Vilniaus pietinėje dalyje gyvenantis Eigirdas (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) sako jau pavargęs nuo dažnų elektros atjungimų. Jis kreipėsi į operatorių, reguliuotoją, ginčus nagrinėjančią komisiją.
„Gyvename, nors ir Vilniaus pakraštyje, bet laikoma miestu. Kankina tas elektros atjunginėjimas. Neturime jokių komunikacijų, išskyrus elektrą – šildymas priklauso nuo elektros. Atjunginėja neaišku, dėl ko (…). Ne man vienam atjungė, kelioms gyvenvietėms – čia aplink Salininkus, oro uostą“, – sako Eigirdas.
Vyras nutarė parašyti ir žiniasklaidai – po to, kai sužinojo, kad elektrą jam planuoja atjungti liepos 12 dieną (dėl NATO viršūnių susitikimo žmogus buvo nusprendęs dirbti iš namų). Vėliau sužinojo, kad atjungimas nukeliamas.
Eigirdas sako, kad problema yra generatorių nuoma: jeigu išsinuomoji konkrečiam laikui, tai ir tikiesi agregatą naudoti būtent tuo metu. Pasak jo, namuose yra du mažamečiai vaikai ir slaugomas vyresnio amžiaus ligonis.
„Išsinuomoji generatorių, parsiveži namo, lauki (atjungimo – red.): „šiandien neatjungsime, atjungsime dar už penkių dienų“. Ir viskas – nei pinigų grąžinti, nei nieko. Vieną kartą kreipiausi į VERT, atrašė, kad čia viskas teisingai ir jie niekuo negali padėti, nes pagal įstatymus galima atjunginėti nemažai tų valandų per metus“, – sako pašnekovas.
Operatorius aiškina, kodėl gali keistis laikai
„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) komentuoja „Delfi“, kad dėl suplanuotų darbų (10 kV oro linijos L-600 iš Rudaminos transformatorių pastotės atramos keitimo) liepos 12 dieną buvo užsakytas planinis elektros energijos tiekimo nutraukimas.
Tačiau liepos 7 dieną į ESO kreipėsi klientė, kuri paprašė, kad planiniai darbai būtų nukelti, „nes dėl NATO viršūnių susitikimo turės dirbti namie ir dėl to bus būtina elektros energija“ (tai yra, analogiška Eigardo nupasakotai situacijai).
„Atsižvelgus į gautą prašymą, liepos 12 dieną numatyti darbai buvo atšaukti, o visi klientai apie atšauktus darbus informuoti liepos 7 dieną. Apie naują numatytų darbų datą klientai bus informuoti prieš penkias kalendorines dienas iki suplanuotų darbų“, – teigiama atsakyme.
Operatorius komentuoja, kad toje vietovėje šiuo metu nėra registruotų planinių atjungimų, tačiau tinklo plėtros projektus ESO gali pradėti bet kuriuo metu.
Suplanuoti planiniai elektros tiekimo nutraukimai atšaukiami dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui:
- Verslo klientas nesutinka su planinio atjungimo data ar laiku, tuomet derinama kita, rangovui ir klientui, priimtina data,
- Švietimo įstaigų, vaikų darželių, ligoninių arba kitų klientų, turinčių įvairių svarių priežasčių, prašymu, planiniai darbai atšaukiami ir derinama kita data arba stvarstoma galimybė generatoriaus pajungimui,
- Techninės priežastys, pavyzdžiui, gedimas, nepalankios oro sąlygos, kitos nenumatytos priežastys.
„Bet pačioje pabaigoje (komisija – red.) nusprendė, kad aš neteisus ir ESO teisingai elgiasi, o VERT'as teisingai elgiasi, kad jų nebaudžia“, – sako Eigirdas.
VERT komentuoja „Delfi“, jog išnagrinėjus „Pareiškėjo prašymą buvo nustatyta, kad AB ESO nepažeidė Prašymo nagrinėjimo metu galiojusių teisės aktų nuostatų. Kitų vartotojų, gyvenančių Pareiškėjo kaimynystėje, skundų VERT nėra gavusi“.
Lietuvos administracinių ginčų komisija naujienų portalui, be kita ko, komentavo, kad žmogus neskundė komisijos sprendimo, todėl jis įsiteisėjo.
Eigirdas tarnyboms išsamiai surašė deklaruotus atjungimo laikus ir jam kylančių nepatogumų, vienas iš jų kilo praėjusių metų pradžioje, žiemą.
„Specialiai tą dieną buvau paėmęs išeiginę dieną darbe ir išsinuomojęs elektros generatorių, bei laukiau atjungimo, todėl prašiau paaiškinti priežastį kodėl tai buvo atidėta kelioms dienoms, tačiau ESO į šį raštą net neatrašė“, – VERT rašė vyras.
Advokatas: reikia rinkti dokumentus
Advokatų kontoros „Velička, Brazaitis ir partneriai“ advokatas Marijus Velička teigia, kad vartotojas gali kreiptis kompensacijos, jeigu atjungimai vyksta ne pagal planą.
„Turi teisę kreiptis į ESO, kad jam atlygintų patirtus nuostolius dėl to, jog jie atlieka tuos darbus, – ypač, jeigu juos atlieka ne pagal grafiką. Kadangi ESO vidinėse taisyklėse numatyta, prieš kiek laiko turi informuoti klientus.
Vis dėlto, pasak jo, reikėtų pasirūpinti ir derama dokumentacija.
„Pagrindžiantys dokumentai: galėsi prašyti ne „iš galvos“, o pagal tai, ką patyrei: jeigu nuomojaisi generatorių nuo tokios iki tokios dienos, tai už tą dieną, tiek, kiek buvo viršyta ir jeigu buvo neinformuota, ESO turės kompensuoti šitus dalykus“, – sako M. Velička.
Jis prisiminė atvejį, kad žmogui dėl atjungimų sugedo brangus šildymo katilas.
„Kiek žinau, su ESO išsisprendė taikiai, jam kompensavo, kadangi buvo atvažiavęs elektrikas, konstatavo, kad ten kažkas sudegė ir paklausė, ar nebuvo atjunginėjama elektra, o ten kaip tik pastarosiomis savaitėmis du ar tris kartus atjungė“, – sako teisininkas.
Kompensacijos už pavėluotą gedimų šalinimą
Nuo šių metų liepos 1 dienos, priklausomai nuo teritorijos, visiems vartotojams neplaninių atjungimų arba gedimų atvejais bus taikomi bendri elektros energijos atstatymo laikai. Juos viršijus, ESO mokės kompensaciją (ESO patikslino „Delfi“, kad kompensacijos nesusijusios su planiniais darbais, tik su gedimais). Taip pat nuo minėtos dienos elektros vartotojai nebus skirstomi į aprūpinimo elektros energija patikimumo kategorijas.
Naikinant patikimumo kategorijas, bendrovė įsipareigoja atstatyti elektros energijos persiuntimą ne vėliau kaip per 6 valandas po gedimo tiems vartotojams, kurių elektros įrenginiai įrengti didžiuosiuose Lietuvos miestuose, turinčiuose daugiau kaip 80 tūkst. gyventojų (Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai, Panevėžys). Įsigaliojus pokyčiui, ESO per 6 valandas energijos tiekimą turės atstatyti ir laisvųjų ekonominių zonų teritorijose.
Kai vartotojų elektros įrenginiai, įrengti kitoje Lietuvos teritorijoje, atnaujinti elektros energijos tiekimą bus siekiama ne vėliau kaip per 12 valandų po gedimo. Jeigu nurodytas laikas bus viršytas, klientams taip pat bus mokamos kompensacijos.
Elektros persiuntimui nutrūkus dėl gamtos reiškinių (potvynio, perkūnijos, apšalo, šlapdribos, audros, škvalo, ižo ar panašiai) sukeltos energetikos objektų ir įrenginių avarijos ar gaisro, ESO bus taikomas reikalavimas atnaujinti elektros energijos persiuntimą vartotojams per 72 valandas.
Susiklosčius išskirtinėms gamtos sąlygoms ar nutikus sudėtingam gedimui, ir neatstačius tiekimo per nurodytus terminus, vartotojams bus mokamos kompensacijos. Apie teisę į kompensaciją objektų savininkai bus informuojami el. laišku arba trumpąja SMS žinute arba paštu.
Primename patarimus, kaip pasiruošti galimam elektros dingimui: