Airija

Stereotipai ir mitai

Vienas iš plačiausiai paplitusių stereotipų – esą visi airiai yra raudonplaukiai. Taip, tai iš dalies tiesa: statistikos duomenimis, vos 1–2 proc. pasaulio žmonių gali pasigirti šios išskirtinės spalvos plaukais, Europoje šis rodiklis siekia 4 proc., o Airijoje net 10 proc. gyventojų yra raudonplaukiai. Kita vertus, Airija rikiuojasi tik po Škotijos, kurioje net 13 proc. piliečių yra raudonplaukiai.

Dar manoma, kad airiai yra poetiški, lyriški. Tokį požiūrį veikiausiai suformavo faktas, kad Oscaras Wilde‘as, Edmundas Burke‘as, Oliveris Goldsmithas, Jameses Joyce‘as ir daug kitų garsių rašytojų bei kultūros veikėjų yra airių kilmės. Kita vertus, statistika rodo, kad net vienas iš keturių airių turi skaitymo ir rašymo problemų.

Išvada peršasi viena – tai talentinga, iškalba išsiskirianti tauta, tačiau kiekvienas žmogus yra individualus, todėl Airijoje galima sutikti ne tik poetų, bet ir genialių matematikų.

Verslo kultūros ypatumai

Airių verslininkų kalba dažnai skamba poetiškai. Jie pasakoja istorijas ir anekdotus siekdami vaizdingiau išreikšti savo idėjas. Vis dėlto neapsigaukite, nes jie vertina kuklumą ir vengia triukšmingų, arogantiškų žmonių.

Vienas iš įdomesnių bendravimo niuansų: jeigu prieš pritardamas jūsų mintims airių verslininkas padaro pauzę, greičiausiai jo sutikimas reiškia nepritarimą.

Airiai nemėgsta konfliktų, todėl dažniau renkasi taktiškumą, geras manieras ir humorą. Pažintys, dažniausiai tretieji asmenys, kurie gali rekomenduoti ar supažindinti verslininkus, dažniausiai garantuoja sėkmingą bendradarbiavimą.

Verslininkai dažnai pasitelkia kūrybiškumą ir improvizuoja, vengia griežtos dienotvarkės. Taigi jie dažnai vėluoja į susitikimus ar socialinius renginius, tačiau iš užsienio kolegų tikisi punktualumo. Dar jie nemėgsta biurokratijos.

Strategijos kuriamos nežiūrint toli į ateitį, vengiama ilgalaikių planų. Golfo žaidimas – pagrindinis užsiėmimas per ne itin oficialius verslo renginius.

Verslo etiketas

Verslu užsiimantys airiai yra vieni draugiškiausių europiečių. Pasisveikinimas ir atsisveikinimas lydimas tvirtu ir trumpu rankos paspaudimu, išlaikant tiesioginį akių kontaktą. Šypsena – privalomas atributas. Labai greitai pereinama prie kreipinio vardu. Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi be nustatytų ritualų, vos prisistačius. Kadangi dauguma verslininkų neturi vizitinių kortelių, nedera įsižeisti jos nesulaukus.

Dalykiniai susitikimai skiriasi kiekvienoje kompanijoje. Vieni sprendimai priimami per susitikimus, kiti tik praėjus ganėtinai ilgam laiko. Lygiai taip pat jie gali būti tiek struktūrizuoti, tiek laisvos formos, tačiau daugeliu atveju ganėtinai neįtempti.

Prieš prasidedant posėdžiui ar deryboms tikėtini trumpi pokalbiai bendromis temomis, siekiant susipažinti su verslo partneriais. Dažniausiai susitikimai vyksta ne biure, o vietos restorane ar autentiškoje airiškoje aludėje.

Diskusijos, kuriose privalo dalyvauti visi pašnekovai, užima didžiąją susitikimo laiko dalį. Vyrauja kuklus ir konservatyvus verslo aprangos kodas. Verslo pietų metu gėrimo atsisakymas gali būti priimtas kaip įžeidimas. Apskritai verslo pietūs yra daugiau socialinis renginys, skirtas geriau pažinti būsimiems partneriams.

Pasijuokime

Airija. Muštynės prie aludės. Prie peštynių dalyvių prieina vyriškis ir klausia:
– Atleiskite, ar čia privačios muštynės, ar gali dalyvauti visi?

Nyderlandai

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai paplitusių stereoptipų – kad olandai tarsi sustingę aukšti šviesiaplaukiai žydromis akimis. Tai iš dalies tiesa. Verslininkai yra ganėtinai formalūs ir konservatyvūs, tačiau tampa draugiški užmezgę artimesnius ar ilgalaikius santykius. Olandai tikrai yra aukščiausi žmonės pasaulyje, nes vyrų vidutinis ūgis – 1,84 m, moterų – 1,70 m.

Grynakraujai olandai paprastai yra šviesių plaukų žydraakiai, tačiau dėl migracijos ir mišrių santuokų šalies gyventojų išvaizda gerokai skiriasi.

Dar vienas mitas, keliaujantis po pasaulį, skelbia, esą olandai yra ypač godūs. Tiesa ta, kad Nyderlandų gyventojai kruopščiai prižiūri savo finansus, planuoja išlaidas ir pirkinius. Vyrai nėra linkę apmokėti moterų sąskaitų kavinėse, tačiau žiūrint bendrai galbūt būtent dėl tokio racionalus elgesio Nyderlandai yra turtinga šalis, pagal BVP rodiklius lenkianti savo didžiąsias kaimynes.

Verslo kultūros ypatumai

Pradėdami bendradarbiauti su užsieniečiais šios šalies verslininkai domisi jų kvalifikacija ir kiek laiko gyvuoja jų įmonė. Verslo bendruomenė yra ganėtinai uždara, todėl aukščiausias pareigas einantys asmenys bendrauja su savo rango žmonėmis.

Senesnės bendrovės pageidauja, kad būsimi partneriai būtų pristatyti ar rekomenduoti trečiosios šalies. Susitinkant su verslininkais itin svarbu pademostruoti siūlomo bendradarbiavimo pliusus. Kadangi žvelgiama toli į ateitį ir ilgalaikes perspektyvas, dera parengti tinkamą ateities viziją.

Nyderlanduose vertinamas asmeninis gyvenimas, todėl dalykiniams santykiams gali pakenkti prašymas spręsti verslo klausimus savaitgaliais ar pasibaigus darbo dienai. Be to, olandai yra itin tiesmuki, vengia hiperbolių ir tikisi išgirsti tiesius atsakymus.

Verslininkai linkę išklausyti kiekvieno susitikimo dalyvio nuomonę ir pasiūlymus. Pateikiami argumentai turi būti racionalūs, o ne paremti emocijomis. Apskritai verslo reikalai tvarkomi lėtai, įdėmiai analizuojant kiekvieną detalę ir priimant tik gerai apgalvotus sprendimus. Be to, vieną kartą priimtas sprendimas nėra keičiamas, griežtai laikomasi sutarčių sąlygų.

Verslo etiketas

Tvirtas ir trumpas rankos paspaudimas lydi pasisveikinimą ir atsisveikinimą. Ranka spaudžiama tiek moterims, tiek vyrams, tiek vaikams. Jeigu niekas jūsų nepristato, būtina prisistatyti pačiam, antraip tai bus palaikyta nepagarbos ženklu.

Tiek susitinkant, tiek atsiliepiant telefonu vietoj pasisveikinimo sakoma savo pavardė. Prastu tonu laikomas asmens šaukimas iš toli, tokiu atveju dera pamoti ranka.

Tiesioginį akių kontaktą būtina išlaikyti per visą pokalbį. Įdomu tai, kad piršo pasukiojimas ties smilkiniu nereiškia, kad kalbama apie pamišimą. Šis gestas rodo, kad turite telefono skambutį. Pats nepagarbiausias gestas, apeliuojantis į pamišimą, yra baksnojimas į kaktos vidurį rodomuoju pirštu.

Vyrauja konservatyvus, nepretenzingas verslo aprangos kodas. Dovanos dažniausiai neteikiamos ir nepriimamos dalykinių susitikimų metu. Ne itin oficialūs verslo renginiai vyksta restoranuose, bet gali vykti ir namų aplinkoje. Birželis ir rugpjūtis yra populiariausi atostogų mėnesiai.

Jeigu iš anksto numatytas verslo susitikimas atšaukimas paskutinę minutę, gali kilti didelė grėsmė tolesniems verslo santykiams, nes itin vertiamas punktualumas. Be to, per susitikimus laikomasi griežtos dienotvarkės ir formalumų.

Pasijuokime

Olandų mokslininkai nustatė, kad jeigu ilgai žiūrėsi į vieną tašką, tai ateis viršininkas ir viską supras.

Naujame „bzn start" birželio mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA su įkvepiančia lietuvių šeimos Živilės ir Jauniaus Ramoškų perimtą verslą iš islandų, kurį pastatė ant kojų. Numeryje apžvelgiamos verslo galimybės Suomijoje, nuo mokesčių iki verslo kultūros suptilybių, žurnalistinis tyrimas, kuriame susipažinsite su atlikta apklausa „Kokias efektyviausias reklamos priemones naudoja verslas?” . Taip pat startuolį „Artnetbook”, kurį sumanė Donatas Juškus. Jo sugalvotas įrankis padeda galerijoms efektyviai tvarkyti savo kolekcijas. Taip pat sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones, atsiskaitymų verslo sąlygas ir kitą naudingą informaciją.