Šių metų gegužės 6 d. Konkurencijos taryba nutarė atsisakyti duoti leidimą vykdyti koncentraciją AS „Eesti Meedia“ netiesiogiai per OU „Classify“ įsigijus 100 proc. „AllePal“ OU akcijų.
Bendrovės „AllePal“, kuriai priklausė UAB „Diginet LT“, valdžiusi skelbimų portalus skelbiu.lt, aruodas.lt, ntzemelapis.lt, autogidas.lt, cvbankas.lt, akcijas „Eesti Meedia“ įsigijo dar 2014 m.
Primename, kad pastaroji bendrovė tiesiogiai susijusi su UAB „Plius“, kur tuomet valdė kitus klasifikuotų skelbimų portalus – plius.lt, domoplius.lt, autoplius.lt. Kartu „Eesti Meedia“ valdo naujienų svetainę 15min.lt, teikiančią internetinės svetainės paslaugas.
Apie pasikeitimus klasifikuotų skelbimų rinkoje portalas DELFI rašė dar 2015 m. pradžioje. Tuomet keltas klausimas, ar naujais įsigijimais nebandoma apeiti Konkurencijos tarybos ir nenorima sukoncentruoti didžiosios dalies rinkos vienose rankose.
Įvykus koncentracijai 2015 m. pabaigoje „Eesti Meedia“ įsteigė naują bendrovę – UAB „Vertikali medija“, kuriai po mėnesio buvo perduotos interneto svetainės autogidas.lt, domoplius.lt, shopspy.lt ir plius.lt. Šių metų gegužės duomenimis, UAB „Plius“ liko valdyti portalus – autoplius.lt, kainos.lt. Po UAB „Diginet“ liko skelbiu.lt, aruodas.lt, ntzemelapis.lt ir cvbankas.lt.
Pasikeitimai klasifikuotų skelbimų rinkoje greitai pasijautė ne tik įmonių savininkų rokiruotėje, bet ir skelbimų portalus naudojančių klientų piniginėse. Šių metų vasarį portalas DELFI rašė apie klientų nusiskundimus padidėjus paslaugų kainoms klasifikuotuose skelbimų portaluose.
Šių metų sausio pradžioje Konkurencijos taryba gavo pranešimą apie koncentraciją. Pradėjusi pranešimo nagrinėjimo procesą Koncentracijos taryba apklausė AS „Eesti Meedia“, Lietuvos nekilnojamojo turto agentūras ir vystytojus, transporto priemonių ir jų dalių pardavėjus, reklamos agentūras, įvairaus pobūdžio klasifikuotų skelbimų interneto svetainių valdytojus.
Tyrimo metu prieita prie preliminarios išvados, kad įgyvendinus koncentraciją klasifikuotų skelbimų rinkoje buvo sukurta dominuojanti padėtis ir itin apribota konkurencija klasifikuotų bendro pobūdžio nekilnojamojo turto ir transporto priemonių skelbimų internete rinkose Lietuvoje.
Pastebėta, kad skelbimų talpinimo kainodara keitėsi: įkainiai didėjo arba už tą pačią kainą buvo suteikiama mažiau paslaugų. Padidėjus paslaugų kainoms, krito skelbimų skaičius, tačiau bendros pajamos už skelbimus išaugo.
Artėjant terminui, kai Konkurencijos taryba turėjo paskelbti savo sprendimą, ar duoti leidimą koncentracijai, „Eesti Meedia” Konkurencijos tarybai pateikė prašymą nutraukti koncentracijos nagrinėjimo procedūrą, motyvuojant į tai, kad UAB „Vertikali medija“ akcijos buvo perleistos tretiesiems asmenims ir taip buvo atkurta iki koncentracijos įgyvendinimo buvusi konkurencinė padėtis.
Balandžio 28 d. pateiktame prašyme nurodyta, kad UAB „Vertikali medija“ visos akcijos perleistos įmonei „ Stichting Administratiekantoor Kemplake“. Kartu bendruomenei perleisti portalai autogidas.lt, domoplius.lt, plius.lt ir shopspy.lt. Kartu „Eesti Meedia“ patvirtino neturinti tiesioginių nei netiesioginių ryšių su turtą perkančiąja bendrove. Apie šį akcininkų pasikeitimą portalas DELFI rašė dar šių metų gegužės mėnesį.
Vis dėlto prieš Konkurencijos tarybos turimą priimti sprendimą dėl suteikti leidimą koncentracijai atlikti „Eesti Meedia“ veiksmai Konkurencijos tarybos neįtikino. Kaip jau minėta, ši gegužės 6 d. nusprendė leidimo neduoti. Kartu „Eesti Meedia“ įpareigota ne vėliau kaip per tris mėnesius atkurti ankstesnę padėtį arba pašalinti koncentracijos nagrinėjimo metu nustatytas pasekmes klasifikuotų NT ir transporto priemonių skelbimų internete rinkose.
„Konkurencijos taryba turi pagrindą pripažinti, kad dėl koncentracijos AS Eesti Meedia įgijo tokią padėtį klasifikuotų nekilnojamojo turto skelbimų internete Lietuvoje ir klasifikuotų transporto priemonių skelbimų internete Lietuvoje rinkose, kuri sudaro galimybę daryti vienpusę lemiamą įtaką šiose rinkose veiksmingai ribojant konkurenciją, todėl įgyvendinus koncentraciją buvo sukurta dominuojanti padėtis ir itin apribota konkurencija klasifikuotų nekilnojamojo turto ir transporto priemonių skelbimų internete Lietuvoje rinkose, - nutarime konstatuoja Konkurencijos taryba. - Koncentracijos nagrinėjimo metu nustatyta, kad koncentracijos dalyviai 2013-2016 m. laikotarpiu (tiek iki koncentracijos, tiek po jos) nuosekliai kėlė klasifikuotų skelbimų talpinimo paslaugų įkainius didesniu nei 5-10 proc. dydžiu savo valdomose klasifikuotų skelbimų interneto svetainėse autogidas.lt, aruodas.lt, skelbiu.lt, autoplius.lt ir domoplius.lt“.
Po šio Konkurencijos tarybos nutarimo „Eesti Meedia“ kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą ir prašė stabdyti nutarimo galiojimą. Gegužės 27 d. teismas sustabdė Konkurencijos tarybos nutarimo dalį dėl nustatytų įsipareigojimų.
Ši teismo nutartis Konkurencijos tarybos buvo apskųsta apeliacinei instancijai – Lietuvos vyriausiam administraciniam teismui, kuris rugpjūčio 3 d. panaikino Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimą dėl sustabdymo.
„Šiuo metu esame situacijoje, kurioje buvome, kai priėmėme sprendimą – vertinsime, ar „Eesti Meedia“ įvykdė įsipareigojimą", – situaciją komentuoja Konkurencijos tarybos komunikacijos skyriaus atstovė Dovilė Sandaraitė.
Į portalo DELFI užklausą, kokiais būdais „Eesti Meedia“ žada įvykdyti Konkurencijos tarybos nutarimą, bendrovė neatsakė.