Už vartus moka trigubai daugiau

Pirmiausia kelių daugiabučių namų gyventojai skundžiasi dėl neadekvačių įvykdytų darbų kainų, mat šios kelis kartus skiriasi nuo rinkoje esančių.

Pavyzdžiui, sugedus automatiniams parkingo vartams, už naujų vartų pakeitimą administratorius namo išrašė sąskaitą, siekiančią 5407 eurus. Gyventojams tokia suma pasirodė neįtikėtinai didelė, tad jie pradėjo domėtis to paties modelio vartų kainomis rinkoje. Savo „tyrimu“ jie pasidalijo su Delfi.

„Mano Būstas“ vykdė vartų keitimo darbų konkursą, kuriame buvo pakviestos trys įmonės, tarp jų buvo ir „Mano būsto priežiūra“. Ši laimėjo konkursą dėl, kaip teigiama gyventojams pateiktame protokole, pasiūlytos mažiausios kainos.

Gyventojai pasidomėjo jiems nurodytų ir kitų tiekėjų pasiūlymais. Tiesa, viena iš protokole minimų įmonių informavo, kad tokiais vartais apskritai neprekiauja ir niekada neprekiavo. Kitos atsiuntė pasiūlymus su daug mažesnėmis kainomis, kurios svyruoja 1500–1700 Eur su PVM.

Gyventojai teigia, kad paprašius pagrįsti sąskaitoje nurodytas sumas, administratorius to nepadaro.

„Darbų kainos – 2–2,5 karto didesnės nei rinkoje. Žmonės pastatyti prieš faktą, priversti susimokėti. Ne milijonieriai esame, ne Majamyje gyvenam“, – rašo vienas iš gyventojų.

Mokestį perskaičiavo per tris mėnesius

Kito namo gyventojai pateikia dar vieną pavyzdį su vartais. „Mano būstas“ keitė vartų automatiką ir gyventojams išrašė 1750 Eur sąskaitą. Vienas gyventojas pasidomėjo, kiek ta pati įranga kainuoja kitur.

„Paprašiau paaiškinti, kokie konkrečiai darbai buvo atlikti, kurie būtent vartai buvo taisyti ir kokios medžiagos ir įranga instaliuota. Pagal pateiktą įrangos modelį, rinkoje ši įranga kainuoja 380-500 Eur su PVM. O jie mums pardavė už 1750 Eur su PVM. Kaina už darbus – tris kartus didesnė nei rinkos kaina, ir nesugebėjo paaiškinti, iš kur tokia kaina.

Dar priskyrė mokėjimą ne toms parkavimo vietoms, ne tiems vartams. Parašius, kad suklydo, nesuprato esmės, o mokesčio perskaičiavimas truko 3 mėnesius“, – pasakoja dar vienas gyventojas.

Atsakymo tenka laukti iki mėnesio

Be kita ko, gyventojai skundžiasi, kad administratorius dažnai nereaguoja į užklausas arba tenka ilgai laukti atsakymo: kelias savaites ar mėnesį.

„Jau kelerius metus tai tęsiasi – nebėra tiesiogiai bendraujančių vadybininkų. Betvarkė, kai nebėra vadybininkų, registruojama tik per programėlę. Įvykus avarijai, susisiekti sudėtinga. Dar kartais pavyksta susisiekti su konsultantu, kuris pasako, kad perskambins. O perskambina po mėnesio ar 2–3 savaičių“, – tikina Perkūnkiemio gyventoja Vilma.

„Buvo tokių atvejų, kad administratorius informuoja, kad sutvarkė, bet iš tikrųjų būna nesutvarkyta“, – priduria ji.

Sąskaitas dengia iš kaupiamųjų lėšų

Anot jos, „Mano būstas“ piktnaudžiauja ir be pagrindo dažnai naudoja kaupiamąsias lėšas įvairiems darbams.

„Reikia ar ne – ima ir parašo: panaudota iš kaupiamųjų lėšų. Kartais tai būna lempų pakeitimai, kartais be aiškių motyvų sumąsto nudažyti suoliuką, liftą sutaisyti ir išskaičiuoti iš bendrų lėšų“, – vardija Vilma.

Keli gyventojai pasidalijo ir iš administratoriaus gautomis sąskaitomis, kuriose matyti ilgiausi darbų sąrašai, dalis jų finansuoti iš kaupiamųjų lėšų.

Pavyzdžiui, už suteiktas paslaugas pernai gruodį vienam butui teko sumokėti apie 75 eurus. Iš kaupiamųjų lėšų atlikti keturi darbai, pvz., šildymo sistemos vamzdžio remontas, išsiplėtimo indo keitimas. Sąskaitoje įrašyti ir jau minėti vartų keitimo darbai, už kuriuos kiekvienam butui kas mėnesį pusę metų priskaičiuota tam tikra suma. Šiuo atveju – 23 eurai.

Mano Būstas

Pakeisti administratorių – ilgas kelias

Paklausta, kodėl gyventojai sutinka mokėti už darbus, jei, jų vertinimu, jų kaina neatitinka realybės ir kodėl apskritai nekeičia namo administratoriaus, moteris tikina, kad gyventojai bijo, o pakeisti namo administratorių esą ne taip ir lengva.

„Žmonės bijo, pradžioje bando taikiai visomis priemonėmis aiškintis situaciją, kartais parašo vartotojų teisėms, savivaldybei, bet niekas neveikia. Kai jau kalbama apie teismą, didžioji dalis žmonių sako – geriau susimokėsiu, nes kiek kainuos teisinės paslaugos, o teismo procesas užtruks. Viską paskaičiuoja: savo laiką ir nervus, pinigus, todėl susimoka. Negirdėjau tokių žmonių, kurie būtų pasiryžę eiti iki teismo“, – pažymi Perkūnkiemio gyventoja.

„Norint pakeisti administratorių, daugiabutyje, kuriame gyvena 100 žmonių, reikia surinkti mažiausiai 51 parašą. Ir ateiti į susirinkimą reikia gyvai, kitaip negali vykti balsavimas. Labai daug žmonių gyvena užsienyje ir negali gyvai atvykti. O įgaliotiniai gali tik notaru patvirtinimu dalyvauti. Ne taip lengva tuos parašus surinkti“, – svarsto Vilma.

Anot jos, daugiabučių gyventojai ruošiasi steigti bendriją ir visus reikalus tvarkytis savarankiškai. Gyventoja mano, kad „Mano būstas“ siekia tam sukliudyti, todėl masiškai ir naudoja kaupiamąsias lėšas.

„Mano būstas“: mums žinomas konkurentų veiklos braižas

„Mano būstas“ turi kitokią nuomonę ir vertinimą. Įmonės komunikacijos vadovas Paulius Ugianskis pažymi, kad šiame kvartale kaip tik šiuo metu vyksta daugiabučių namų administratorių atranka, tad tuo nori pasinaudoti tam tikros suinteresuotos grupės.

Panašiomis eskalacijomis yra suinteresuotos tam tikros grupės, siekiančios perimti namų valdymą ir gyventojų kaupiamąsias lėšas. Tai stebime jau ne pirmą kartą, todėl bandymai kiršinti bendruomenę, įtraukiant gyventojus į nepagrįstų skundų rašymą ar net apsimetimą jais, platinant tikrovės neatitinkančią informaciją ne tik žiniasklaidai, bet ir kitoms institucijoms – yra mums žinomas konkurentų veiklos braižas“, – pažymi jis.

Atstovo teigimu, Perkūnkiemio kvartalui, kaip ir kitiems prižiūrimiems daugiabučiams, administratorius skiria ypatingą dėmesį ir visas kylančias problemas sprendžia operatyviai.

„Net ir suklydę nesikratome atsakomybės, o ieškome būdų, kaip atliepti klientų lūkesčius. Tad beveik visi išvardinti trūkumai šiame kvartale jau ištaisyti, problemos išspręstos, gyventojai informuoti tiek pranešimais, tiek ir asmeniškai“, – tikina P. Ugianskis.

„Už tą pačią kainą klientams dabar teikiame 5 kartus daugiau paslaugų. Operatyviai reaguojame į avarinius pranešimus – vidutinis reagavimo laikas nuo registracijos apie gedimą iki jo šalinimo darbų pradžios mūsų įmonėje trunka vos 67 minutes.

Be to, savalaikę pagalbą garantuoja darbo valandomis dirbantis Klientų centras ir patogi savitarnos platforma „BonoDomo“. Beveik visus būsto remonto darbus perkame ne iš dukterinių įmonių, o atvirų konkursų būdu, taip užtikrindami veiklos skaidrumą.

Mūsų kokybės kontrolės komanda ir kasdienis klientų pasitenkinimo indekso (NPS) matavimas leidžia užtikrinti atliekamų darbų kokybę ir pasiūlyti klientams tinkamas paslaugas, garantinį ir pogarantinį aptarnavimą. O į klientų turto vertės didinimą orientuoti sprendimai užtikrina, kad daugiabučiai namai ilgai tarnautų, o jų vertė rinkoje kasmet augtų“, – dėsto „Mano būstas“ atstovas.

Mano, kad administratoriai nebaudžiami

Gyventojų teigimu, pastatų administratoriai gali jaustis nebaudžiami, nes nėra saugiklių ir priemonių, kaip užkirsti jų piktnaudžiavimą.

„Tai – didžiulė bėda – savivaldybė neturi įrankių, kaip bausti tokias administruojančias įmones. Papasakoji, kokios kainos, kaip jie dirba, mus priverčia turėti administruojančią įmonę, bet nėra susidėję jokių saugiklių, kad galėtų tikrinti, bausti ir t. t. Administratoriai jaučiasi nebaudžiami ir turi galią“, – pažymi Vilma.

Visgi Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) yra gavusi ne vieną skundą ir atlikusi tyrimą dėl „Mano būstas“ veiklos.

VVTAT sulaukė apie 40 skundų dėl „Mano būstas“

Per 2021 ir šiuos metus VVTAT yra gavusi apie 40 vartotojų prašymų dėl UAB „Mano būstas“ (įskaitant „Mano būstas Kaunas“, „Mano būstas Klaipėda“, „Mano būstas sostinė“, „Mano būstas Neris“, „Mano būstas Baltija“ ir pan.) veiklos.

„Didžioji dauguma šių prašymų buvo persiųsta pagal kompetenciją nagrinėti atitinkamos savivaldybės administracijai. Tik keletas vartotojų prašymų buvo išnagrinėti pagal kompetenciją VVTAT ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka“, – nurodo tarnyba.

Vartotojai skundėsi dėl informacijos neteikimo, išrašytų sąskaitų, nustatytų kainų už atliktas paslaugas ir pan. VVTAT išnagrinėjus ginčus dėl UAB „Mano būstas“ ir tai pačiai grupei priklausančių įmonių veiklos, daugiau kaip pusė atvejų buvo priimti vartotojų reikalavimus tenkinantys ar tenkinantys iš dalies sprendimai.

Kauno daugiabučiai

UAB „Mano būstas“ (konkrečiai „Mano būstas Kaunas“) už vartotojų teisių pažeidimą buvo bausta vieną kartą. Prieš mažiau nei savaitę VVTAT priėmė nutarimą, kuriuo už informacijos neteikimą pagal Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymą, skyrė bendrovei 400 eurų baudą.

2021 m. VVTAT sulaukė 933 vartotojų prašymų dėl būsto priežiūros ir renovavimo paslaugų (į šią statistiką įtraukti ir skundai dėl būsto administratorių), kas sudaro apie 10 proc. nuo visų 2021 m. VVTAT gautų vartotojų prašymų. VVTAT negalėtų išskirti konkrečių bendrovių, dėl kurių veiklos vartotojai skundžiasi dažniausiai.

„Kiekvienu konkrečiu atveju reikėtų išsiaiškinti, kokiu pagrindu administratorius teikia paslaugas gyventojams. Jeigu UAB „Mano būstas“ yra paskirtas konkrečios miesto ar rajono savivaldybės administracijos, tuomet gyventojai dėl kilusių pretenzijų turėtų kreiptis į atitinkamą savivaldybės administraciją.

Savivaldybės paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūrą ir kontrolę atlieka savivaldybės. O jeigu gyventojai (ar jų deleguotas atstovas) yra sudarę sutartį su UAB „Mano būstas“ ar kitu administratoriumi dėl paslaugų teikimo, kilusius ginčus nagrinėtų Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba“, – nurodo tarnybos atstovai.

Delfi VVTAT pasiteiravo ir straipsnyje minėtų pavyzdžių vertinimo.

„Šiuo atveju sunku vertinti situaciją neturint sutarties, kitų reikšmingų įrodymų. Tačiau preliminariu vertinimu, jeigu ginčą dėl išvardintų problemų pagal kompetenciją nagrinėtų VVTAT, informacijos neteikimas arba netinkamas informacijos teikimas būtų laikomas kaip vartotojų teisių pažeidimas.

Teisės aktai numato, jog paslaugos teikėjas turi vartotojui atsakyti per 14 kalendorinių dienų. Kiti išvardinti gyventojų nusiskundimai galėtų būti įvertinti tik atlikus išsamų tyrimą“, – teigiama komentare.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją