Blogi pavyzdžiai sieja nepasitikėjimą

Daliai keliautojų nerūpestingos atostogos, kur viskas turėjo būti pagalvota už juos, baigėsi kiek neįprastai. Žiniasklaidoje atskleisti vienos kelionių pardavimo įmonės duomenys rodo, jog yra spjaunančių į konfidencialumą: nuosaviems klientams „dovanojančių“ ypač nemalonių finansinių ir teisinių potyrių.  

Kitos agentūros vadovai prieš pat šv. Velykas viešai ir aistringai pradėjo demonstruoti aštrias sudužusių asmeninių santykių šukes. „Čia tik ji kalta, kad viskas sugriuvo!“,- šaukė vienas. „Jis pats nieko nesupranta“,- rūsčiai atkirto ana

Žinoma, jei tai būtų koks TV serialas, džiautumeisi scenarijumi, o per reklamą bėgtum į virtuvę pasipildyti spragėsių. Deja. Ši situacija – nė kiek ne žavi. Mat realybėje, daug pinigų sumokėję žmonės vėl liko kvailio vietoje.

Statistika gali nemaloniai nustebinti

Kai paaiškėja, kad kelionių organizatoriaus nuosavas kapitalas tapo mažesnis negu pusė įstatinio kapitalo dydžio, Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos privalo raštu jį įspėti. Nuo 2014-ųjų metų lapkričio 11 įmonių užsiimančiu išvykstamuoju turizmu buvo pareikšti įspėjimai. Bendrovės turi išspręsti savo finansinius sunkumus iki šių metų gegužės ir birželio mėnesių, kitaip bus panaikinti veiklos pažymėjimai.

Tačiau, tai – tik ledkalnio viršūnė. Vien nuo 2014 metų lapkričio iki dabar buvo panaikinti 130 kelionių organizatorių veiklos pažymėjimai. Iš jų daugiau nei ketvirtadaliui – 33 įmonėms, vėl buvo išduoti veiklai vykdyti būtini dokumentai. Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad tame netrumpame sąraše ne tik nauji, negirdėti, bet ir gana žinomi pavadinimai.

Skaidrumo trūkumas

Taigi, ar normalūs statistiniai duomenys – spręskite patys. Juk vieniems tai – nieko gero nerodantys ženklai, kitiems gi – apsivalymo, rinkos išsigryninimo požymiai.

Kaip bebūtų atostogautojams šie duomenys tik rodo tai, kad aklai pasitikėti perkant kelionę – negalima. Viską reikia tikrinti. Tačiau: kaip?

Paprastai atsakyti į šį klausymą nėra lengva. Jei išviso įmanoma. Vien jau todėl, kad sektoriuje vyrauja skaidrumo trūkumas. Sužinoti paskutinio laikotarpio įmonių rodiklius neturint blato mokesčių inspekcijoje ar panašioje institucijoje – šansų nedaug.

Augantis nepasitikėjimas kelionių pardavėjais skatina vis daugiau žmonių keliauti savarankiškai. Tačiau, taip vykti svetur priimtina ne kiekvienam. Ypač, kai neturima pakankamai asmeninės keliavimo patirties. Todėl steigiasi vis daugiau agentūrų besiorientuojančių į individualius, tačiau palyginti nebrangius atostogų sprendimus.

Klausimai – būdas apsisaugoti

Jei norite būti labiau užtikrinti, prieš mokėdami už atostogas klauskite, kas tiksliai vyks su Jūsų pinigais. Kokius realius saugiklius taiko įmonė, kad vietoje svajonių kelionės negautumėte bala žino ko. Nesitenkinkite banaliais atsakymais. Tarkime, jei vienintelis suprantamas argumentas yra saugus apmokėjimas internetu, verta gerai pagalvoti.

Žinoma, tokie dalykai būtini, tačiau, tai neturi tapti vieninteliais saugumo garantais. Iš atsakymo privalo būti aišku, kad įmonė gali ne tik saugiai priimti Jūsų pinigus, bet ir užtikrinti adekvatų jų panaudojimą.

Nesibodėkite užduoti nepatogių klausimų iš serijos „o kas jeigu?“. Pavyzdžiui, ypač vykstant toli, pravartu žinoti, kaip konkrečiai reaguos įmonė, jei vietoje į kurią nuvyksite žaibiškai pasikeis geopolitinė situacija.

Štai, visai nesenai, Tailande įvyko sprogimas, kurio metu nukentėjo ne tik vietiniai gyventojai, tačiau ir užsienio turistai. š karto po to atsirado gerokai pigesnių lėktuvų bilietų į šalies sostinę Bankoką, miestą, kuriame ir įvyko teroro aktas. Taip jau sutapo, kad keletas lietuviškų agentūrų pradėjo juos pardavinėti, kaip „degantį pasiūlymą“. Įdomu, kaip tokie pardavėjai įvertino riziką. Iš „lempos“? O gal visai nevertino?

Dėl skaidrumo stokos atsakyti sunku. Tačiau, galiu pasidalinti „Pasirik Sparnus“ patirtimi. Mes rengdami kelionių idėjas atsižvelgiame į analitikų išvadas apimančias konkrečios krypties geopolitinį ir ekonominį vertinimą.

Be jokios abejonės, net ir tobuliausia analitika gali būti nepakankamai tiksli. Juk, turbūt, nėra prognozės, kurios negalima būtų papildyti. Tad svarbu ir tai, kaip reaguos įmonė, jei viskas pakryps netikėta nepalankia linkme.

Tokį atvejį turėjome, kai prieš kiek daugiau nei metus Ukrainoje prasidėjo Maidano įvykiai. Kryme dar buvo ramu, bet į Kijeve prasidėjusius protestus tuomet žaibiškai sureagavo „Wizz Air“. Bendrovė atšaukė skrydžius iš ir į Kijevo oro uostą. Savo klientams tuomet gražinome visus pinigus už skrydžius Vilnius – Kijevas, Kijevas – Dubajus. Nepaisėme fakto, kad grivinos kursas žaibiškai smuko maždaug trečdaliu, o oro bendrovė mums gražino tik dalį ankščiau sumokėtų pinigų. PasirinkSparnus.lt klientams buvo grąžinta tiek, kiek jie sumokėjo litais.

Kur pasitikrinti informaciją apie įmonę?

Prieš pirkdami kelionę užsukite į Turizmo departamento interneto puslapį Tourism.lt. Ten „Naudingos informacijos“ skiltyje pasitikrinkite, ar Jūsų atostogų pardavėjas nėra tarp įmonių, kurioms sustabdyti, ar panaikinti veiklos pažymėjimai, taip pat, ar dėl finansinių problemų jai nėra pareikštas įspėjimas.

Taip pat, verta pasitikrinti, koks yra paslaugų teikėjo statusas: ar tai įmonė turinti atitinkamą veiklos licenciją, savo veiklą garantuojanti įstatiniu kapitalu, ar asmuo teikiantis paslaugas pagal individualios veiklos pažymėjimą. Internete pasitaiko atvejų, kai atostogas siūlo reikiamo statuso neturintys subjektai.