologinius reikalavimus.
„Skaitiklio patikros objektyvumu nereikėtų abejoti, nes patikras atlieka specializuotos įmonės tam specialiai skirtose laboratorijose“, – tikina tarnyba.
Ji taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad kiekviena iš sutarties šalių, laikydamasi aplinkos apsaugos reikalavimų, atsako už savo tinklo elektros įrenginių priežiūrą, eksploatavimą ir atitiktį teisės aktų reikalavimams.
„Dėl šios priežasties nustačius, kad apskaitos prietaisas veikė tinkamai, elektros energijos suvartojimo vartotojo objekte padidėjimo priežastį turėtų nustatyti vartotojas. Tai jis galėtų padaryti kreipdamasis į atestuotą įmonę dėl objekto instaliacijos varžos patikros (matavimų) atlikimo“, – sako VERT.
ESO komentuoja, kad pasitaiko atvejų, kada skaitiklio parodymai pasikeičia į vieną arba kitą pusę, padidėja arba sumažėja dėl elektroninio skaitiklio programos sutrikimų. Pasitaiko ir kliento nurodyto skaitiklio gamintojo prietaisų gedimų.