Sukčių tendencingai pasirinktų aukų reakcija, susidūrus su stresine situacija, deja, nesikeičia – žmonės dažnai, patys to nesuvokdami, lieka apgauti, rašoma Lietuvos bankų asociacijos pranešime spaudai.
Dažniausi sukčių „taikiniai“
Telefoniniai sukčiai potencialias aukas pasirenka neatsitiktinai. Neretai jie susisiekia su gyventojais, besinaudojančiais fiksuoto ryšio telefonu. Kaip žinia, tokius telefonus vis dar naudoja vyresnio amžiaus žmonės, kuriuos sukčiai įsigudrinę pasirinkti pagal vardą ir gyvenamąją vietą. Vardas dažnai leidžia nuspėti, kuris žmogus galėtų būti vyresnis.
Dar dažniau sukčių skambučių sulaukiama ir į mobiliuosius telefonus. Fiksuojama, kad dažniausiai aukomis tampa vyresnio amžiaus, paprastai per 50 metų moterys.
Pasak pranešimo, dažnas scenarijus, kai sukčiai, paskambinę potencialai aukai ir apgaulingai prisistatę teisėsaugos pareigūnais ar banko darbuotojais, informuoja, jog klientų sąskaitos yra naudojamos nusikalstamai veikai vykdyti, per jų sąskaitas plaunami pinigai ar atliekamos kitokios neteisėtos finansinės operacijos.
Todėl, neva siekiant išsiaiškinti nusikalstamas veikas darančius asmenis, užkardyti neteisėtus pervedimus ar užblokuoti prisijungimą prie internetinės bankininkystės, būtina atskleisti internetinės bankininkystės slaptažodžius, kurie naudojami finansinėms operacijoms internetu atlikti. Kitame telefono gale atsidūrusioms aukoms neretai tokios sukurtos istorijos pakanka – žmonės tuojau pat, nieko neįtardami, pateikia visą informaciją, reikalingą prisijungiant prie jų sąskaitos.
Deja, po to tenka skaudžiai skaičiuoti nuostolius. Sukčiai, prisijungę prie žmogaus sąskaitos, be jo žinios ir sutikimo neteisėtai inicijuoja greitųjų kreditų iš greitųjų kreditų bendrovių užsakymus, perveda sąskaitose esančias pinigines lėšas į galimai kitų nusikalstamos veikos bendrininkų sąskaitas ir tokiu būdu užvaldo jiems nepriklausančias pinigines lėšas.
Prieš tai nusikaltėliai, kad būtų kuo įtikinamesni ir nesukeltų abejonių, per socialinius tinklus ir kitais kanalais meistriškai surenka visą informaciją apie įmonę ir joje dirbančius už finansus atsakingus asmenis.
Reikalingas ne tik žmonių sąmoningumas
Lietuvos bankų asociacijos pranešime nurodoma, kad siekiant užkardyti nusikaltimo atvejus, visų pirma, svarbiausias žmonių suvokimas. Nei bankai, nei jokių kitų institucijų atstovai niekuomet neprašo pateikti ar keisti tik sąskaitos savininkui žinomų prisijungimo prie internetinės bankininkystės ar mokėjimo kortelės slaptažodžių (PIN ar TAN kodų, mokėjimo kortelės numerio, galiojimo datos ir pan.) telefoniniais skambučiais ar elektroniniais laiškais.
Tokių duomenų griežtai negalima perduoti jokiems tretiesiems asmenims – tai tik sąskaitos savininkui žinoma informacija.
Vienas pagrindinių sukčiautojų įrankių, vykdant nusikalstamas veikas, yra tiesiogiai ar netiesiogiai valdomos banko sąskaitos, į kurias pervedamos neteisėtai įgytos piniginės lėšos ir jos išgryninamos. Sąskaitas banko skyriuose atsidaro jie patys arba pagal sukčiautojų nurodymus talkinantys asmenys, kurie neteisėtai pervestas pinigines lėšas išgrynina arba perduoda visas su sąskaitos valdymu susijusias banko priemones (mokėjimo korteles, interneto banko slaptažodžius) sukčiautojams naudotis patiems.
Bankui su tokiais asmenimis nutraukus dalykinius santykius, dažnai jie kreipiasi į kitus bankus, kuriuose vėl atsidaro sąskaitas ir sudaro galimybę vykdyti panašaus pobūdžio neteisėtas veiklas. Tai daro didelę žalą gyventojams, kelia nepasitikėjimą moderniomis mokėjimo priemonėmis, todėl reikalingų įstatymų papildymas tampa neišvengiamas, nustatant galimybę bankams tarpusavyje keistis informacija apie asmenis, kurie aktyviais ar pasyviais veiksmais dalyvauja neteisėtoje sukčiavimo veikloje.
Tai būtų ypač reikšminga, siekiant užkardyti tokius sukčiavimo atvejus. Panašu, kad šiuo metu projektas skinasi kelią Seime.