Trišalėje taryboje šiemet sutarus ir Vyriausybei patvirtinus, nuo liepos 1 dienos grįžtama prie ankstesnės, iki naujojo Darbo kodekso įsigaliojimo buvusios tvarkos, kad dienpinigiai negali būti mažinami daugiau kaip 50 proc. Vyriausybės patvirtinto maksimalaus dydžio.
Be to, numatyta, kad daugelyje šalių maksimalūs dienpinigiai didės, pavyzdžiui, Vokietijoje – nuo 58 iki 62 eurų, Prancūzijoje – nuo 57 iki 63 eurų, Danijoje – nuo 57 iki 80 eurų, o Lietuvoje – nuo 5,7 euro iki 15 eurų. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Norvegijoje, Šveicarijoje, maksimalūs dydžiai mažėja.
Profsąjungos atstovas: darbuotojai nieko nepajus
Krovininio autotransporto profesinės sąjungos „Solidarumas” pirmininkas Gintaras Kondrackis teigia, kad net ir didėjant maksimaliems dienpinigiams, išlieka galimybė juos mažinti. Pasak jo, teisingiausia būtų suvienodinti dienpinigius, mažinti jų dalį pajamose.
„Išlieka vis tiek dienpinigių mažinimas. Darbuotojai iš to nieko nepajus, tiktai bus lengviau darbdaviui, pavyzdžiui, Danijoje daugiau nurašyti dienpinigių, nes Danijoje dabar padarys 80 eurų. Dabar atstatė iki 50 proc., bet mūsų yra (siūlymas – BNS), kad būtų 100 proc., kad nebūtų mažinama. O iš tikro norėčiau, kad padarytų į bet kurią šalį 40 eurų ir padidintų tą taip vadinamą bazinį atlyginimą, vietoje 1,3 koeficientas būtų 2 – 800 eurų į rankas“, – BNS sakė G. Kondrackis.
Jis, be to, kelia klausimą dėl dienpinigių dalies komandiruojamų darbuotojų pajamose. Profesinės sąjungos pirmininko teigimu, nėra normalu, kad atlyginimas yra kelis kartus mažesnis už dienpinigius. Jis perspėja, kad tokia situacija palanki formuotis „šešėliui“.
„Nenormali situacija, kada dienpinigiai du kartus didesni negu pats atlyginimas, netgi tris. Nes atlyginimas yra 500 eurų, o dienpinigiais jie dar prirenka per mėnesį, sakysime, iki dviejų tūkstančių. 1500 išmokama dienpinigiais. (...) Valstybė praranda daug pinigų. Duodama pasirašyti kasos išlaidų orderius, jie pasirašo, neva tuos pinigus gavo (...) Viskas lieka verslininkui kažkur stalčiuje“, – argumentavo G. Kondrackis.
„Linava“: dienpinigių didinimas taps našta verslui
Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” prezidiumo narys, bendrovės „Telmento autotransportas“ savininkas ir vadovas Artūras Telmentas sako neprieštaraujantis naujai tvarkai, tačiau maksimalių dienpinigių didinimas, pasak jo, taps našta verslui.
„Paskutinė Darbo kodekso tvarka buvo nuo 0 iki 100 proc. (galima mažinti dienpinigius – BNS), tai mes čia su profsąjungomis suderėjome, kad ne mažiau 50 proc. – palaikau poziciją, kad mažiau nei 50 proc. būtų nesąžininga mokėti žmonėms. Pagal dabartinius esamus įkainius, manau, kad tai yra normalu (...) Dienpinigių pakėlimas – tai našta verslui (...) Aš tos naujos tvarkos kaip ir nelabai palaikyčiau, nes kuro kainos auga. Sudaroma, sakykime, terpė padidinti mokestinę naštą vežėjams“, – BNS teigė A. Telmentas.
A. Telmento teigimu, nėra pagrindo šiuo metu didinti maksimalių dienpinigių, nes kainos užsienyje kai kur mažesnės, nei Lietuvoje. Pasak jo, ir dabartiniai dienpinigiai leidžia „žmonėms normaliai gyventi“.
„Mes su tais komandiruotpinigiais Lietuvoje galime gyventi, nors kainos pas mus žymiai didesnės. Jeigu komandiruotpinigiai yra 57 eurai į dieną, tai 57 eurus nelabai gauna žmonės toje pačioje Lietuvoje dirbdami. Kai pradėjome ES dirbti, tai žmonės (į užsienį – BNS) išvažiuodavo pilnais krepšiais (...) Dabar lietuvių vairuotojas praktiškai nieko nesiveža, perkasi viską Vokietijoje, Prancūzijoje, o iš ten grįždami vežasi kavą, kraunasi tuos automobilius“, – sakė A. Telmentas.
Naujajame maksimalių dienpinigių dydžių sąraše nelieka dalies valstybių, pavyzdžiui, Fidžio, Salvadoro, Taičio, Žaliojo Kyšulio ir dalies kitų. Atsiranda „kitų valstybių“ sąvoka, šios grupės valstybėms galios 31 euro dienpinigiai.
Nuo liepos 1 dienos nebebus nustatomi atskiri dienpinigiai miestams, tai yra, Maskvai, Sankt Peterburgui, Rygai, Astanai ir Niujorkui – jiems galios atitinkamų šalių – Rusijos, Latvijos, Kazachstano ir JAV – dienpinigių maksimalūs dydžiai.