„Labai teigiama, kad savivaldybė turi viziją. Tai man patinka. Tačiau klausimas, ar ji bus realiai įgyvendinta. Sakyčiau, labai trūksta planavimo. Bet kuriuo atveju, tai atneštų labai daug pozityvių tendencijų miestui“, – BNS sakė nekilnojamojo turto paslaugų bendrovės „Newsec advisers LT“ Tyrimų ir analizės grupės vadovas Mindaugas Kulbokas.
Jis abejojo dėl planų projektą įgyvendinti viešosios ir privačios partnerystės būdu.
„Aišku viena, kad būtų didelė konkurencija, o konkurse norėtų dalyvauti visi. Tai kokių 12-15 metų trukmės projektas, todėl vizija turi būti ilgalaikė. Taip pat svarbu, jog žemė yra valstybinė. Todėl prisimenant nesenas istorijas, reikėtų teisiškai viską labai gerai sudėlioti. Dėl to manau, kad PPP projektas netinkamas būdas idėjai įgyvendinti, nes vargu, ar sveiko proto plėtotojai tam ryšis“, – sakė M. Kulbokas.
Eksperto vertinimu, idėja į stoties teritoriją perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę yra logiška. Tuo metu dėl savivaldybės perkėlimo reikėtų gerai pagalvoti, sakė M. Kulbokas.
„Būti toje teritorijoje „Lietuvos geležinkeliams“ labai logiška. Dėl savivaldybės, sakyčiau, kad dar labai ankstyva kalbėti. Manau, kad savivaldybė turėtų galvoti ne apie persikėlimą, o apie infrastruktūrą, nes dabar stoties žiedas užima didelį sklypą, po juo reikėtų įrengti automobilių stovėjimo aikštelę. Manau, kad teritorijoje turėtų būti ne tik biurų, ten labai tiktų prekybos pastatų plėtra“, – aiškino jis.
Stoties rajonas galėtų tapti centru
Dabar „Lietuvos geležinkelių“ centrinė būstinė įsikūrusi istoriniame, specialiai bendrovei pastatytame, pastate, tačiau jis nebetinka moderniai bendrovei, pastebi nekilnojamojo turto paslaugų bendrovės „Ober-Haus“ Vertinimo ir rinkos tyrimų departamento vadovas Saulius Vagonis.
„Perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę, kuri dabar veikia bendrovei specialiai pastatytame istoriniame pastate, logiška – laikas įmonei persikelti į modernias patalpas. Atlaisvintas pastatas, kurio išplanavimas geras, tikrai sudomins investuotojus. Kalbant apie idėją perkelti ten savivaldybę, ją pavadinčiau ekscentriška. Nelabai aišku, ar viskas būtų perkelta iš Konstitucijos prospekto, kita vertus, skaidyti administraciją būtų nelabai gera idėja. Kita vertus, savivaldybės sprendimas persikelti į Konstitucijos prospektą, šiai miesto daliai suteikė impulsą tapti naujuoju miesto centru. Galbūt tokį impulsą duotų ir jos persikėlimas į stoties rajoną?“, – svarstė jis.
Paklaustas, ką dar tiktų statyti planuojamoje atnaujinti teritorijoje, S. Vagonis teigė, jog čia galėtų būti plėtojami komercinės paskirties objektai.
„Vargu, ar būtų tikslinga detaliau nagrinėti pramoninių ar gyvenamųjų funkcijų plėtrą šioje vietoje. Iš šiuo metu viešai pateiktos medžiagos sunku suprasti, kiek iš šios teritorijos būtų atverta naujiems objektams, ar esami geležinkelio bėgiai bus naikinami, ar integruojami, todėl numatyti konkretesnes funkcijas nėra įmanoma. Faktas, kad miesto dalyje, kurioje bus modernus transporto mazgas, visada paklausus turtas, turintis prekybos, paslaugų, apgyvendinimo, biurų ir visuomenines funkcijas. Teoriškai, vertinant sklypo plotą, čia gali būti netgi naujasis miesto administracinis centras su ministerijų miesteliu“, – BNS sakė jis.
S. Vagonio nuomone, sprendimas sujungti geležinkelio ir autobusų stotis priartintų jas prie Europos lygio.
„Tačiau labai sunku kalbėti apie projektus, kai nėra aiškios investicijos. Žiūrint iš gyventojų bei miesto svečių perspektyvos, tai labai gerai. Klausimas, kiek tai kainuos miesto biudžetui ir koks bus projekto atsiperkamumas“, – pridūrė jis.
Aplink stotį reikia naujos infrastruktūros
Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos vadovas Mindaugas Statulevičius BNS sakė, kad įgyvendinant tokios apimties projektą, reikėtų kompleksiškai įvertinti ne tik stočių sujungimą, bet ir infrastruktūros problemas.
„Idėja iš principo yra nebloga iš infrastruktūros ir keleivių pusės, nes praktika rodo, kad tokių centrų kūrimas yra logiškas. Atsiranda galimybių kokybiškai bei šiuolaikiškai plėtoti prekybą, paslaugas. Saugumo prasme tai taip pat logiška, nes dabar tas stoties žiedas yra avaringas, pavojingas. Neaišku, kaip bus sprendžiamas parkavimas, nes dabar neužtenka vietų. Meras lyg ir turėjo idėją daryti daugiaaukštę automobilių stovėjimo aikštelę. Taigi, į viską turėtų būti žiūrima kompleksiškai“, – BNS sakė jis.
Anot M. Statulevičiaus, stoties modernizavimo projektas plėtotojams būtų įdomus, jeigu profesionaliai būtų suformuluotos jo sąlygos.
„Labai priklauso nuo sąlygų, koks konkrečiai bus objektas, kokia apimtis. Žinoma, pats viešosios ir privačios partnerystės modelis nėra naujas, turime šiokios tokios patirties. Tad teisingai pasirengę, galime pasiekti gerų rezultatų. Tokiu būdu būtų galima neįšaldyti daug valstybės lėšų, o ir rinka būtų pasirengusi, nes šiuo metu tokių konkursų neskelbiama“, – vardijo jis.
Asociacijos vadovas sakė, kad „Lietuvos geležinkelių“ centrinės būstinės perkėlimas galėtų tapti geru efektyvaus valstybės turto valdymo pavyzdžiu.
„Logiška, kad (geležinkelių – BNS) administracija būtų prie infrastruktūrinės dalies. Labai geras laikas pasitikrinti: kai persikeli, optimizuojiesi, peržiūri plotą, sąnaudas. Dabartinį pastatą galima panaudoti naujų statybų finansavimui. Jis būtų įdomus rinkai. Jeigu kalbame apie modernią valstybės įstaigą, ji turi būti moderniose patalpose. Čia iniciatyva ateina iš pačios įmonės, jos poreikio, skaičiavimų, pagrindimo. Jeigu jiems pavyktų, tai būtų įrodymas, sėkmingas atvejis, pavyzdys kitiems, nes einama optimizavimo keliu: neefektyvus pastatas parduodamas ir investuojama į efektyvų“, – sakė M. Statulevičius.
Tuo tarpu savivaldybės perkėlimas į stoties rajoną, anot jo, pagrįstas būtų tik vienu atveju – jei tai paskatintų teritorijos plėtrą.
„Nežinau, ar tai labai geras dalykas. Dabartinė savivaldybės vieta yra įprasta, be to, istoriškai savivaldybės būna reprezentacinėse miesto vietose. Nebent mintis tokia, kad iš savivaldybės pusės daromas pirmas žingsnis, ji persikelia, investuoja į aplinkinę infrastruktūrą. Čia labai žalia mintis. Klausimas, ar ji geriausia. Manau, tam reikėtų galimybių studijos“, – teigė M. Statulevičius.