Lietuvos banko duomenimis, ne gyvybės draudimo rinka pagal pasirašytas įmokas per pirmąjį šių metų pusmetį išaugo 24,3 proc., iki 540 mln. eurų. Didžiausią įtaką tam padarė su transportu susijusios draudimo rūšys – vien privalomojo transporto priemonių civilinės atsakomybės draudimo įmokos, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, padidėjo 22,8 proc., o išmokos – 21,4 procento.
Per pirmąjį pusmetį vairuotojai pasirašė privalomojo draudimo sutarčių už 163 mln. eurų, o draudikų išmokos į eismo įvykius patekusiems vairuotojams siekė 95,4 mln. eurų.
Didėjo draudikų išlaidos
Draudimo brokerių bendrovės „AON Baltic“ vadovas Žilvinas Petrauskas Delfi sako, kad Lietuvos banko duomenys visiškai atitinka skaičius matomus įmonės valdomoje svetainėje Draudimas.lt, kurioje vairuotojai gali užpildyti paraišką ir gauti skirtingų draudimo bendrovių pasiūlymus su kainomis.
„Priklausomai nuo segmento, privalomojo draudimo kainos šiemet augo 20 proc. ir daugiau“, – vertina Ž. Petrauskas.
Pasak jo, pagrindinė kainų augimo priežastis yra vadinamoji „žalų infliacija“, kuri reiškia, kad draudimo bendrovės patiria daugiau išlaidų, todėl didina ir savo paslaugų kainas.
„Per pastaruosius porą metų smarkiai augo automobilių servisų įkainiai, brango detalės. Pagaliau, draudikų kaštai didėjo ir dėl augančių atlyginimų, kitų sąnaudų. Tai ir yra pagrindinė priežastis, kodėl draudimas vairuotojams pabrango“, – dėsto „AON Baltic“ vadovas.
Jam pritaria ir asociacijos Transporto priemonių draudikų biuras vadovas Algimantas Križinauskas. Jis teigia, kad biuras kainų nestebi, todėl negali įvertinti, kiek jos paaugo, tačiau pripažįsta, kad priežasčių, dėl kurių vairuotojų išlaidos padidėjo, tikrai netrūksta.
„Pasirašytos draudimo įmokos, be jokios abejonės, šiemet didėjo. Bet kokio privalomojo draudimo kainodaroje lemiamas faktorius yra žalų skaičius ir vidutinė vertė. O pastaroji didėjo, nes brango automobilių remontas“, – Delfi teigia A. Križinauskas.
Pasak jo, Lietuvos vairuotojai kasmet sukelia apie 100 tūkst. draudžiamųjų eismo įvykių, tad jei vidutinė vieno tokio įvykio vertė ūgteli, bendra draudimo išmokų suma išauga reikšmingai.
„Bet koks vidutinės žalos pokytis iš karto reikalauja gerokai daugiau pinigų išmokoms. Tai pagrindinis veiksnys, bet aišku yra ir kitų, kurie priklauso nuo kiekvienos draudimo bendrovės, nes kiekviena savo rizikas valdo individualiai“, – aiškina transporto priemonių draudikų atstovas.
Bendrovės „Lietuvos draudimas“ atstovas Saulius Abraškevičius Delfi teigia, kad įmonė laikosi pozicijos konkrečių kainodaros aspektų nekomentuoti, tačiau vertinant bendrai, kainų dinamikai ne gyvybės draudimo rinkoje įtakos paprastai turi nemažai įvairių veiksnių, įskaitant įvykio dažnio ar žalų infliacijos pokyčius, partnerių, pavyzdžiui, autoservisų taikomą kainodarą, perdraudimo kainas. Be to, svarbus veiksnys yra ir konkurencinė aplinka.
„Mūsų duomenimis, gyventojų transporto įvykių dažnis šiais metais augo 6,5 proc., o vidutinė žala dėl besitęsiančios infliacijos ūgtelėjo 8 procentais“, – nurodo S. Abraškevičius.
Kainos taip sparčiai nebeauga
Nors infliacija Lietuvoje palaipsniui mažėja nuo pat šių metų pradžios, automobilių draudimo kainų šuolis vis tiek įvyko, nes, kaip teigia Lietuvos bankas, draudimo rinka dėl savo specifikos į ekonomikos reiškinius reaguoja su tam tikru pavėlavimu.
„Pavyzdžiui, jei dėl infliacijos poveikio pabrango automobilių dalys ir remontas, vėliau atitinkamai brangsta ir žalų atlyginimas“, – pažymi Lietuvos banko Bankų ir draudimo priežiūros departamento direktorė Renata Bagdonienė.
Visgi „AON Baltic“ vadovas Ž. Petrauskas sako, kad antrąjį metų pusmetį privalomojo automobilių draudimo kainos ėmė stabilizuotis, o ateinančiais metais galbūt galima net tikėtis ir šiokio tokio jų sumažėjimo.
„Aš manau, kad kainos dar gali augti, bet stipriai mažiau, dviženklio brangimo procentine išraiška nebematysime. O galbūt kai kuriuose segmentuose jos net šiek tiek sumažės. Savo internetinėje platformoje matome, kad jau keletą mėnesių paslaugos nebebrangsta“, – tikina pašnekovas.
Pasak Ž. Petrausko, pristabdyti automobilių draudimo kainų augimą turėtų ir auganti draudimo bendrovių konkurencija. Prieš keletą metų Lietuvos rinkoje aktyviai veikti pradėjo Latvijos bendrovė „Balcia Insurance SE“, o šiemet privalomojo automobilių draudimo paslaugas pradėjo teikti ir „Swedbank P&C Insurance AS“ Lietuvos filialas.
„Konkurencija per pastaruosius pusantrų metų rinkoje padidėjo, o tai padeda prilaikyti kainų augimą. Prieš tai penkerius metus konkurencija mažėjo, todėl situacija buvo atvirkštinė“, – sako „AON Baltic“ vadovas.