"Kaip mūsų buvo prašyta, Europos Komisijai pateikėme suderintą veiksmų ar priemonių planą - kaip bus išspręsti tie techniniai klausimai, kurie buvo iškelti. Dabar laukiame atsakymo, kokie bus Komisijos komentarai", - BNS sakė IAE generalinis direktorius Žilvinas Jurkšus.
Europos Komisija pirmadienį BNS pranešė šią savaitę laukianti Lietuvos rašto su sutartais techniniais sprendimais dėl laikinosios panaudoto kuro saugyklos įrengimo.
Praėjusią savaitę Lietuvoje viešėjusi Europos Parlamento delegacija perspėjo, kad iki liepos 17 dienos neradus sutarimo, Europos Sąjunga (ES) gali įšaldyti IAE uždarymo darbų finansavimą. Anksčiau viešai skelbta data, iki kurios šalys turi susitarti, buvo liepos 15-oji.
Ž.Jurkšus BNS teigimu, sutarta, kad konteinerius gaminanti Vokietijos bendrovė GNS iki lapkričio mėnesio turi atsiųsti visą dokumentaciją, kuri įrodytų, kad jos pagaminti konteineriai yra tinkami naudoti.
"Jie turi atsiųsti mums visą moksliškai pagrįstą dokumentaciją, kad jų konteineriai yra geri. Jei bus pagrįsta, kad jie yra tinkami, mes nematome jokių problemų. Tiesiog norime įrodymų ir kad konteineriai būtų iš naujo sertifikuoti", - BNS sakė IAE vadovas.
Anot jo, kompanijai GNS pagaminus konteinerius, kurie neatitinka projekto, yra du keliai - juos gaminti iš naujo arba įrodyti, kad jau pagaminti konteineriai atitinka visus saugos reikalavimus ir gali būti naudojami.
Ž.Jurkšaus teigimu, iki lapkričio darbai nesustos - dar reikia baigti saugyklos statybą, darbus baseinų salėse bei kitus darbus. Anot jo, tikslas yra abu IAE uždarymo projektus baigti iki 2013 metų gruodžio - ši data bus įrašyta patikslintoje projekto įgyvendinimo programoje, kurią numatoma pasirašyti rugsėjo-spalio mėnesiais.
Pasak spaudos, IAE sutiko iki lapkričio laukti, kol gamintoja GNS pateiks dokumentus, kurie liudys, kad "Constor RBMK1500" tipo konteineriai, nepaisant technologinių nukrypimų, neprieštarauja projekto techninėms sąlygoms ir visiškai atitinka saugumo reikalavimus.
Neoficialiomis dienraščio "Verslo žinios" žiniomis, GNS pasiūlė pateikti kelių dešimčių milijonų eurų vertės banko garantiją, kurią Lietuva gautų tuo atveju, jeigu konteinerių gamintojai nepavyktų įvykdyti savo įsipareigojimų. Kol kas neaišku, kaip tokį sprendimą vertins Valstybinė atominės energijos saugos inspekcija (VATESI), kuri anksčiau reikalavo, kad visa rangovų Ignalinos AE objektams tiekiama įranga atitiktų projekto technines sąlygas arba turėtų pagrindimą, kad techninių sąlygų nukrypimai joms neprieštarauja.
Energetikos ministras Arvydas Sekmokas neseniai pareiškė, kad Lietuva nenusileis milijardinės vertės uždarymo projektus Ignalinos atominėje elektrinėje įgyvendinančia rangove - Rusijos kapitalo "Nukem" - ir neleis naudoti nesertifikuotus konteinerius.
Ž.Jurkšus teigė, kad "Nukem/GNS" konsorciumas iki šiol pagamino 150 iš 200 reikalingų konteinerių, iš kurių 4 jau atvežti į Visaginą. Konteineriai neatitinka techninių projekto sąlygų ir neturi reikalingų sertifikatų.
Praėjusią savaitę Lietuvoje lankėsi Europos Komisijos energetikos generalinio direktorato branduolinės energetikos padalinio direktorius Peteris Farossas, kuris anksčiau yra pareiškęs, kad IAE nesugebant susitarti su laikinosios panaudoto branduolinio kuro saugyklos (B1) statybos rangovais, kaip išspręsti konteinerių ir jų kėlimo krano tinkamumo klausimus, taip pat nesusitariant dėl panaudoto kuro charakteristikų, netenka prasmės tolesnis IAE uždarymo projektų įgyvendinimas, taip pat ir kietųjų branduolinių atliekų perdirbimo ir saugojimo komplekso (B2/3/4) statyba.
Praėjusiųjų metų pabaigoje IAE ir Energetikos ministerija sutiko padengti susidariusį kietųjų branduolinių atliekų perdirbimo ir saugojimo komplekso finansavimo deficitą, siekusį 78 mln. eurų.