Vairuotojai renkasi paprastesnį, bet brangesnį būdą
Pavėžėjimo platformos „Bolt“ vairuotojas Linas (vardas pakeistas) Delfi pasakoja apie mokesčių sistemos spragas.
„Didžiausia problema – nėra svertų kontroliuoti pavėžėjimo bendrovių keliamo komisinio mokesčio. Taip pat nėra kontroliuojama, kad iš Vidurinių Rytų atvykę asmenys vėliau nutraukia veiklą ir išvyksta iš šalies, nesusimokėję mokesčių. Dar kitas momentas: jeigu asmuo yra skolingas Mokesčių inspekcijai, jis negali tapti pavėžėju, jam tiesiog neduoda leidimo“, – pasakoja vyras.
Be to, jis kalba ir apie sudėtingą mokesčių apskaitymo tvarką.
Vairuotojai dažniausiai dirba, turėdami individualios veiklos pažymą. Patiriant įvairias su veikla susijusias sąnaudas, t. y. kuro, automobilio remonto ir kt., galima šias išlaidas atimti iš individualios veiklos pajamų. Tai galima daryti dviem būdais: faktinis išlaidų atskaitymas, kuris turi būti pagrįstas dokumentais, arba 30 proc. nuo gautų pajamų (be dokumentų).
„Pirmas būdas – kai renki visų sąnaudų dokumentus, plius sumokėtos „Sodros“ mokesčio įmokos, tada yra normalios sąnaudos ir taip susimažini apmokestinamąsias pajamas.
Kitas būdas – prezumpcinis sąnaudų atskaitymo būdas. Tai reiškia, kad nerenki sąskaitų ir 30 proc. sąnaudų leidžiama susimažinti apmokestinamąsias pajamas“, – paaiškina Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė Daiva Čibirienė.
Dauguma vairuotojų, kaip ir Linas, renkasi pastarąjį ir daug paprastesnį būdą. „Kitas kelias – per daug sudėtingas, tiesiog jame per daug popierizmo“, – sako jis.
Geriausiu atveju per mėnesį uždirba 600 eurų
Vairuotojas skaičiuoja, kad geriausiu atveju per mėnesį pavyksta uždirbti 1200 eurų iki mokesčių, o po visų mokesčių per mėnesį jam lieka geriausiu atveju 30-40 proc. pajamų.
„Bolt“ komisinis – 25 proc., plius atvirkštinis PVM – 21 proc., t. y. dar papildomi 5 proc. nuo uždirbtų pajamų. Privalomasis sveikatos draudimas (PSD) – 58,63 Eur, metų gale – gyventojų pajamų mokestis (GPM) ir valstybinis socialinis draudimas (VSD) jau priklauso nuo uždirbtų pajamų.
Taigi viską atėmus, priklausomai nuo dienų, ar tai mėnesio pradžia, ar galas, savaitgalis ir pan., jei geras mėnesis, galiu uždirbti apie 500-600 eurų į rankas, reikėtų dirbti kasdien su viena ar iki 5 išeiginių. Tokia – realybė“, – vardija Linas.
Įmonės skelbimus su dideliais uždarbiais vyras vadina pasakomis: „Kai „Bolt“ ant reklaminių stendų rašo, kad uždarbis siekia 2000 eurų ir panašiai – pasakos. Dauguma net nežino, kad reikės mokėti mokesčius, pamato gražią reklamą ir susigundo, jiems niekas nepaaiškina.“
Čibirienė: vairuotojai moka per daug mokesčių
Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė su Delfi pasidalijo įžvalgomis apie „Bolt“ vairuotojus ir individualios veiklos mokesčius. Pakalbinusi vairuotojus mokesčių ekspertė padarė kelias išvadas.
„Mokesčių mokėtojas, t. y. vairuotojas, dėl per sudėtingos ir biurokratinės mokesčių skaičiavimo sistemos pasirenka patį nepalankiausią mokesčių skaičiavimo būdą, jie nemoka pasinaudoti sąnaudų atėmimo būdu, jos nesupranta ir negali pritaikyti praktiškai, todėl ir sumoka daugiau mokesčių“, – sako D. Čibirienė.
„Vairuotojai dažniausiai taiko prezumpcinį 30 proc. atskaitymo būdą, nors vien „Bolt“ sąnaudos sudaro 30 proc., jei prie jų pridedame „Sodros“ mokesčius, išeina dar daugiau, nekalbant apie kurą ir kitas sąnaudas. Jie renkasi lengvesnį kelią, kuris atneša didesnius mokesčius“, – priduria ji.
Pašnekovė pateikia pavyzdį: „Jei šiandien vairuotojas per mėnesį gauna 1000 eurų pajamų, tai jo grynosios pajamos po visų mokesčių – 627 eurai, o mokesčiams tenka 173 eurai.“
O tie, kurie renkasi kitą būdą – faktinį išlaidų atskaitymą pagal dokumentus, ne visada pavyksta juos pagrįsti.
„Praktikoje teko matyti, kai vairuotojas bandė atlikti apskaitą pagal sąnaudas. Jis iš VMI gavo didelę baudą, nes nemokėjo pagrįsti, nebuvo uždokumentavęs, turėjo tvarkyti dokumentus atgaline data, kad jo sąnaudas pripažintų VMI.
Manau, vairuotojai yra pasimokę iš kitų kolegų tokios negatyvios patirties: tarsi rinko ir susimažino mokesčius, bet kai VMI atėjo tikrinti, – daug ko nepripažino“, – pasakoja mokesčių ekspertė.
Tiesa, anot jos, vien dokumentų rinkimas nepadės susimažinti mokesčių. Visas procesas – daug sudėtingesnis.
„Pirmas veiksmas – rinkti, antras – atlikti dokumentų apskaitą, uždeklaruoti automobilį, supildyti kelionių lapus, nusistatyti minimalią ilgalaikio turto vertę, turto naudojimo apimtis įmonėje. Dokumentų rinkimas ir saugojimas – penkerius metus. Visi dalykai sukuria didelę naštą“, – vardija Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė.
„Todėl vairuotojai ir sako: gal geriau 2-3 paras pavažinėsiu ir užsidirbsiu papildomai, nei rinksiu tuos dokumentus ir viską pildysiu. Sistema turėtų būti paprastesnė ir suprantamesnė“, – priduria ji.
Mokesčiai gali išaugti dar labiau: ar apsimokės dirbti
Maža to, Finansų ministerijai neseniai pateikus mokestinių pakeitimų paketą, aiškėja, kad dirbantiesiems pagal individualią veiklą mokesčiai dar labiau augs.
„Prezumpcinės sąnaudos dabar – 30 proc., po pakeitimų būtų 20 proc. Dar auga ir GPM tarifas – vietoje 15 tampa 20 proc., todėl jiems stipriai didės mokesčiai. Tai palies visus, net ir tuos, kurie nedaug uždirba, nes vien prezumpcinės sąnaudos mažėja“, – pažymi D. Čibirienė.
„Jeigu vairuotojas nerinks sąnaudų, tai neapsimokės dirbti. Nors minuso ir nebus, bet uždirbs labai nedaug“, – priduria ji.
Su tuo sutinka ir pavėžėju dirbantis Linas: „Visiškai neapsimokės, atsižvelgiant į išaugusias kuro sąnaudas, remonto išlaidas, mokesčius, komisinį.“
„Bolt“: komisinis – toks pat kaip ir daugelyje kitų šalių
„Bolt“ vadovas Lietuvoje Andrius Pacevičius sako, kad šiuo metu „Bolt“ vairuotojams Lietuvoje taikomas komisinis mokestis yra toks pat kaip ir daugelyje kitų valstybių.
„Kiekvienas „Bolt“ vairuotojas Lietuvoje vykdo individualią veiklą ir yra asmeniškai atsakingas už jos atitiktį galiojantiems įstatymams ir prižiūrinčioms institucijoms. Pavėžėjimo platforma yra tarpininkas tarp kliento ir vairuotojo – ši paslauga įgalina vairuotojus dirbti efektyviai, t. y. vos prisijungus turėti pakankamą užsakymų srautą, o baigus vieną kelionę, pradėti kitą netoliese.
Šiuo metu „Bolt“ vairuotojams Lietuvoje taikomas komisinis mokestis yra toks pat kaip ir daugelyje kitų valstybių. Šis mokestis yra atskaitomas nuo pajamų už vairuotojo įvykdytas keliones. Kaip ir kitų paslaugų atveju, komisiniam mokesčiui už „Bolt“ paslaugas yra taikomas pridėtinės vertės mokestis, o pagal šiuo metu galiojančią tvarką, įsigyjant paslaugas iš užsienio įmonės, sumokėti jį yra pirkėjo, t. y vairuotojo, prievolė“, – komentuoja jis.
„Bolt“ vadovas sutinka, kad dabartinė mokesčių tvarka – pernelyg apsunkinta. Jis patikina, kad įmonė užsiima vairuotojų švietimu mokesčių klausimais.
„Visada skatiname vairuotojus mokėti mokesčius ir būti atskaitingais, bet tikrai norėtume, kad tą padaryti jie galėtų greičiau ir paprasčiau. Esame visada pasirengę tiek bendradarbiauti su finansinę priežiūrą vykdančiomis institucijomis, tiek suteikti informaciją patiems vairuotojams.
Neseniai atlikome konsultacinę vairuotojų apklausą mokesčių tema ir dažniausiai užduodamais klausimais pasidalinome su Valstybine mokesčių inspekcija. Gavę patarimus teisingam apskaitos tvarkymui, planuojame pasidalinti jais su vairuotojais.
Vis dėlto būtina atkreipti dėmesį, kad didžioji dauguma mūsų platforma besinaudojančių vairuotojų mokesčius moka tvarkingai. Informacija, kaip tą padaryti, yra nesunkiai pasiekiama: pačioje vairuotojų programėlėje, mūsų tinklaraštyje, VMI svetainėje, netgi „YouTube“ ir „Google“ paieškos sistemose.
Papildomai suteikiame vairuotojams 3 mėnesių nemokamą prieigą prie buhalterinės apskaitos programėlės, kuri leidžia sekti savo pajamas, išlaidų dokumentus, realiu laiku matyti numatomą metinę deklaraciją, t. y. kiek mokesčių teks sumokėti. Pastebime, kad ilgainiui tai padeda formuoti jų finansinio raštingumo įgūdžius“, – sako A. Pacevičius.
Komisinis mokestis vairuotojams už „Bolt“ paslaugas šiuo metu siekia:
• Vilniuje ir Kaune – 25 proc.;
• Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Alytuje, Palangoje, Nidoje – 20 proc.;
• Marijampolėje, Mažeikiuose, Kėdainiuose – 15 proc.;
• kituose miestuose – 10 proc.
„Bolt“ teigia, kad vidutinių vairuotojų pajamų neskaičiuoja, nes vairuotojų darbo pobūdis labai skirtingas – vieni dirba vos kelias valandas per mėnesį, kiti tam skiria didžiąją laiko dalį. Tai esą visai nepanašu į darbo santykiais susaistytų asmenų darbo grafiką. Vietoje to, kaip teigia, įmonė atsižvelgia į visus vairuotojų potencialiai patiriamus kaštus.