Įvedė ne tą įmokos kodą
Skaitytoja Ona (asmuo redakcijai žinomas- red.past.) pasakojo, kad jos giminaitis visai neseniai susidūrė su tam tikrais nesklandumais, susijusiais su „Sodra“ ir privalomojo sveikatos draudimo (PSD) mokėjimais.
Jis, kaip tikino, naujai iškeptas verslininkas, kuris sausio mėnesį vienoje kaimo vietovių pradėjo nuosavą verslą, o tam gavo ir Europos Sąjungos paramą.
Iki šiol, jos teigimu, giminaitis pats „Sodrai“ pervesdavo privalomojo sveikatos draudimo (PSD) mokesčius, tad ne išimtis buvęs ir sausis.
„Sumokėjo ir sausį, kaip visada, tik pasitikslino sumą – įmoka padidėjusi iki 42,37 Eur. Tai į „Sodros“ sąskaitą ir sumokėjo tiksliai tiek, kiek reikalaujama – 42,37 Eur“, – sakė Ona ir patikino, kad toliau sekė intensyvi verslo plėtra, sutarčių su tiekėjais derinimas ir panašiai.
Visgi vasario 12 dieną vyras sulaukė staigmenos – trijose jo banko sąskaitose buvo rezervuota po 42,37 Eur, iš viso – 127,11 Eur, o bankai, anot Onos, dar nusiskaitė ir komisinius mokesčius už lėšų rezervavimo administravimą.
„Jis puolė skambinti „Sodros“ bendruoju numeriu, o konsultantė išdidžiai paaiškino: „Jūs sumokėjote ne tuo įmokos kodu. Įmokos kodas 364 yra skirtas PSD mokesčiui, kurį moka savanoriškai jį mokantys. O jūs, kadangi registravote individualią veiklą, turėjote PSD mokėti nurodant įmokos kodą 358.
Tai Jūs esate skolingas PSD už sausio mėnesį, rezervavome skolą, išieškosime mokesčių nepriemoką, suskaičiuosime delspinigius. Siūlome Jums „Sodrai“ parašyti prašymą, kad sausio mėnesio permoką įskaitytume kovo mėnesį“, – apie savo giminaičio patirtus nesklandumus portalui pasakojo skaitytoja.
Anot jos, tai išgirdęs vyras negalėjo patikėti, kad jis, susimokėjęs laiku, ne tik gavo lėšų rezervavimą, bet ir gavo pasiūlymą kredituoti „Sodrą“ vien dėl to, kad „Sodra“ pati, kaip sakė, negali suadministruoti surenkamų pinigų suklydus įvedant įmokos kodą.
Ona teigė ir pati nesuprantanti, kodėl „Sodra“, matydama mokesčio permoką už PSD, apie tai neinformavo piliečio nei žinute, nei elektroniniu laišku.
„Sumokėjai pinigus – labai gerai, tegu jie „kaba“ valstybės kišenėje šimtą metų, valstybė ras būdų juos panaudoti“, – pyko ji.
Taip pat ji teigė nesupratusi institucijos pasiūlymo parašyti prašymą, kad sausį sumokėti pinigai būtų įskaityti kovą, mat matyt darbuotojams „sunku prisijungti prie informacinės sistemos ir atlikti įmokos kodo korekciją“.
Koją pakišo techniniai apribojimai
„Delfi“ susisiekė su „Sodros“ atstovu Sauliumi Jarmaliu.
Jis aiškino, kad sistema iš tiesų veikia taip, jog gyventojai, kurie vykdo savarankišką veiklą, o taip pat tie, kurie niekur nedirba bei nėra draudžiami valstybėmis lėšomis, turi prievolę patys savarankiškai teisingai apskaičiuoti ir sumokėti PSD įmokas.
„Iš tiesų pasitaiko atvejų, kai gyventojas PSD įmokas sumoka ne tuo įmokos kodu, kuriuo turėtų. Panašu, kad šis atvejis yra būtent toks.
Apgailestaujame, kadangi įmokos administruojamos pasitelkiant informacines sistemas, dėl techninių apribojimų gali pasitaikyti atvejų, kai žmogui, pavyzdžiui, vykdančiam savarankišką veiklą, fiksuojama skola ir nutrūksta privalomasis sveikatos draudimas, nors jis įmokas moka – bet neteisingu įmokos kodu“, – komentavo S. Jarmalis bei pridūrė, kad kai tik toks atvejis paaiškėja, nedelsiant yra imamasi visko, kad problema būtų išspręsta.
„Juolab nuspėti gyventojo intencijų – sąmoningai ar atsitiktinai sumokėta daugiau įmokų nei priklauso – negalime. Dalis savarankiška veikla užsiimančių žmonių perveda didesnę įmoką už kelis mėnesius į priekį, kitiems gi pasitaiko įmoką sumokėti ne tuo kodu.
Todėl dažniausiai būtent patys gyventojai informuoja „Sodrą“ apie tokią situaciją, o tada jau ji sprendžiama taip, kaip patogiau gyventojui. Kaip ir šiuo atveju, sprendžiant iš laiško, gyventojui susisiekus su „Sodra“ jam buvo suteikta išsami informacija apie susidariusią situaciją ir iškart pasiūlytas sprendimas permoką įskaityti kitą mėnesį pateikus atitinkamą prašymą“, – aiškino specialistas.
S. Jarmalis taip pat sakė, kad jeigu savarankiškai dirbantis gyventojas, turintis prievolę kas mėnesį mokėti PSD įmokas, to nepadaro iki einamojo mėnesio pabaigos, „Sodra“ gyventoją per jo draudėjo paskyrą informuoja apie pradelstą mokėjimą bei nutrūkusio privalomojo sveikatos draudimo pasekmes.
„Jeigu gyventojas yra nurodęs elektroninio pašto adresą, jis pranešimą gauna ir el. paštu. Siekiant dirbti efektyviai ir tausoti resursus popieriniai laiškai nėra siunčiami, o gyventojus nuolat raginame naudotis elektroninėmis „Sodros“ paslaugomis“, – sakė jis.
Taip pat, pasak jo, svarbu suprasti, kad „Sodra“ gyventojų sąskaitomis nesidomi, jų neblokuoja ir neturi prieigos.
„Susidarius skolai, pateikiamas tik skolos dydžio mokėjimo nurodymas per „Registrų centro“ administruojamą Piniginių lėšų apribojimo informacinę sistemą (PLAIS), kuria taip pat naudojasi VMI, antstoliai. Taip pat „Sodra“ savarankiškai dirbantiems gyventojams delspinigių netaiko“, – pabrėžė jis.
S. Jarmalio priminė, kad gyventojams, kurie pradeda pirmą savarankišką veiklą, yra taikomos ir valstybinio socialinio draudimo įmokų lengvatos.
„Tai reiškia, kad pirmus gyventojo savarankiškos veiklos metus netaikoma prievolė mokėti valstybinio socialinio draudimo įmokų nuo deklaruotų pajamų. Žinoma, jeigu gyventojas nori įgyti socialines garantijas, jis įmokas gali sumokėti“, – sakė specialistas.