Besikeičiančios tradicijos
Dar visai neseniai ėjimas į restoraną būdavo lyg maža graži tradicija, kuomet žmonės mėgaudavosi vienas kito kompanija, o maistas teikdavo malonumą ir atlikdavo funkciją „čia ir dabar“. Tačiau įsivaizduokite, jog atėjote su savo antra puse romantiškai pavakarieniauti restorane pagal savo susikurtą scenarijų, o realybėje šalia esantys lankytojai akina jus blykstėmis, stumdo stalą ir kėdes ieškodami geriausio kampo nuotraukai padaryti, garsiai viską komentuoja, o gal dar ir jus netyčia užfiksavo bevalgant. Jūsų romantiškas vakaras sugadintas, nuotaika dingusi ir vienintelė mintis - kam to reikia? Būtent tokį klausimą kelia vis dažniau ir kai kurių restoranų savininkai.
Visų pirma ieškodami tinkamiausio kampo ir kompozicijos patiekalui žmogus nukreipia dėmesį nuo savo pirminio poreikio ir tikslo - pavalgyti. Be kita ko, blykstė ir telefonas trukdo šalia jūsų esantiems žmonėms - tikriausiai niekam nepatiktų būti užfiksuotiems nuotraukoje išsižiojusiems ir besimėgaujantiems skaniu lazanijos kąsneliu. Tačiau kas svarbiausia - tai trikdo virtuvės šefą. Daugelyje vietų maistas gaminamas šviežiai, todėl virtuvės personalas stengiasi, jog patiekalas klientą pasiektų dar karštas ir puikioje formoje. Laikas, praleistas fotografuojant, o po to talpinant nuotrauką į „Instagram“ atvirkščiai proporcingas maisto reprezentatyviai išvaizdai: sūris išsilydo, daržovės sukrenta, ryžiai išsibarsto... Dabar padaryta nuotrauka neatspindės tikros patiekalo išvaizdos, o tokia fotografija potencialiems lankytojams sukurs įvaizdį, jog šefai atmestinai daro savo darbą.
Būtent dėl šių priežasčių Londone vienos kavinės administracija uždraudė fotografuoti maistą ir šias nuotraukas viešinti. „Tai turėtų būti malonu, tačiau mane trikdo žmonės, fotografuojantys maistą. Tai kenksminga aplink esantiems žmonėms ir tai sugadina žmogaus džiaugsmą dėl atnešto patiekalo. Asmeniškai, aš manau, jog tai yra blogos manieros“ , - teigė Michelis Roux'as Jr, dvejas Michelin žvaigždutes turinčio restorano „Le Gavroche” šefas.
Žala autentiškumui
Be kita ko, labai dažnai patiekalai būna autentiški, o nuotrauka internetinėje erdvėje gali paskatinti nesąžiningus šefus nusikopijuoti patiekalus. Tačiau tokio reiškinio nebijo „Talutti“ kavinės direktorius Algirdas Talutis. Pašnekovo teigimu, visada lengviausia yra nusikopijuoti kito idėją, tačiau draudimas fotografuoti to nesustabdys, nes vis tiek atsiras būdu, kaip tai padaryti.
Siekiamybė ir realybė Lietuvoje
Nė vienas restoranas nenori susigadinti savo reputacijos dėl pateikto nekokybiško maisto ar daugybės klientų nusiskundimų. Paklausus „Charlie pizza“ klientų aptarnavimo vadovės Justinos Jundaitės, ar nuotraukų talpinimas „Instagram“ daro įtaką jų kavinės populiarumui, ji nurodė, jog „kiekviena patiekalo nuotrauka ir teigiamas komentaras – „Charlie pizza“ ambasadorius, padedantis žmonėms apsispręsti, ar verta pas mus apsilankyti ir paskanauti patiekalų. Net neabejoju, kad nemaža dalis mūsų lankytojų atkeliauja išgirdę teigiamą rekomendaciją iš draugo ar susivilioję skaniai atrodančio patiekalo nuotrauka, klaidžiojusia socialiniuose tinkluose“.
Nors Amerikoje ir minėtose Vakarinėse Europos dalyse maisto fotografavimą siekiama vis labiau uždrausti, J. Jundaitė mano, jog tai drausti nebūtų tikslinga, nes geriausia reklama yra iš lūpų į lūpas. „Ne bėda, jei paviešinama ir ne itin patenkinto svečio nuomonė – klaidas reikia pripažinti, tik tokiu atveju jas galima ištaisyti ir siekti padaryti dar geriau” , - teigė klientų aptarnavimo vadovė.
Įvedus „Instagram“ #Charliepizza randama beveik 10 000 nuotraukų, kuriose paviešinamas tiek maistas, tiek ir valgantys žmonės. Peržvelgus jas, maistas nufotografuotas toks, koks parodomas ir oficialiame “Charlie Pizza” meniu. Tą patį pripažįsta ir J. Jundaitė.
„Rengdami savo restoranų valgiaraštį publikuojame realias patiekalų nuotraukas – patiekalai turi taip atrodyti ir pagaminti. Šios iliustracijos – tai ne tik informacija klientui, kuris gali matyti, kaip atrodys ant stalo atkeliavęs patiekalas, tačiau ir virėjo kontrolė, kuris turi pagaminti būtent tokį patiekalą, kaip atrodo valgiaraštyje jo nuotrauka. Siekiamybė, kai greta sudėlioję valgiaraštį, pagamintą patiekalą ir kliento publikuotą nuotrauką, pamatytume tris vienodas patiekalo kopijas , - šypsojosi pašnekovė.
Populiarumo kaina
Lietuvoje taip pat yra pavyzdžių, kaip maistinės nuotraukos gali pakenkti, tačiau ne žmonėms. „Facebook“ esanti grupė „Geriausi Lietuvos restoranai“ puikiai atskleidžia kai kurių kavinių verslo triukus. Minėtoje grupėje lankytojai įkelia patiekalų nuotraukas, kuriose maistas parodomas toks, kokį realiai patiekia viena ar kita kavinė. Daugumoje fotografijų patiekalai atrodo ne estetiškai, o gautas vaizdas skiriasi nuo publikuojamo kavinių meniu. „Bloga reklama – gera reklama“ sakysite ir būsite iš dalies teisūs. Nors tokio pobūdžio reklama tikrai nepritraukia daugiau lankytojų, tačiau kavinių savininkams leidžia kritiškai pažvelgti į savo maisto kokybę, klientų skundu, laiku sureaguoti ir taisyti padėtį, žinoma, jeigu tai aktualu kavinėms.
Kaip būti geriausiu tarp maisto fotografu?
1. Parinkite tinkamą kompoziciją. Neužtenka vien nufotografuoti maisto, verčiau pagalvokite, kokie fonai ar tinkamas kampas sužadintų apetitą jūsų draugui.
2. Spalvos. Suderinkite spalvas, jog maistas atrodytų žaismingiau, pavyzdžiui, žalias pupeles derinkite su raudonu svogūnu, tik nepersistenkite – daugiau nei trys spalvos viską pablogins.
3. Apšvietimas. Geriausia paieškoti natūralaus apšvietimo, pavyzdžiui, saulės šviesos.
4. Ingredientų forma. Jeigu jūs pats gaminate patiekalą ir norite, jog draugai jus pagirtų, apgalvokite, kaip pjaustote daržoves ar mėsą – niekam nepatinka beformis ir ištežęs maistas.
5. Trijų taisyklė. Įsivaizduokite, jog lėkštė yra padalinta į 9 lygias dalis, iš kurių 2 eina horizontaliai, o 2 – vertikaliai. Visa paslaptis glūdi tame, jog maistą turite sutalpinti į šias linijas.
6. Nenaudokite savo telefono blykstės. Geriau pasiimkite nuo kaimyninio staliuko kliento telefoną ar draugo – užmegzkite pokalbį, o maistas atrodys patrauklesnis ir neišbalintas jūsų šviesos.
7. Judėkite. Nebijote užsilipti ant kėdės, jeigu to tik reikia gerai nuotraukai.
8. Naudokitės siūlomomis programomis. Dabar yra daugybė programėlių, su kurių pagalba galite retušuoti nuotraukas, pavyzdžiui, VSCOcam.
9. Liekite. Tik ne gėrimą ant stalo, o panaudokite „blur“ funkciją, kuri išryškins patiekalo pliusus ir paslėps minusus.
10. Mažiau yra daugiau. Juk jūs norite, jog visi matytų patiekalą, o ne šalia esančius vazonus ir neklotą lovą. Neapkraukite fono, minimalizmas čia puikiai tiks.
11. Tvarka. Nuotraukoje tai būtina, todėl jeigu fotografuojate vaisius ir turite du apelsinus ir 2 obuolius, sugrupuokite juos kartu, nemaišykite.
12. Dydis. „Instagram" jūsų įkeliamas nuotraukas visada iš visų pusių apkerpa, dėl to turėkite tai omeny ir prieš darydami kompoziciją apsvarstykite, ar matysis pilnas vaizdas.