Dabar sunku pasakyti, kuri parduotuvė pasaulyje pirmoji pasiūlė pirkti ne konkretų daiktą, bet dovanų kuponą. Literatūroje dažniausiai įvardijamas JAV knygynas, 1932 metais pasiūlęs įsigyti čekių, kuriuos buvo galima dovanoti vietoje knygos. Juk tokią dovaną tikrai sunku išrinkti - reikia gerai žinoti, ko žmogus dar neskaitė, be to, išvengiama rizikos, kad dovanojamos knygos dubliuosis, rašoma „Mega“ pranešime.
JAV dovanų čekių idėją greitai pačiupo ir išpopuliarino greito maisto tinklas „McDonald“, išleidęs savo pinigus - 25 JAV dolerio centų vertės kuponus, kuriuos buvo galima iškeisti į mėsainį, skrudintų bulvyčių porciją ar kokteilį.
sparčiai pradėjo populiarėti visame pasaulyje, savo čekius siūlė vis daugiau prekybos ir paslaugų teikimo tinklų ir pavienių parduotuvių. Ši rinka iš esmės pasikeitė 1994-aisiais, kai JAV videofilmų ir žaidimų nuomos kompanija „Blockbuster Entertainment“ pasiūlė pirmąją elektroninę dovanų kortelę, kurią galėjai naudoti kelis kartus.
Šiuo metu dovanų kortelių pasirinkimas itin didelis - fizinės, virtualios, galiojančios tik konkrečioje parduotuvėje ar paslaugų centre arba apimančios didelį parduotuvių ir paslaugų skaičių, veikiančių viename prekybiniame tinkle.
Šiuo metu vien elektroninių dovanų kortelių pasaulinė rinka yra milžiniška, jos apyvarta siekia šimtus milijardų eurų ir kasmet intensyviai auga. JAV rinkos tyrimų bendrovė „Allied Market Research“ pristatė tyrimą, kuriuo apskaičiavo šios rinkos dinamiką.
Bendrovės analitikų teigimu, 2016 m. pasaulinė dovanų kortelių rinka viršijo 500 mlrd. eurų ir, jei kasmet jį augs tokiu pat tempu, t.y. maždaug po 15,7 proc. per metus, 2023-aisiais dovanų kortelėms pirkėjai išleis daugiau kaip 1400 mlrd. eurų. Pats didžiausias dovanų kortelių pardavimo pikas, žinoma, yra kalėdinis laikotarpis.
„Susisteminti visų metų duomenis Lietuvos rinkoje būtų pakankamai sunku, nes mūsų šalyje kiekvienas prekybos tinklas ar atskirai veikianti parduotuvė turi savo dovanų kortelių sistemą. Vertinant tik gruodžio mėnesį, PLC „Mega“ daugkartinio atsiskaitymo dovanų kortelių parduodama praktiškai už tokią sumą, kiek per likusius visus vienuolika mėnesių kartu sudėjus, todėl galima drąsiai teigti, kad mūsų šalyje tai itin populiarėjanti dovana,“ - teigia prekybos ir laisvalaikio centrą „Mega“ valdančios bendrovės UAB „Baltic RED“ rinkodaros departamento vadovė Ieva Goštautaitė-Gedutė.
I. Goštautaitė-Gedutė pastebėjo, kad pirkėjams labai svarbus dovanų kortelių universalumas ir kuo platesnės panaudojimo galimybės.
„Šiuolaikiniam žmogui būtina suteikti galimybę rinktis. Su ta pačia daugkartinio atsiskaitymo dovanų kortele galima atsiskaityti įvairiose parduotuvėse ir paslaugų vietose,“ - teigia I. Goštautaitė-Gedutė.
Rinkodaros specialistės įsitikinimu, šiemet dovanų kortelių pardavimai šventiniu laikotarpiu dar labiau augs visoje Lietuvoje.
„Šiuo metu prekybininkai sau jau nebekelia klausimo „ar mūsų prekybos vietai reikia dovanų kortelės?“, veikiau ieškoma, kokia jų forma bus patogiausia pirkėjui, nes laimi tie, kurie pateikia ne produktą, o galimybes,“ – reziumuoja I. Goštautaitė-Gedutė.