„Kai gavome pirmąjį laišką, aš pati paskambinau į banką ir pasakiau, kad tėvukas yra miręs, o mes paveldėjimo sąskaitai neturime. Pasakiau, kad tai pasižymėtų ir priminimų mums nebesiųstų, nes jis yra miręs 1999 m.”, - DELFI pasakojo velionio Prano dukra Virginija.
Tačiau šio skambučio nepakako. Šeima gavo antrąjį laišką su raginimu susimokėti. Tuomet į banko skyrių jie nuvežė mirties liudijimo kopiją.
„Bet po to mes vėl gavome laišką su grasinimu, kad būsime atiduoti skolų išieškojimo bendrovei. Tada galutinai pasipiktinau, kad šitaip tyčiojamasi iš mirusiųjų ir jų artimųjų. Ši situacija mums yra baisiai nemaloni“, - kalbėjo Virginija.
Ji tvirtino nebeįsivaizduojanti, ką daryti, kad sąskaita būtų uždaryta, nes šeima nėra jos paveldėjusi.
„Kas su mumis kalbės banke dėl svetimos sąskaitos? Bandžiau detaliau išsiaiškinti apie sąskaitą paskambinusi trumpuoju telefono numeriu, bet nieko nesakė, nes sąskaita ne mano. Nežinau, kam ji priklauso, gal valstybei“ - sakė moteris.
Virginijai klausimų kelia ir paskutiniame laiške nurodyta sąskaitos atidarymo data – 2003 m. liepos 14 d. Tuo metu jos tėvas jau buvo miręs. „Niekas iš mūsų su ta sąskaita nieko nedarė, nežinau, kas čia ką darė“, - tvirtino ji.
Pasak jos, kai tėtis mirė, šeima tik vėliau rado sąskaitos dokumentus. Tuo metu joje buvo keli litai, taigi niekas sąskaitos paveldėjimu ir nesirūpino.
Pranešti būtina
„DNB“ banko atstovas spaudai Andrius Vilkancas sako, kad tokių atvejų pasitaiko, kai niekas bankui nepraneša apie kliento mirtį.
„Įprastai apie kliento mirtį bankas sužino, kai artimieji arba notaras kreipiasi dėl paveldėjimo. Sąskaita yra sustabdoma, kol tvarkomi paveldėjimo dokumentai. Tuo atveju, kai artimieji ar paveldėtojai informuoja, kad jie nusprendė nepriimti palikimo ar paveldėtojo nėra, bankas sąskaitą uždaro ir panaikina įsipareigojimus“, - DELFI komentavo jis.
Atstovo spaudai teigimu, pasitaiko atvejų, kai bankui nėra pranešama apie mirtį, automatizuota sistema sąskaitos savininko adresu siunčia klientui skirtus pranešimus.
„Siekiant išvengti įskaudinti galinčių situacijų mes prašome pranešti apie artimojo mirtį net ir tuo atveju, kai nėra paveldimo turto“, - tvirtino A. Vilkancas.
Pasak jo, artimieji turėtų bankui atnešti mirties liudijimą ir sąskaita būtų uždaryta.
Mokėti nereikėtų
Advokatė Renata Narbutienė taip pat sako, kad artimieji arba notaras turi pranešti bankui apie mirtį.
„Tačiau Civiliniame kodekso penktojoje knygoje yra numatyti terminai ir kreditorių pareiškimams – jiems taip pat galioja trijų mėnesių terminas po mirties. Aš manau, kad nėra pagrindo tenkinti tokį kreditoriaus reikalavimų jau vien dėl protingumo ir sąžiningumo principų. Jeigu žmogus tiek metų nesinaudojo sąskaita, bankas irgi galėjo šiek tiek pasidomėti“, - DELFI sakė ji.
Advokatės teigimu, šeima turėtų darsyk informuoti banką, kad žmogus yra seniai miręs, o bankas turėtų anuliuoti įsiskolinimą.