Krito 17 proc., sieja su taupymu

Šių metų gegužę, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, tekstilės ir drabužių pardavimai Lietuvoje sumažėjo 17 proc., skelbė Statistikos departamentas.

„ISM Finance“ ekonomikos patarėjas Aleksandras Izgorodinas tikras – nors mažmeninės prekybos apyvarta bendrai augo, tekstilės pardavimų mažėjimas susijęs su gyventojų taupymu ne pirmo būtinumo prekėms. Jo teigimu, taip pat būtina pabrėžti, kad tai nėra išskirtinė Lietuvos tendencija.

„Panašios tendencijos yra Kinijoje, nes joje dabar išryškėjo du segmentai, kurie yra labai probleminiai ir kur vartojimas visiškai neatsigauna – tai tekstilė ir juvelyrika. Ten nuosmukis iki šiol taip pat išlieka dviženklis nepaisant to, kad bendrai vartojimas jau gerėja.

Ir Lietuvoje, ir Kinijoje tai yra susiję tik su taupymu, nes dabar pas mus matome tokią situaciją, kad vartojimas bendrąja prasme atsigauna, šiek tiek atsigauna ir ne pirmo būtinumo prekių vartojimas, bet iš kitos pusės jis atsigauna ne visuose segmentuose ir kol kas dalis vartotojų dar tikrai linkę taupyti“, – aiškino ekonomistas ir teigė, kad kadangi buitinės technikos pardavimai auga, galima daryti išvadą, jog žmonės labiau pinigus leidžia jų manymu svarbesniems pirkiniams už tekstilės gaminius.

Pasak A. Izgorodino, tam tikras tendencijas, kalbant apie gyventojų pajamas ir taupymą, rodo ir prieš kurį laiką paskelbta Europos Centrinio Banko statistika apie gyventojų indėlius euro zonoje.

„Joje matyti, kad visas Baltijos regionas, tame tarp ir Lietuva, yra lyderiai visoje euro zonoje pagal gyventojų indėlių prieaugių tempą gegužės mėnesį.

Lietuvoje gyventojų indėliai per metus išaugo 14,4 proc. ir tai yra sparčiausias augimas nuo 2015 m. rugsėjo. Tai reiškia, kad žmonės gegužę buvo pakankamai stipriai linkę taupyti ir, nepaisant to, kad tiek Europos Sąjungoje (ES), tiek Lietuvoje Vyriausybės pakankamai dosniai skatino ekonomiką, panašu, kad realiai tik nedidelė dalis tų pinigų nugulė į vartojimą“, – teigė jis.

Apyvartos smuko beveik trečdaliu

Vienoje gerai žinomoje jaunimo pamėgtų drabužių parduotuvėje dirbanti Laura (vardas pakeistas, asmuo red. žinomas – „Delfi“), taip pat teigė, kad kol kas prieš pandemiją buvęs lankytojų srautas šiandien į vėžes dar negrįžo.

Jos teigimu, kai tik buvo paskelbta, kad šalyje nuo kovo 16 dienos bus įvestas karantinas, drabužių parduotuvėse lankytojų skaičius ženkliai sumažėjo. Vėliau parduotuvės kurį laiką nedirbo, o vėl pradėjus darbus iki pat šiandien dalis lankytojų į jas, anot Lauros, taip ir nesugrįžo.

„Mes parduotuvėje vedame suvestines ir kiekvieną dieną matome, kiek suprekiaudavome tą pačią dieną prieš metus. Šiandien mūsų pardavimai mažesni ir apie 10, ir apie 30 proc., priklausomai nuo dienos“, – sakė ji, tačiau pridūrė, kad lankytojų srautui įtaką daro ir orai, nuolaidos.

Kaip teigė, parduotuvėms skelbiant išpardavimus, lankytojai nuolaidomis domisi ir jų sulaukiama daugiau, tačiau nuolaidų poveikis, kaip aiškino, ne toks didelis, kad turėtų itin reikšmingos įtakos parduotuvės pardavimams.

Kad pardavimai balandžio-birželio mėnesiais mažėjo, rodo ir „Aprangos“ grupės rezultatai.

Kaip teigiama, 2020 m. II-ąjį ketvirtį Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje „Aprangos“ grupės tinklo mažmeninė prekių apyvarta (su PVM) iš viso sudarė 40,9 mln. eurų, arba 30,6 proc. mažiau, nei 2019 metais.

Kalbant apie Lietuvą, apyvarta tuo pačiu laikotarpiu sumažėjo 29,8 proc., skelbė pati įmonė.
Vertinant visą pirmąjį pusmetį, 2020 m. sausio-birželio mėnesiais „Aprangos“ grupės tinklo mažmeninė prekių apyvarta taip pat mažėjo.

Su PVM ji sudarė 86,7 mln. eurų, arba 20,2 proc. mažiau, nei 2019 metais. „Aprangos“ grupės tinklo apyvarta 2020 metų sausio-birželio mėnesiais Lietuvoje sudarė 50,7 mln. eurų arba 21,4 proc. mažiau nei 2019 metų sausio-birželio mėnesiais. Šiuo metu „Aprangos“ grupė Baltijos šalyse valdo 184 parduotuvių tinklą.

Skųstis negali, pastebi atsigavimą

Kokia šiandien situacija rinkose sutiko pasidalinti ir „Utenos trikotažo“ komercijos direktorius Marijus Kriščiūnas.

Jo teigimu, pastaruosius keletą mėnesių tekstilės sektoriuje jaučiami teigiami pokyčiai – įsibėgėja pristabdyti darbai, gamybos galimybėmis domisi nauji potencialūs klientai.

Utenos trikotažas

„Įgyvendinus veiklos efektyvumo sprendimus, SBA grupės bendrovė „Utenos trikotažas“ dirba pilnu pajėgumu.

Per pirmus tris šių metų mėnesius „Utenos trikotažo“ grupė fiksavo santykinai nežymų pardavimų mažėjimą – produkcijos parduota 3,5 proc. mažiau nei pernai. Nors artimiausiais ketvirčiais koronaviruso įtaka bus reikšmingesnė, o pilnam tekstilės rinkos atsigavimui prireiks dar bent pusės metų, tačiau ilgalaikes perspektyvas vertiname teigiamai“, – teigė jis, tačiau pridūrė pastebintis, kad štai nuo balandžio bendrovės klientų portfelis jau išaugo apie 10 proc., o tam įtakos turėjo įmonės gebėjimas operatyviai prisitaikyti prie pasikeitusių rinkos sąlygų.

Kalbėdamas jau ne apie visos grupės, o atskirai apie nuosavų „Utenos trikotažo“ vystomų prekių ženklų – „Utenos“ ir „About“ M. Kriščiūnas skaičiavo, kad jų pardavimai augo.

„Per pirmus tris 2020 m. mėnesius jų parduota už 1,3 mln. Eur, t.y. 47 proc. daugiau nei tuo pat metu 2019 metais. Nuosavų prekių ženklų augimas tęsiasi ir balandžio-birželio mėnesiais“, – teigė komercijos direktorius.

Apibendrindamas jis pabrėžė, kad bendrai Europos drabužių prekybos sektoriuje jaučiami teigiami pokyčiai.

„Tie prekių ženklai, kuriems finansinė situacija iki karantino nebuvo sudėtinga, atgauna pasitikėjimą ir pozityviai vertina ateities perspektyvas.

Vis dėlto negalime sakyti, kad blogiausias laikotarpis jau išgyventas. Dabartinės sąlygos leidžia planuoti keletą mėnesių į priekį, bet kol kas sprintuojame pakankamai efektyviai“, – sakė M. Kriščiūnas.

Gero nežada

Ekonomistas A.Izgorodinas, paprašytas paprognozuoti, kas, jo manymu, netolimoje ateityje laukia tekstilės sektoriaus, teigė, kad kol kas situacija nieko gero nežada.

„Manau, kad per vasarą atsigavimo nebus.

Statistikoje mes matysime, kad gerėja Lietuvos vartotojų lūkesčiai, žmonės šiek tiek optimistiškiau vertins ekonominę situaciją, darbo rinkos situaciją, savo finansines perspektyvas, nes gauna skatinimo priemonių pinigus, bet jie vis tiek išliks atsargūs kalbant apie juvelyrikos ir tekstilės segmentus.

Manau, kad gera naujiena bus tik tame, kad pardavimų nuosmukio tempas turėtų mažėti šiuose segmentuose, bet kalbėti, kad bus augimas, nedrįsčiau“, – prognozavo jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (150)