Įmonės, kurių įmokų surinkimo būdas pasikeitė, turi informuoti savo mokėtojus, kaip teisingai atlikti mokėjimus, teigiama Lietuvos banko pranešime spaudai.
Gyventojams, kurie nuo balandžio 1 d. mokės įmokas internetu, siūlome:
1) atkreipti dėmesį į savo banko pateiktą informaciją apie pokyčius ir atitinkamos įmonės nurodymus, kaip apmokėti sąskaitą;
2) naudojusiems elektroninę Vilniaus regiono atsiskaitymo knygelę, kurios neliks, pasirinkti vieną iš galimų būdų sumokėti įmokas šiais būdais:
a) naudotis specializuotomis įmokų formomis;
b) atlikti standartinį mokėjimo pavedimą, jei tarp įmokų formų nėra reikalingo paslaugos teikėjo. Mokėjimo pavedime svarbu nepamiršti įrašyti įmonės prašomą informaciją (mokėtojo kodą ar kita). Kad kitą kartą mokant būtų patogiau, išsisaugoti mokėjimo ruošinį.
c) užsisakyti e. sąskaitą internetinėje bankininkystėje. Naudojantis e. sąskaitos paslauga, automatiniu apmokėjimu visi mokėjimai bus atliekami automatiškai ir apskritai nereikės rūpintis mokėjimais. Dauguma įmonių siūlo galimybę įmokas mokėti naudojant e. sąskaitos paslaugą.
„Siekdami sklandaus gyventojų ir įmonių perėjimo prie įmokų surinkimo paslaugos pokyčių, raginame visas įmones, kurių naudojamos įmokų surinkimo paslaugos pasikeitė, kartu su sąskaita aiškiai informuoti savo mokėtojus, kaip teisingai sumokėti įmokas“, – sako Tomas Karpavičius, Lietuvos banko Rinkos infrastruktūros politikos skyriaus viršininkas.
Jis pažymėjo, kad įmonės, kurios nesinaudos specializuotomis mokėjimų formomis ar e. sąskaitų paslauga, turėtų nepamiršti balandžio mėn. kartu su sąskaita už paslaugas nurodyti gyventojams įmonės banko sąskaitą, į kurią turi būti atliktas mokėjimas, taip pat, kokią kitą informaciją, pavyzdžiui, mokėtojo kodą, gyventojas turi pateikti, kur ją įrašyti pildydamas standartinio mokėjimo pavedimo formą.
Įmokas surenkančios įmonės balandžio mėn. turėtų:
1) savo vidaus sistemose įdiegusios automatinį įmokų apdorojimą aktyviau stebėti, ar įdiegti pokyčiai veikia sklandžiai;
2) neturinčios automatinio įmokų apdorojimo savo vidaus sistemose, daugiau dėmesio skirti rankiniam įmokų apdorojimui, poreikio automatizuoti procesą įvertinimui;
3) informuoti mokėtojus, kokiomis paslaugomis naudojantis galima įmonei atlikti mokėjimus.
Siekdami sėkmingai pasirengti įmokų surinkimo paslaugos pokyčiams, bankai ir įmonės kartu su Lietuvos banku 2016 m. vasarą sukūrė ir Lietuvos standartizacijos departamentui perdavė patvirtinti techninę specifikaciją „Kredito pervedimai. Įmokų surinkimas“. Techninė specifikacija yra prieinama visiems rinkos dalyviams ir bus naudojama visuose bankuose.
„Įmokų surinkimo paslaugos pokyčius nulėmė europiniai SEPA reikalavimai, tačiau džiaugiamės, kad Lietuvos įmonės ir bankai kartu rado efektyvų būdą tam pasirengti – sukūrė įmokų techninę specifikaciją. Ši specifikacija leidžia ją naudojančioms įmonėms naudoti vieną procesą apdorojant visų bankų surinktas įmokas, lengviau pasirinkti ar pakeisti banką. Jau matome teigiamą padidėjusios konkurencijos poveikį – rinkoje vienas bankas įmokų paslaugą pagal techninę specifikaciją įmonėms teiks nemokamai“, – sako T. Karpavičius.
SEPA reikalavimai nėra privalomi įmokoms, mokamoms grynaisiais pinigais (pašte, parduotuvių kasose, spaudos kioskuose ir kitur). Kaip surinkti mokėjimus (prašant gyventojų inicijuoti mokėjimą naudojant atsiskaitymo knygelę, siunčiant sąskaitą su brūkšniniu kodu ar kitaip), įmonės sprendžia individualiai, nes tai nėra reguliuojama.