Pati VAE teisinasi, kad A. Čekuolis dalyvauja ne reklamoje, o „informavimo kampanijoje“, kuria siekiama „humanitarinių tikslų“.
Minėtoje reklamoje imituojama A. Čekuolio per LRT televiziją vedama laida „Popietė su Algimantu Čekuoliu“. Joje A. Čekuolis aiškina, kodėl Lietuvai reikia turėti savo atominę, kalba apie būsimą elektros energijos kainą, gerą AE statysiančios japonų bendrovės „Hitachi“ reputaciją.
Pagal Žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksą, žurnalistas neturi reklamai naudoti savo vardo, atvaizdo ir balso. Tai leidžiama tik tais atvejais, kai reklama siekiama humanitarinių tikslų.
„Pagal etikos kodeksą, žurnalistai negali dalyvauti politinėje, komercinėje bet kokio projekto reklamoje, išskyrus tas, kurios siekia humanitarinių tikslų. AE vienareikšmiškai yra ekonominis, komercinis projektas. Žurnalistai neturi dalyvauti jokioje reklamoje – etikos kodeksas tai vienareikšmiškai draudžia“, – sako Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas, LRT tarybos vadovas Dainius Radzevičius.
Jis priminė, kad LRT taryba yra pasisakiusi prieš žurnalistės Aistės Stonytės dalyvavimą dantų pastos reklamoje. Tuomet už dantų pastos reklamą A. Stonytei skirtas įspėjimas ir nubraukta pusė honoraro.
D. Radzevičiui A. Čekuolio dalyvavimas reklamoje atrodo keistai. Jo manymu, tokia reklama turi būti pakeista arba nutraukta. D. Radzevičius apie minėtą reklamą ketina informuoti LRT tarybą.
„Pats principas, aišku, nėra geras bet kuriuo atveju. Kada žurnalistas, susijęs su kokia nors visuomenės informavimo priemone, pradeda dalyvauti tam tikroje reklaminėje kampanijoje, tai tikrai nėra sveikintinas dalykas ir tai yra juoda dėmė pačiai žurnalistų bendruomenei. Visada sakau vieną dalyką – patys žurnalistai turi tarpusavyje tokių dalykų labai stipriai netoleruoti“, – teigė L. Slušnys.
A.Čekuolis: norite, kad tamsoje sėdėtume?
„Taip, o jūs norite, kad tamsoje sėdėtume, ar kad elektrą pirktume iš Rusijos?“, – į DELFI klausimą apie debiutą reklamoje reagavo A. Čekuolis.
Jis nesutinka, kad žurnalistas negali užsiimti reklama – esą daug žurnalistų reklamoje jau dalyvauja. A. Čekuolis tvirtino savo pasirodymą suderinęs su LRT vadovais. „Tai yra bendras Lietuvos reikalas. Pavyzdžiui, aš kalbu ir kalbėsiu už Afganistaną – mes ten savo sąjungininkų pareigas atliekame labai pigiai, palyginti lengvai ir už tai turime lietsargį virš savo galvos. Toks pat mano įsitikinimas dėl AE – jau pakankamai sėdime mūsų brangių kaimynų kišenėje“, – sako A. Čekuolis.
A. Čekuolis teigė esąs senas VAE vadovo Rimanto Vaitkaus bičiulis, tad jo prašymu ir sutiko reklamoje pasidalyti idėjomis apie elektrinę. „Pinigų už tai neėmiau ir nesiruošiu imti“, – tvirtino A. Čekuolis.
R.Paleckiui Visagino AE – socialinis projektas
„Etikos kodeksas žurnalistui leidžia sieti savo vardą su reklama, kuria siekiama socialinių ar humanistinių tikslų. Aš vertinu šitą reklamą kaip socialinę, kadangi ji susijusi su valstybės politika ir su galimai geresniu žmonių gerbūviu, taip pat energetine šalies nepriklausomybe“, – A. Čekuolį teisina R. Paleckis.
Jo teigimu, A. Čekuolis – pilietiškai atsakingas asmuo, dėl to priėmęs sprendimą dalyvauti projekte.
„Kadangi tai vertinu kaip socialinį projektą, nematau problemos, bet jei yra abejojančių, tai, manau, šį ginčą išspręs etikos komisija, į kurią abejojantys galėtų kreiptis. Aš manau, kad etika nepažeidžiama“, – sakė LRT televizijos vadovas.
VAE: tai ne reklama, kampanija siekiame „humanitarinių tikslų“
„A.Čekuolio dalyvavimas video klipe, kuriame jis atsako į gyventojų klausimus apie būsimą atominę elektrinę, neprieštarauja žurnalistų etikos kodeksui, nes kodekse numatytas veiklos ribojimas taikomas žurnalistams filmuojantis reklamoje. Aptariami video klipai nėra vertintini kaip reklama, nes neatitinka įstatymuose numatytų reklamos turinio reikalavimų“, – tvirtina VAE išorinių reikalų direktorius Sigitas Baltuška.
Jo teigimu, pagal teisės aktuose pateikiamą apibrėžimą, „reklama“ yra informacija, skleidžiama užsakovo savireklamos tikslais ar kuria siekiama reklamuoti prekes ar paslaugas. S. Baltuškos tvirtinimu, video klipų užsakovo VAE tikslas nėra reklamuoti savo prekes ar paslaugas.
„Klipų tikslas yra pateikti visuomenei informaciją apie vykstantį referendumą, jo svarbą valstybės gyvenimui, kviečiama atvykti balsuoti (tokią galimybę numato Referendumo įstatymas). Todėl pagal savo turinį ši informacinė medžiaga nėra nei reklama, nei politinė agitacija“, – teigia VAE atstovas. S. Baltuškos teigimu, aptariamais klipais siekiama ir „humanitarinių tikslų“.
Pasak S. Baltuškos, apklausos rodo, kad šiuo metu visuomenei trūksta objektyvios ir paprastai pateikiamos informacijos apie projektą. Jo teigimu, A. Čekuolį gyventojai vertina už tai, kad jis visada moka sudėtingus klausimus paaiškinti paprastai. Jis taip pat tikina, kad A. Čekuolis informavimo kampanijoje dalyvauja be honoraro.
Beje, VAE minima „informavimo kampanija“ kainuoja milijonus ir finansuojama mokesčių mokėtojų pinigais. Šiuo metu vykdomos kampanijos vertė – iki 1,2 mln. Lt be PVM.