Šis bendradarbiavimas jau sykį buvo sulaukęs Konkurencijos tarybos dėmesio, tačiau pažeidimų nenustatyta, o tuo metu reklamos rinkos dalyviai pripažįsta, kad de facto televizijos rinkoje liko du žaidėjai, DELFI kalbinti teisininkai taip pat įžvelgia tokio bendradarbiavimo grėsmes.
Tarptautiniam koncernui „Modern Times group“ (MTG) priklausančios TV3 televizijos komunikacijos vadovės Vaidos Vincevičiūtės komentare DELFI tvirtinama, kad įmonių bendradarbiavimas yra įprasta praktika versle, siekiant siūlyti geriausius sprendimus savo klientams.
Pasiteiravus, ar nemano, kad tokiais veiksmais apribojama konkurencija, ji teigė: „Ne, nemanome. Bet manome, kad žiniasklaidos priemonės ir žurnalistai, kurie kovodami dėl pardavimų rašo subjektyvius straipsnius, elgiasi neteisingai ir pažeidžia įstatymus. Mūsų įmonių bendradarbiavimo faktas nėra paslaptis. Apie tai buvo ne kartą rašyta jau prieš kurį laiką. Sudarydamos sutartį abi įmonės įsivertino, ar toks bendradarbiavimas yra galimas ir jis jokiems teisės aktams neprieštarauja, konkurencijos neriboja. Jokių institucijų leidimų ir panašiai tokiam bendradarbiavimui gauti taip pat nereikia“.
Komentare tvirtinama, kad reklamos užsakovai turi galimybę nusipirkti reklamos abiejuose kanaluose atskirai.
Lietuvos ryto televizijos vadovas Linas Ryškus į detalesnius komentarus nesileido.
„Čia yra mūsų ir „Tele-3” reikalas, tai yra komerciniai dalykai ir daugiau nieko nešnekėsiu. (...) Aš manau, kad tai yra normalus sprendimas, manau, kad tuo būdu mes parduosime daugiau reklamos“, - DELFI sakė jis.
Dar praėjusiais metais išplatintame pranešime spaudai buvo skelbiama, kad TV3 grupės pardavimų komanda siūlys klientams reklamos sprendimus 4 televizijos kanaluose – TV3, TV6, TV8 ir „Lietuvos ryto“ televizijoje, radijuje „Power Hit Radio“, televizijoje internete TV3 Play bei videožinių portale „Žinios.lt“.
Rinkos tyrimų bendrovės TNS duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį MTG grupei (TV3, TV6, TV8) teko 44 proc. GROSS reklamos išlaidų, LNK grupei (LNK, BTV, Info TV,TV1) – 42,8 proc., o Lietuvos ryto TV – 5,3 proc. Taigi sudėjus MTG koncerno kanalus ir Lietuvos ryto televiziją artėjama prie 50 proc.
Pernai per visus metus MTG koncernui teko 45,6 proc. GROSS reklamos išlaidų, LNK grupei – 36,7 proc., Lietuvos ryto televizijai – 5,6 proc.
GROSS reklamos išlaidos paskaičiuojamos remiantis oficialiomis kainomis nevertinant suteiktų nuolaidų.
Tirtų atsiradus naujų detalių
Konkurencijos tarybos narė Jolanta Ivanauskienė pripažino, kad Konkurencijos Taryba, gavusi pranešimų iš rinkos dalyvių apie TV3 ir Lietuvos ryto televizijų bendradarbiavimą, domėjosi šiuo klausimu.
Konkurencijos tarybos turimais duomenimis, TV3 ir Lietuvos ryto televizijoms sudarius bendradarbiavimo sutartį, tiek viena, tiek ir kita televizija savarankiškai parduoda reklamos laiką Lietuvos ryto televizijos eteryje ir savarankiškai sprendžia dėl komercinių šios reklamos pardavimo sąlygų, įskaitant kainos (ir nuolaidų) nustatymą reklamos užsakovams.
„Taigi, po sutarties sudarymo TV reklamos paslaugas teikiančių ūkio subjektų skaičius nesumažėjo. Reklamos užsakovai, remiantis pateikta informacija, gali ir toliau tiesiogiai kreiptis į Lietuvos ryto televiziją ir reklamos laiką jos eteryje pirkti ir iš šio ūkio subjekto. Išanalizavę minėtų televizijų sutartį bei remdamiesi mūsų surinkta informacija, padarėme preliminarią išvadą, kad šiuo metu nėra pagrindo atlikti išsamų tyrimą dėl galimo įstatymo pažeidimo. Žinoma, jeigu paaiškėtų reikšmingos papildomos aplinkybės, KT iš naujo įvertintų situaciją rinkoje“, - teigė J. Ivanauskienė.
De facto liko tik du žaidėjai
Reklamos agentūros „Inspired Communications“ vadovas Vasaris Oržekauskas sakė, kad po sausio pasikeitė pasikeitė reklamos užsakymų pateikimo sistema, dabar reklamos užsakymai siunčiami į MTG.
„Nuo 2015 m uždraudus reklamą LRT, buvo likę 4 nepriklausomi subjektai - „Baltic Media Alliance“ (BMA), parduodanti reklamą rusiškuose kanaluose įmonė, Lietuvos ryto TV, LNK grupė ir MTG. Tad dabartiniu momentu de facto yra likę 2 subjektai - LNK ir MTG, kadangi BMA grupė dėl politinių niuansų daugeliui reklamdavių nėra patraukli“, - DELFI komentavo jis.
Paklaustas, ar yra likusi galimybė reklamą pirkti tik iš, pavyzdžiui, Lietuvos ryto televizijos, jis sakė, kad tokia galimybė yra tam tikrais atvejais.
„Bet, žinoma, MTG ir Lietuvos ryto televizijos susitarimas ir buvo padarytas tam, kad didžioji dauguma užsakymų būtų perkama iš vienų rankų“ - sakė pašnekovas.
Jo teigimu, Lietuvos ryto TV reklamos kainos prisilygino „Tele-3“ valdomų kanalų kainoms.
Žiniasklaidos planavimo agentūros „Open Agency“ direktorius Arūnas Kemežys DELFI sakė, kad Lietuvos ryto televizija per menkas žaidėjas, kad galėtų daryti didesnį poveikį rinkai.
„Didesnė įtakos rinkai turėjo kitų kanalų dingimas iš pasiūlos. Lietuvos televizija ir rusiški kanalai sudarė daugiau pasiūlos nei Lietuvos ryto televizija, kuri buvo pakankamai nedidelė“, - tvirtino jis.
Nuo šių metų Lietuvos televizijoje draudžiama komercinė reklama, o rusiški kanalai reklamdaviams tapo nepatrauklūs dėl propagandinio turinio.
Reklamos agentūros „Mind Share“ vadovas Giedrius Butvilas sakė, kad panašūs bendradarbiavimo modeliai yra gan įprasta praktika versle.
„Kaip ir anksčiau buvo, taip ir dabar - mes sprendžiame kurie kanalai yra reikalingi efektyviausiai pasiekti konkrečias tikslines grupes ir juos renkamės. Jei matome, kad užteks tik vieno iš šių kanalų – perkame tik jį, o jei kelių kanalų naudojimas leidžia pasiekti papildomą unikalią auditoriją – naudojame kelis ir daugiau kanalų“, - atsakyme DELFI tvirtino jis.
Galėtų sulaukti sankcijų
Pasak jos, trys pagrandinės rizikos, kurios atsiranda konkurentams nusprendus bendradarbiauti platinant savo paslaugas, yra neteisėtas kainodaros politikos derinimas ir kainų nustatymas, rinkos pasidalijimas bei paslaugų kiekio ar kokybės apribojimas.
„Tokie veiksmais beveik visada laikomi draudžiamu konkurencijos ribojimu, už kurį pagal Konkurencijos įstatymą gali būti pritaikytos sankcijos. Be to, konkurentų bendradarbiavimo susitarimu gali būti sukurtos sąlygos neteisėtai keistis strategine ar kita konkurencijos teisės prasme reikšminga informacija“, - komentare DELFI pabrėžė teisininkė.
Pasak jos, ar konkretus konkurentų bendradarbiavimo susitarimas riboja konkurenciją atitinkamoje rinkoje sprendžiama kiekvienu individualiu atveju atsižvelgiant į atitinkamos rinkos savybes bei konkurentų turimą įtaką.
„Yra laikoma, jog bendradarbiavimo susitarimai, sudaryti tarp konkurentų, kurių bendra rinkos dalis atitinkamoje rinkoje neviršija 15 proc., tikėtina, neturėtų reikšmingai apriboti konkurencijos. Jei bendra rinkos dalis yra didesnė nei 15 proc., atsiranda konkurencijos ribojimo rizika ir būtina įvertinti sudaryto bendradarbiavimo susitarimo poveikį konkurencijai toje rinkoje“, - sakė G. Adomavičiūtė.
Rinkos tyrimų bendrovės „TNS“ duomenimis, 2014 metais bendra MTG kanalų grupės auditorijos dalis buvo 24,3 proc., Lietuvos ryto TV – 4,1 proc.