Pasiūlė geresnes sąlygas už dvigubai daugiau
Apie 20 metų esantis „Tele2“ klientas Mindaugas iš bendrovės gavo pranešimą, kad nuo balandžio 1 d. mobilaus ryšio operatorius vienašališkai keičia neterminuotos sutarties sąlygas. Iki šiol už pokalbių paslaugų planą jis mokėdavo 2,9 Eur, o dabar turės rinktis dvigubai brangesnį – 6,5 Eur, kuriuo bus neribojamos pokalbių minutės.
Vyras skaičiuoja, kad vidutiniškai per mėnesį telefonu prakalba 150 min., todėl dabartinio plano jam pilnai pakanka. Jis nesupranta, kodėl už tas pačias paslaugas privalo mokėti daugiau nei dvigubai.
Pašnekovas pasakoja, kad pagal dabar galiojantį planą vyrui priklauso 150 pokalbių min. ir 100 MB interneto duomenų, taip pat neribotos SMS, pagal naują dvigubai brangesnį planą – tas pats, tik prisideda neriboti skambučiai.
„Pagal kelių metų šio numerio vartojimo statistiką matyti, kad numeriu prakalbama ne daugiau 100-320 min. ir plano už 2,9 Eur pilnai pakanka. Tad įmonės teiginiai, kad už 6,5 Eur gaunamos neribotos minutės šiuo atveju nėra argumentas.
Čia tas pats, jei prekybos tinklai vienašališkai sukomplektuotų prekes – jūs eitumėte pirkti degtukų dėžutės, o prekybos centras sakytų, jog privalote pirkti degtukų dėžutę ir 100 žiebtuvėlių. Tai tas pats tikriausiai klientų apiplėšimas – parduoti tiek, kiek klientui nereikia“, – pasakoja Mindaugas.
Kaip pažymi, tokiais planais, kurie kainuoja kelis eurus, dažniausiai naudoja socialiai remtini ar vyresnio amžiaus žmonės, tad tokie kainų pokyčiai, ypač per pandemiją, jiems esą bus itin skausmingas. Mindaugas pasakoja turintis tris šio operatoriaus telefono numerius, vieną jų naudoja jo senyvo amžiaus mama.
„Svarstėme kitur pereiti, bet Tele2 padarė rinkodaros triuką. Bendrovė reklamuoja, kad turintys tris numerius gali naudotis palankesnėmis mobilaus interneto kainomis. Tačiau taip klientas patenka į savotiškus spąstus, jis negali nemokėdamas netesybų mokesčio nutraukti sutarties, o mobilaus ryšio operatorius gali vienašališkai kelti tų trijų numerių mėnesio kainą.
Iki gegužės pradžios privalau išlaikyti tuos tris numerius, tada baigiasi interneto sutartis. Sąlygose nenurodyta, kad gali juos branginti bet kada kiek tik nori, tik kad privaloma išlaikyti juos. Žmogus neturi pasirinkimo“, – pažymi jis.
„Tele2“: atsižvelgiame į didžiosios masės klientų poreikius
„Tele2“ korporacinės komunikacijos direktorius Baltijos šalims Andrius Baranauskas sako, kad kurdama naujus ir naikindama senus mokėjimo planus telekomunikacijų bendrovė visų pirma atsižvelgia į bendrą klientų naudojimo statistiką. Kai pastebima, kad mokėjimo planų poreikis krenta, jie esą keičiami, atsižvelgiant į didžiosios masės klientų poreikius.
„Reguliariai peržiūrime esamus mokėjimo planus ir jų sąlygas. Planus, kuriais naudojasi itin mažai klientų, reguliariai naikiname, vietoje jų siūlome kitus, labiau atitinkančius klientų vartojimo tendencijas. Matome, kad ypač didelė klientų dalis renkasi mokėjimo planus su neribotomis paslaugomis, juos ir diegiame“, – komentuoja A. Baranauskas.
„Tele2“ atstovas, komentuodamas sutarties nutraukimo sąlygas, pažymi, kad klientas tokiu atveju turi padengti savo įsipareigojimus: „Sutartyse numatytas terminas, prieš kiek klientus privalu informuoti, keičiant sutarčių sąlygas. Klientams netesybos nėra taikomos – nutraukdami sutartį jie tiesiog turi padengti savo įsipareigojimus. Įsipareigojimai būna dviejų tipų: klientų prašome arba padengti įrangos kainos likutį, arba grąžinti suteiktas nuolaidas, jei minimalus įsipareigojimų laikas nėra pasibaigęs. Jei klientai tokių įsipareigojimų neturi, jokie papildomi mokėjimai jiems nėra taikomi.“
Kiti operatoriai siūlo tą patį
Feisbuke taip pat kilo diskusija ir dėl kitų operatorių taikomų paslaugų kainų. Situacijos labai panašios kaip ir pirmojo atveju. Pavyzdžiui, moteris pasakoja, kad „Telia“ taip pat panaikino jos seną pokalbių planą, siūlydama daugiau papildomų naudų: neribotų SMS, skambučių ir papildomų mobiliųjų duomenų. Kaip sako, ji niekad tokių kiekių neišnaudoja, bet nuo šiol turės už planą mokėti dvigubai daugiau.
Kitas vyras pasakoja, kad operatoriui pagerinus sąlygas ir padidinus paslaugų kainas to neprašius, jis pareiškė rinksiąsis kito operatoriaus paslaugas. Tuomet jis esą gavo geresnį specialų pasiūlymą, kad tik liktų klientu.
Dar viena moteris, nesulaukusi palankaus pasiūlymo kaip lojaliai klientei, pasirinko tokį patį kelią – atsisakyti „Bitės“ paslaugų ir sudaryti sutartį su kitu mobiliojo ryšio paslaugų operatoriumi. Vis dėlto po kurio laiko ji sulaukė pasiūlymo grįžti už geresnes sąlygas.
„Telia“: naujieji planai duoda daugiau papildomų verčių
„Telia“ atstovas Audrius Stasiulaitis pažymi, kad telekomunikacijų sektorius Lietuvoje yra ypač konkurencingas, o naudojamos technologijos ir didžiosios dalies žmonių ryšio poreikiai itin sparčiai keičiasi. Todėl seniausių planų atnaujinimas, anot jo, vyksta nuolat ir tai yra įprasta praktika ne tik Lietuvos, bet ir Europos telekomunikacijų rinkose.
„Absoliučia dauguma atvejų naujieji planai duoda daugiau papildomų verčių žmonėms – galimybę perkelti nepanaudotus duomenis į kitą mėnesį, suteikia daugiau duomenų, keliaujant ES šalyse ir pan.
Visais atvejais apie bet kokius keičiamus planus klientus informuojame iš anksto ne vėliau kaip prieš 30 dienų, tokios sąlygos yra numatytos ir klientų sutartyse. Tačiau, jei vykdant planų pakeitimus klientams kažkas netinka, visada atsižvelgiame į jų poreikius ir pritaikome tinkamesnį pasiūlymą iš naujos kartos planų“, – komentuoja „Telia“ atstovas.
RTT: paslaugų teikėjas turi teisę vienašališkai keisti paslaugų kainą
Ryšių reguliavimo tarnyba (RTT) informuoja, kad telekomunikacijų bendrovės turi teisę vienašališkai keisti paslaugų teikimo sąlygas ir paslaugų kainas, jei tokia teisė numatyta paslaugų teikimo sutartyje.
Kaip sako RTT Skundų skyriaus vedėja Ugnė Karbočiūtė, elektroninių ryšių veiklą reguliuojantys teisės aktai nereglamentuoja, kokie turėtų būti elektroninių ryšių paslaugų teikėjų pasiūlymai, įskaitant paslaugų kainas, esamiems ir būsimiems paslaugų gavėjams. Paslaugų teikimo sąlygų pasiūlymai ir mokėjimo planai esą formuojami atsižvelgiant į tuo metu rinkoje galiojančius pasiūlymus, technologinius sprendimus ir taikytą kainodarą. Pasikeitus rinkos sąlygoms ar taikytai kainodarai, gali susidaryti situacija, kai paslaugų teikėjas nebeturi galimybės siūlyti tokių paslaugų ir taikyti tokių kainų, kurios buvo siūlytos/taikytos anksčiau.
„Pagal Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklių 21 ir 25 punktus, paslaugų teikėjas turi teisę vienašališkai keisti iš anksto su paslaugų gavėju aptartas paslaugų teikimo sąlygas (įskaitant paslaugų kainą), jeigu tokia teisė numatyta paslaugų teikimo sutartyje. Paprastai atitinkama paslaugų teikėjo teisė būna įtvirtinta bendrosiose paslaugų teikimo sąlygose, kurios yra sudėtinė paslaugų teikimo sutarties dalis, ir su kuriomis paslaugų gavėjas turėtų susipažinti prieš sudarydamas paslaugų teikimo sutartį ir prieš įsipareigodamas pagal ją“, – komentuoja RTT atstovė.
Vis dėlto ji atkreipia dėmesį, kad vykdydamas paslaugų teikimo sąlygų (kainų ir kt.) pakeitimus paslaugų teikėjas turi laikytis šių reikalavimų, įtvirtintų elektroninių ryšių teisėje:
1. Paslaugų teikėjas apie paslaugų teikimo sąlygų pakeitimus, įskaitant sutartyje nurodytų paslaugų kainų padidinimą, turi informuoti paslaugų gavėjus ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį;
2. Apie numatomus pakeitimus paslaugų gavėjams informacija turi būti pateikiama raštu arba jam prilyginama forma, jei sudaryta rašytinė sutartis;
3. Tuo atveju, jeigu su paslaugų gavėju yra sudaryta terminuota sutartis (numatytas minimalus įsipareigojimo naudotis paslaugomis laikotarpis ar pan.), paslaugų gavėjas turi būti aiškiai ir nedviprasmiškai informuojamas apie teisę nutraukti sutartį anksčiau laiko be netesybų.
„Jei aukščiau minėtų reikalavimų yra laikomasi, paslaugų teikėjas turi teisę keisti paslaugų teikimo sąlygas, įskaitant kainas, ir elektroninių ryšių veiklą reguliuojančių teisės aktų nepažeidžia. Tačiau tuo atveju, jeigu minėtų reikalavimų nėra laikomasi, paslaugų gavėjui neturėtų būti taikomos naujosios paslaugų teikimo sąlygos iki kol paslaugų gavėjo pažeidimai nėra pašalinami ir paslaugų gavėjas nėra informuojamas apie pakeitimus tinkamai“, – sako RTT atstovė.
U. Karbočiūtė pažymi, kad paslaugos gali būti teikiamos tik esant kliento sutikimui, todėl jei paslaugų gavėjui netinka tam tikro paslaugų teikėjo atlikti konkretūs sutarties sąlygų (mokėjimo plano struktūros, paslaugų kainos ar kt.) pakeitimai, rekomenduojama įvertinti ir kitus atitinkamo paslaugų teikėjo viešais skelbiamus paslaugų pasiūlymus, tiek ir kitų paslaugų teikėjų mokėjimo planus ir pasirinkti tokias paslaugų teikimo sąlygas, kurios labiausiai atitinka kliento poreikius.