Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) 40 tūkst. kv. metrų ploto gamyklos statybos prasidėjo praėjusių metų pabaigoje, o pabaigti jas planuojama 2024 m. viduryje. Iki tol dviračių gamintojas Lietuvoje planuoja sukurti 300 naujų darbo vietų, o vėliau šį skaičių padvigubinti iki 600 darbuotojų.
Bendrovės atstovai konkrečių investicijų sumų neatskleidžia, tačiau pažymi, kad jos – itin reikšmingos.
Apie „Pon.Bike“ planus ir investicijas kalbėjome su kompanijos operacijų viceprezidentu Janco van der Heiden.
– Pirmiausia įdomu sužinoti, kodėl nusprendėte investuoti Lietuvoje. Kokius kitus variantus svarstėte ir kodėl Lietuva pasirodė geriausias pasirinkimas?
– Žinoma, vertinome ir kitus variantus. Norėjome įsikurti centrinėje Europos dalyje, nes jau turime kelias gamyklas Vakarų Europoje, daugiausia Vokietijoje ir Nyderlanduose. Analizavome šalį, pasitelkdami išorės pagalbą, vertinome skirtingus veiksnius. Svarstėme kelias šalis, bet Lietuva galiausiai laimėjo dėl savo investicinės aplinkos. Vertinome ypač tai, kaip lengvai čia galima vystyti verslą ir kiek šalis yra artima kultūriškai, ir partneriai, su kuriais dirbame, yra itin profesionalūs. Mums tai yra svarbu, nes esame šeimos verslas.
– Patikslinkite, kokias konkrečiai šalis svarstėte investicijoms ir lyginote su Lietuva?
– Dairėmės ne tik centrinėje Europos dalyje. Pavyzdžiui, svarstėme Portugaliją, kur yra didelė dviračių pramonė, taip pat ir Lenkiją. Tačiau galiausiai pasirinkome Lietuvą.
– Apie planus žengti į Lietuvą paskelbėte praeitų metų pradžioje – sausio 24 d., lygiai po mėnesio Ukrainoje prasidėjo karas, o vasarą Europą užgriuvo energetinė krizė. Dėl šių priežasčių kai kurie užsienio investuotojai atidėjo arba atsisakė savo planų plėstis Lietuvoje. Ar šie faktoriai neturėjo jokios įtakos jūsų plėtros planams Lietuvoje ir kitose šalyse?
– Žinoma, iš naujo įvertinome situaciją, ypač dėl karo Ukrainoje. Tačiau po pakartotinio vertinimo mes, kaip šeimos verslas, žvelgėme į vidutinį ir ilgalaikį laikotarpį, ir vis dėlto supratome, kad Lietuva – gera vieta mūsų investicijoms, todėl ir tęsėme savo planus.
– Kaip apskritai šios dvi krizės – energetikos ir karas – paveikė kompaniją?
– Matome, kad rinka lėtėja, ypač pastaruosius kelis mėnesius. Jaučiame daugiau priešpriešinio vėjo, palyginus su situacija pastaruosius 2-4 metus, kai nuolat augome. Vis dėlto mūsų elektrinių dviračių segmentas, kuriame turime geras pozicijas, toliau auga. Mūsų pagrindinės rinkose matome, kad šis segmentas aktyvus, kokį mes ir norėtume matyti.
Kalbant apie elektrinių dviračių augimą, tikime, kad šis augimas tęsis vidutiniu ir ilguoju laikotarpiu. O norint palaikyti šį augimą, mums reikia daugiau pajėgumų. Kaip minėjau, turime gamyklų Vakarų Europoje, dabar norime turėti savo pačių gamyklą centrinėje Europoje. Iki šiol mes jau turėjome partnerių Lietuvoje. „Baltik Vairas“ vykdė mūsų užsakymus, ir jau ne vienerius metus mums gamina dviračius. Šis bendradarbiavimas ir toliau tęsis, net kai turėsime savo gamyklą.
– Pastaruoju metu daug diskutuojama apie Europos laukiančią recesiją, ir jūs minite, kad rinka lėtėja. Kaip konkrečiau tai matote – ar labai sumažėjo užsakymų? Kaip ruošiatės šiam laikotarpiui?
– Kaip jau minėjau, keletą mėnesių iš eilės rinka lėtėja. Konkrečių skaičių dėl užsakymų nekomentuojame, bet kai kuriose rinkose mūsų dviračių platintojai jaučia susitraukusius pardavimus, tačiau mūsų pagrindinėse rinkose – Vokietijoje ir Olandijoje – situacija ne tokia prasta, kokią norėtų matyti mūsų konkurentai.
Jei žiūrėtume į vidutinę ir ilgalaikę perspektyvą, mūsų vienas iš segmentų – elektriniai dviračiai – yra stipriai remiamas įvairių šalių vyriausybių, kurios labai daug investuoja į dviračių infrastruktūrą.
Tai vyksta ne tik Nyderlanduose ar Vokietijoje, bet ir kituose didžiuosiuose Europos miestuose, tokiuose kaip Londone, Paryžiuje ir kt. Šios investicijos skatina mūsų dviračių pardavimus. Taigi vidutinėje ir ilgalaikėje perspektyvoje ženklai yra mums pozityvūs.
– Kaip sprendžiate trūkinėjančių tiekimo grandinių problemą? Matėme, kad tai buvo didelė problema per pandemiją. Ar ji vis dar aktuali jums?
– Viena iš priežasčių, kodėl investuojame į savo pačių gamyklas ir yra tai, kad turėtume daugiau kontrolės tiekimo grandinėse. Mūsų šeimos verslas nenorėjo būti per daug priklausomas nuo išorės partnerių. Taigi, kad turėtume daugiau kontrolės, turime daugiau investuoti į savo gamyklas.
Net tik per pandemiją, bet ir prieš ją daug investavome į ilgalaikes partnerystes, nes, kaip žinia, turime ne tik dviračių, bet ir automobilių verslą, daugiau kaip 17 metų atstovaujame „Volkswagen“ olandų rinkoje, tai irgi pagrįsta ilgalaikiu bendradarbiavimu. Tokiu pačiu principu dirbame dviračių srityje su mūsų pagrindiniais tiekėjais daugiausia Azijoje, bet ir Europoje. Norime užtikrinti, kad gerais laikais laikomės kartu, bet jei kuris nors iš mūsų tiekėjų patiria sunkumų, norime jam padėti, investuojame į tai.
– Norint įsigyti naują dviratį Lietuvoje kartais tenka ilgai laukti, kol atkeliaus norimas modelis, kai kurių dydžių ir spalvų pasirinkimas – ribotas, o ir kainos – aukštos. Kaip manote, kada situacija normalizuosis?
– Matome, kad mūsų pagrindinių tiekėjų laikai grįžo beveik į normalų lygį, nebėra kaip pandeminiais metais. Todėl manome, kad situacija tiekimo grandinėse stabilizuojasi. Manau, kad ilgas laukimo laikas greitai susitvarkys.
– Kokie konkretesni jūsų planai Lietuvoje ir ar čia matote tolesnių plėtros galimybių?
– Reikėtų paminėti, kad Kėdainiuose statoma gamykla – planas, sistema ir procesas – panaši į kitas mūsų gamyklas Nyderlanduose ir Vokietijoje. Pastarojoje šalyje gamyklą atidarėme praeitais metais, o šioje gamykloje pirmiausia gaminsime 450 tūkst. dviračių per metus, bet jei reikės daugiau, yra erdvės, kur augti ir plėstis.
Ko mes negaminame pernai atidarytoje Vokietijos gamykloje, bet daugiausia gaminsime čia, tai – krovininiai „Urban Arrow“ dviračiai. Tikime, kad ne tik elektrinių, bet ir krovinių dviračių segmentas ateityje tik augs, todėl mums reikia mūsų pačių didesnių gamybos pajėgumų, kad palaikytume šio prekės ženklo augimą. Kėdainiuose pagaminti dviračiai keliaus į Vakarų Europą arba po visą pasaulį.
– Minite, kad ateityje pasamdysite iki 600 žmonių. Kokių specialistų jau ieškote?
– Jau pasamdėme vietinių žmonių. Žmogiškųjų išteklių specialistą jau turime, jis padės ieškoti kitų komandos narių ir pirmiausia vadovybės. Mums svarbu, kad gamykla būtų valdoma vietoje, todėl reikalingas gamyklos vadovas. Tai pirmas dalykas, ką norime dabar padaryti, – rasti šį žmogų, kuris galėtų toliau formuoti savo komandą kitame lygmenyje.
Kėdainiuose statoma aštuntoji ir moderniausia „Pon.Bike“ gamykla. Kitos bendrovės gamyklos veikia Nyderlanduose, Vokietijoje, JAV ir Brazilijoje.
Kėdainių gamykloje bus surenkami įvairių pasaulyje žinomų prekės ženklų, įskaitant „Gazelle“, „Kalkhoff“, „Focus“ ir „Urban Arrow,“ dviračiai.