Apie skolą nieko nežinojo

Prieš porą dienų Simona (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi) atsidarė savo el. bankininkyste ir pamatė, kad 3 turimose banko sąskaitose yra rezervuota po 86 Eur, nurodyta, kad tai – „Sodros“ skola. Moteris nustebo, mat, kaip tikina, visada sąžiningai moka mokesčius. Pernai ji dirbo su individualia veikla, todėl metų gale turėjo pildyti pajamų deklaraciją ir susimokėti nustatytus mokesčius.

„Labai susinervinau, prieš kiekvieną deklaraciją konsultuojuosi su man priskirta Sodros specialiste, nes nenoriu turėti skolų. Mane labai nustebino, kad suma buvo rezervuota 3 banko sąskaitose“, – Delfi pasakoja ji.

Simona patikrino savo „Sodros“ paskyrą, tačiau joje nerado jokio pranešimo, kad yra skolinga. Čia ji rado tik „Sodros“ sprendimą iš jos turto išieškoti 86 Eur sumą, tačiau jokio paaiškinimo – už ką ir kodėl.

„Iškart parašiau laišką savo „Sodros“ priskirtai konsultantei, ji informavo, kad padaryta klaida, bet ne mano. Susikaupusi kažkokia skola už 2019 m. Labai papiktino, kad nebuvau informuota apie skolą, būčiau susimokėjusi pati, jeigu būčiau žinojusi, kad esu skoloje. Taip išeina, kad esu blogietė, iš kurios reikia išieškoti pinigus. Gal tai turės įtakos ateityje, jei imsiu paskolą banke, kuris skaičiuos mano reitingą“, – piktinasi pašnekovė.

Bank money

Kelias dienas negalėjo naudotis daugiau nei 300 Eur

Maža to, patikrinusi „Revolut“ sąskaitą, čia taip pat buvo rezervuota ta pati suma, vadinasi, iš viso – 4 sąskaitose. Pinigai jau nuskaityti nuo vienos sąskaitos, tačiau kelias dienas ji negalėjo naudotis visose sąskaitose rezervuotais pinigais – daugiau nei 300 Eur.

Revolut kortelėje nelaikau beveik jokių pinigų, ją naudoju internetiniams pirkimams. Jei ką nors planuoju pirkti, persivedu pinigų ir atlieku mokėjimą. Atsidariusi sąskaitą pamačiau, kad suma yra minuse. Esu skoloje tuos pačius 86 Eur.

Jei, pavyzdžiui, būčiau skoloje 1000 Eur, tai mano 4 sąskaitose būtų rezervuota iš viso 4 tūkst. Eur. Galbūt planuoju svarbų pirkinį, gal tai mano paskutiniai pinigai ir neturėčiau už ką maisto nusipirkti“, – atkreipia dėmesį Simona.

Be to, „Sodros“ rašte nurodyta, kad moteris sprendimą gali apskųsti per 20 dienų, tačiau pinigai nuo jos sąskaitos jau nuskaityti. „Tai kur mano teisė skųsti sprendimą?“ – klausia ji.

„Konsultantė man pasakė, kad tai – „Sodros“ ar VMI klaida. Jei tai ne mano, tai gal valstybė turėtų prisiimti atsakomybę už padarytą klaidą. Bet jeigu ir būtų mano klaida, tikrai sutikčiau susimokėti pati be išieškojimų. Pirmiausiai reikėtų klientą informuoti, už ką ir kodėl jis skolingas“, – apibendrina ji.

„Sodra“: gyventojai įspėjami, dar iki pateikiant mokėjimo nurodymą

„Sodros“ komunikacijos skyriaus vedėjas Saulius Jarmalis teigia, kad sunku pakomentuoti šį atvejį, kai nežinoma konkrečios aplinkybės, todėl ragina skaitytoją kreiptis į „Sodros“ specialistus, kurie padės išspręsti šią problemą.

Delfi skaitytoja Simona teigė, kad susisieks dar pati asmeniškai su „Sodra“ ir rašys skundą dėl nežinia iš kur atsiradusios skolos.

Anot S. Jarmalio, „Sodra“ visada informuoja gyventojus ir dirbančiuosius savarankiškai, jeigu susidaro skola. Gyventojai į savo asmeninę paskyrą esą gauna kelis raginimus įvykdyti įsipareigojimus, dar iki pateikiant mokėjimo nurodymą.

„Šiemet, kai dėl karantino buvo pratęstas pajamų deklaracijų pateikimo terminas, o „Sodra“ per karantiną draudėjams netaikė sankcijų, visi savarankiškai dirbantys gyventojai, kurie nesumokėjo įmokų nuo deklaruotų pajamų ir nesikreipė į „Sodrą“ dėl jų atidėjimo, rugpjūčio mėnesį buvo informuoti apie susidariusias skolas. Tai darome nuolat, nes siekiame su draudėjais bendradarbiauti, o mokėjimo nurodymas yra kraštutinė priemonė“, – komentuoja S. Jarmalis.

Jis pažymi, kad informacija pateikiama per asmeninę paskyra draudėjams www.sodra.lt/draudejui: „Rekomenduojame dirbantiesiems savarankiškai prisijungus prie šios paskyros nurodyti savo kontaktus ir sutikti, kad „Sodra“ atsiųstų pranešimus pasirinktu elektroninio pašto adresu ar telefonu.“

„Užtikrinti, kad socialinio draudimo įmokos būtų sumokėtos – „Sodros“ pareiga visuomenei. Iš šių įmokų mokamos ligos išmokos, motinystės socialinio draudimo išmokos, pensijos. Sprendimai priimami pagal turimą informaciją, kurią pateikia draudėjai ir kitos institucijos“, – aiškina „Sodros“ atstovas.

Vis dėlto įmokų mokėtojams sudaroma galimybė kreiptis, jeigu kyla abejonių dėl „Sodros“ sprendimų pagrįstumo. Jeigu paaiškėtų, kad skola priskaičiuota nepagrįstai, „Sodra“ permoką įskaitytų kaip socialinio draudimo įmoką ateityje, arba, gyventojui pageidaujant, permoką grąžintų.

Kodėl pinigai rezervuojami visose sąskaitose?

„Sodra“, išieškodama įmokas, per Registrų centro administruojamą Piniginių lėšų apribojimo informacinę sistemą (PLAIS) pateikia tik vieną mokėjimo nurodymą – skolos dydžio sumai. Kaip veikia PLAIS, plačiau paaiškino Registrų centro atstovas Mindaugas Samkus.

Jis pažymi, kad sistema, gavusi mokėjimo nurodymą, rezervuoja sumą visose asmens sąskaitose, bet nuskaito tik vienoje iš jų, mat nežinoma, kiek tiksliai asmuo disponuoja pinigų. Galbūt jis turi penkias sąskaitas, bet keturios iš jų – tuščios.

„Sodra ar VMI duoda nurodymą, jei asmuo skolingas. Tada kreipiamės į Lietuvos banką, kad Registrų centrui suteiktų informaciją, kokias sąskaitas asmuo turi. Tarkim, žmogus skolingas 100 Eur, bet nežinome, ar vienoje sąskaitoje tokia suma bus. Sistema sukurta taip, kad įšaldo sumą visose sąskaitose, tuomet bet kurią iš sąskaitų atsirado ir vertina, ar joje užtenka lėšų.

Jei užtenka, skolą nuskaičiuoja, o visus kitus įšaldymus per kelias dienas atstato, žmogus gali toliau naudotis tomis lėšomis. Jei vienoje sąskaitoje randa tik 50 Eur, juos nuskaito, tada visose kitose sąskaitose įšaldyta suma lieka po 50 Eur. Taip iš eilės tikrinamos visos sąskaitos“, – aiškina M. Samkus.

Anot jo, skolos išieškojimas vyksta, kol nurodymas iš VMI ar „Sodros“ yra aktyvus. Jei asmens sąskaitoje nėra pakankamai pinigų, prasideda kitos procedūros – teismai, antstoliai ir kt.

„Jeigu sistema gauna nurodymą, ji nemato, ar tai klaidingai paskaičiuota suma, ar ne. Jei tai buvo klaida, tai skolos išieškojimo nurodytojas, šiuo atveju „Sodra“, turėtų informuoti sistemą, kad šis nurodymas buvo padarytas per klaidą. Jeigu žmogui pinigus nuskaitė, „Sodra“ per sistemą tuos pinigus gavo, tai turėtų būti mechanizmai, kaip juos grąžinti, nes pati sistema to padaryti negali“, – aiškina M. Samkus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (138)