Vienas internetu apsiperkantis gyventojas per mėnesį šiuo metu išleidžia 70 eurų. Kas ketvirtas iš šių pirkėjų kitais metais išleis jau daugiau kaip 100 eurų. Dar 40 proc. sako, kad suma didės 20 eurų.
Ką tai rodo? Pirmiausia, jog vis daugiau perkame internetu. Tai, beje, parodo ne tik žmonių išleidžiamos sumos, bet ir nepertraukiami prekių srautai iš Kinijos. Tų pačių prekių, kurias vis dar sunku išmuitinti. Pernai iš Kinijos gauta pusė visų tarptautinių siuntų. Po Kinijos tarp siuntėjų rikiuojasi Lenkija, Singapūras ir Olandija.
Tai, kad vis daugiau perkama internetu, reiškia, jog ir skundų gaunama dažniau. Pasak Vartotojų teisių apsaugos tarnybos, skundai dėl prekių sudaro didžiausią dalį visų kreipimųsi į tarnybą. Žinoma, tai ne tik internetu, bet ir įprastose parduotuvėse pirktos prekės. Vis dėlto elektroninėse parduotuvėse perkami daiktai sudaro nemenką dalį.
„Jeigu pirktas rūbas, dažniausiai vartotojai skundžiasi, kad jis yra nekokybiškas arba įmonė tiesiog nesutinka nutraukti sutarties ir neleidžia vartotojui grąžinti, pasinaudoti savo turima teise grąžinti prekę per 14 dienų. Jeigu kalbėtume apie ryšio, technologijų prekes, tai dažniausiai vartotojai arba nori grąžinti internetu įsigytą daiktą, arba jiems ta prekė nepristatoma, arba yra nekokybiška“, – nurodo tarnybos atstovė Giedrė Nenartavičiūtė.
Pasak jos, apie pusę visų ginčų išsprendžiama taikiai. Dar pusė likusių būna pagrįsti, todėl žmonės dažniausiai neklysta kreipdamiesi dėl nekokybiškos prekės.
Tiesa, vienas iš esminių veiksnių, stumiančių žmones apsipirkti elektroninėje parduotuvėje, nemokamas prekių pristatymas. Taip bent jau sako tyrimai. Tačiau būtent šioje vietoje gali laukti kabliukas, jeigu iš tos nemokamos laimės griebsite siuntą ir skuosite neatsigręžę.
Vartotojų teisių apsaugos tarnyba įspėja, kad pirmas žingsnis, siekiant nenukentėti nuo elektroninės parduotuvės, visuomet iš karto patikrinti prekę. Bet nutinka taip, kad kurjeris, prieš paduodamas produktą į rankas, reikalauja parašo.
„Kurjeris vis dėlto yra tas tarpininkas, pasitelktas elektroninę prekybą vykdančio ūkio subjekto. Teisės aktuose numatyta vartotojo teisė ir tuo pačiu pareiga patikrinti gaunamą prekę. Vartotojams tikrai siūlome, ypač jeigu tai yra didelis prietaisas (televizorius ar pan.) jį apžiūrėti, išpakuoti ir pabandyti tartis su kurjeriu, kad leistų tai padaryti. Jeigu vis dėlto neleidžia, prekės reikėtų nepriimti“, – pataria G. Nenartavičiūtė.
Specialistės paaiškinimu, jeigu prekę klientas priima ir už ją pasirašo neapžiūrėjęs siuntos, kurią gavo, kilus ginčui jis negalės įrodyti, kad pažeidimai atsirado ne dėl jo kaltės.