Bendrovė „Mokilizingas“, teikianti lizingo ir paskolų internetu paskolas, sugalvojo pasiūlyti įsigyti lietuvių dizainerių kurtų drabužių, papuošalų ar avalynės išsimokėtinai. Ką tokios paslaugos skatina: apgalvotą vartojimą ar grimzdimą į grėsmingą įsiskolinimą?
Gegužės pradžioje vykusioje technologijų konferencijoje „Login“ jaunų dalyvių akis traukė stendas, kuriame iškabinti išskirtiniai lietuvių dizainerių megztiniai, padėta kepurė, pastatyta ilgoji riedlentė. Tačiau tai buvo ne drabužių parduotuvės stendas, bet lizingo ir paskolų internete teikiančios bendrovės stendas.
„Mokilizingas“ siūlo naują paslaugą – išsipirkti norimus daiktus per tris mėnesius. „Nori visko iš karto? Įsigyk dabar, o atsiskaityk per tris mėnesius“ – vilioja reklama.
Kaip teigia bendrovės atstovai, lygiomis dalimis už batus, sporto prekes ar kepurė galima išsimokėti pasirašius lizingo sutartį be papildomų palūkanų. Sutartis įgauna kitą formą ir palūkanos atsiranda tik tuomet, jei vėluojama ar nesumokama viena iš įmokų.
Dviejų tipų žmonės
Portalas DELFI klausia SEB banko asmeninių finansų ekspertės Julitos Varanauskienės, ar ne pirmo būtinumo prekių pirkimas su paskola atsakingas finansinis elgesys?
„Kalbant apie tai, kas yra atsakinga, mes iš tiesų kalbame apie elgesio normas, visuomenės ar atskirų jos žmonių nuomonę. Jau moksliškai nustatyta, kad skirtingi žmonės turi nevienodą požiūrį į skolinimąsi apskritai: vieniems tai yra normalu (pirma įsigyji daiktą, o paskui taupai, kad atiduotum skolą), kitiems – neatsakinga (gyventi reikia iš to, iš tiek, kiek turi, o skolintis tik pačiu blogiausiu atveju).
Pirmieji ras daug pateisinamų priežasčių, kodėl jie skolinosi. Antrųjų – beveik niekas neįtikins“, - kalbėjo specialistė.
Pasak jos, paskola yra instrumentas, kuris leidžia paankstinti vartojimą būsimųjų pajamų sąskaita.
„Teoriškai skolintis naudinga, jei laukti ir taupyti yra brangiau nei pasiskolinti, o paskui atiduoti (jei palūkanos už paskolą yra mažesnės negu tas ar panašus daiktas pabrangsta, kol jam susitaupome); arba jei už skolintas lėšas įgytas daiktas leidžia gauti ar uždirbti pajamų ar kitokios naudos daugiau nei pats kainuoja, įvertinus palūkanas. Žinoma, kartais tą naudą keblu apskaičiuoti.
Pavyzdžiui, kaip įvertinti atostogų kelionių įspūdžius ar pagerėjusią savijautą“, - komentavo banko atstovė.
Kaip įžvelgė J. Varanauskienė, žiūrint teoriniu kampu, įvertinti, ar ir kada verta skolintis drabužiams, galima tokiais atvejais: tai gali būti verta, jei tą drabužį galime parduoti už didesnę kainą nei patys mokėjome, įskaičiuojant palūkanas.
„Taip pat jei, pavyzdžiui, tas drabužis reikalingas, kai norime daugiau užsidirbti. Kai kurių profesijų atstovams apranga gali būti finansinės sėkmės sąlyga“, - pažymėjo pašnekovė.
Įspėja apie grėsmes
Kalbėdama apie žmones, kurie skolinasi tokiems daiktams, kaip drabužiai, įsigyti, J. Varanauskienė teigė, kad tai, matyt, tokie atvejai, kai žmogui naujas, madingas drabužis teikia naudą, kurią sudėtinga įvertinti pinigais.
„Jų įsitikinimu, drabužis rodo tam tikrą statusą, priklausymą tam tikrai grupei. Kartais tenka girdėti prisipažinimų, dažniau moterų, kad pirkdamos gražius drabužius jos tiesiog bando pasikelti nuotaiką. Beje, tenka sutikti ir labai pragmatiškų mados sekėjų, kurie suskaičiuoja, už kiek vėliau tą drabužį galės parduoti ar išnuomoti. Tokie žmonės drabužius keičia dažnai, kol dar šie nėra išėję iš mados, jų nesudėvi, saugo ir nesugadina. Kad yra tokių žmonių, galima spręsti pagal drabužių mainų portalų populiarumą. Tuomet skaičiuojant drabužio kainą, reikia įvertinti ir vėl susigrąžinsimą sumą“, - kalbėjo asmeninių finansų specialistė.
Vis dėlto J. Varanauskienė pabrėžia, kad skolinantis labai svarbu įvertinti savo galimybes grąžinti pasiskolintus pinigus, labai nepabloginant savo būsimo gyvenimo.
J. Varanauskienė pabrėžė, kad skolinimasis gali sukelti ir tam tikrų grėsmių: „Kartais kai kuriems žmonėms atrodo, kad skolintis – tai būdas lengvai gauti pinigų, kuriuos paskui jie išleidžia neatsakingai – prisiperka tokių daiktų, kurių už savo uždirbtus ir susitaupytus pinigus šiais nepirktų. Žmonės nesugeba aprėpti, kiek jau yra pasiskolinę, ypač kai perka nedidelės vertės daiktus, ir nors vienos paskolos įmoka nėra didesnė nei 5-10 proc. pajamų, bet kai tokių paskolų susikaupia 5-6, pasidaro labai sunku vykdyti įsipareigojimus“.
Pasak ekspertės, žmonėms, ypač jaunesniems, būdingas neteisingas savo galimybių vertinimas – gaunant nedideles pajamas, net ir 10-15 proc. jų atiduoti už kažkada pasiimtą paskolą gali būti sunku – tada kyla grėsmė įklimpti į dar didesnes skolas.
„Matydami, kaip lengva pasiskolinti, žmonės pradeda klaidingai matyti, kad nebereikia turėti santaupų – juk jei prireiks, visada galėsi pasiskolinti. Deja, ne visada“, - įspėjo šeimos finansų ekspertė.
Nevadina paskola
Tuo metu „Mokilizingo“ pardavimo skyriaus vadovas Saulius Kuliešius paslaugos, kurios metu yra pasirašoma lizingo sutartis ir kuri leidžia už prekę susimokėti trimis lygiomis dalimis, nevadina paslauga. Tai, pasak jo, yra naujas mokėjimo būdas.
Pasak pašnekovo, galimybė už prekę ar prekes išsimokėti per tris mėnesius lizingo ir paskolų internetu bendrovės klientai gali nuo praėjusių metų lapkričio mėnesio. Pirmasis šios paslaugos partneris buvo statybinių prekių tinklas „Senukai“ ir jo internetinė parduotuvė.
Šiuo metu yra plečiamas segmentas ir pradedama dirbti ir su lietuviškų dizainerių darbais prekiaujančiomis parduotuvėmis, pavyzdžiui, „Baltas miškas“.
S. Kuliešius teigė, kad šios paslaugos statistika leidžia sakyti, kad didelė dalis klientų už prekę ar prekes išsimoka greičiau nei per tris mėnesius.
Pašnekovas teigė, kad norint pasinaudoti šia paslauga, klientams keliami tokie patys reikalavimai kaip ir imant paskolą.
„Vertindami klientus žiūrime taip pat atsakingai kaip ir skolinantis pinigų sumą. Čia nėra jokio išskirtinumo, jis vertinamas kaip lizingo klientas, - tvirtino, kad sutartys pasirašomos atsakingai, „Mokilizingo“ atstovas. - Mes vertiname netgi kliento šeimos pajamas, šeimos įsipareigojimus. Papildomai turime ir kitų vertinimų: vertiname kliento riziką, ar jam nesukels sunkumų paslaugos išmokėjimas“.
Pasiteiravus, jei už trijų mėnesių galimybę išsimokėti už prekes nėra imamos palūkanos, kaip bendrovė uždirba iš šios paslaugos, S. Kuliešius teigė: „Tai yra papildomi susitarimai su partneriu“.
Jei paslaugos naudotojas nebesugeba laiku sumokėti įmokų už prekę, jam suformuojamas ilgesnis mokėjimo grafikas ir atsiranda 22 proc. metinės palūkanos.