Naujų gyvenamųjų namų kvartale „Aitvarų namai“ kyla gyventojų pasipiktinimas. Iš skelbimų matyti, kad 2 kambarių buto (51,97 kv. m.) kaina šiame kvartale siekia apie 81,6 tūkst. eurų. Tačiau įsigiję būstą gyventojai dabar susiduria su viena problema po kitos, o visų jų tvarkymas įskaičiuotas į gaunamas sąskaitas iš būsto administratoriaus, nors gyventojai įtaria, kad tam tikras problemas iš garantinio fondo turėtų sutvarkyti pats vystytojas.
Būsto administratorius savo ruožtu aiškina, kad tokių problemų ir rizikų naujai pastatytuose namuose kyla, o projekto vystytojas prideda, kad kai kurios problemos, pavyzdžiui dėl vamzdyno, galėjo kilti ir dėl gyventojų veiklos.
Problemų – lyg iš gausybės rago
Vienas gyventojų, Edgaras (vardas pakeistas asmens prašymu), pasakoja, kad į naująjį kvartalą Lazdynėliuose atsikėlė sausio pradžioje. Visų pirma vyrui pasirodė keista tai, kad namo administratorius „Ozo miestas“ jau buvo parinktas projekto vystytojo „Eriado“, pasirinkti kitą administratorių galimybių nebebuvo.
„Gavę pirmąsias sąskaitas labai nustebome, kad jos tikrai didelės. Jei būtų tokia pati aukšta ir administratoriaus paslaugų kokybė, gal ir nestebintų kaina. Tačiau situacija visai kitokia – paslaugos apgailėtinos ir apsunkina namo gyventojų gyvenimą. Kiek besikreiptum į administratorių su konkrečiais skundais ir problemomis – jokios reakcijos. Buvome surengę ir susirinkimą, tačiau ir po to niekas nepasikeitė. Jau matom tik vieną išeitį – keisti administratorių. Jokių vilčių, kad kažkas gali pasikeisti jau nėra.
Pavyzdžiui, kai įvyko nuotekų avarija ir požeminėję automobilių stovėjimo aikštelėje išsiliejo fekalijos, namo administratorius negalėjo sutvarkyti ir išvalyti nuotekų daugiau nei savaitę, nors buvo ne kartą kreiptasi. Lauke 30 laipsnių, tad galite įsivaizduoti kokia smarvė. Paprastai kalbant, mes skęstam šūduose, o jis nieko nedaro.
Jei name kas nors sugenda, galioja garantija darbams ir administratoriui tereikia susisiekti su įmonėmis ir pranešti apie defektus, kad juos pašalintų. Tačiau jam priimtinesnis kitas būdas – viską taisyti už gyventojų pinigus ir remonto darbus įskaičiuoti į mėnesio sąskaitą.
Lauko šviestuvai įsijungia anksti vakare, kai dar būna tikrai šviesu ir net mieste gatvės neapšviečiamos. Šviestuvai mūsų kieme įsijungia valandą iki tamsos. Jau gal mėnesį prašome, kad sutvarkytų ir sureguliuotų, bet niekas nesivargina. Lygiai tokia pati situacija ir su laiptinės apšvietimu. Šviesos laiptinėje dega ir dienos metu. Pranešėme, kad nenorime mokėti už apšvietimą dieną, bet vėl jokio rezultato. Administratorius mus pavertė savo įkaitais ir esam priversti mokėti dirbtinai išpūstas sąskaitas už paslaugas, kurių mums nereikia“, – pasakoja vyriškis.
Jis taip pat vardija, kad neveikia laiptinės durų magnetukai, kieme yra įrengta laistymo sistema, tačiau ir ši neveikianti.
„Kieme pilna statybinių ir kitokių šiukšlių, gėlynuose priaugę žolių – bet niekas šiukšlių nerenka ir želdinių neravi. O kam? Svarbiausia paimti pinigus, bet nieko nedaryti. O sutartyje aiškiai parašyta, kad tokie darbai privalomi atlikti.
Laiptinė valoma tragiškai. Kreipėmės dėl to ir reikalavome, kad pagaliau būtų pradėta normaliai dirbti. Trumpam situacija pagerėjo, bet dabar vėl tas pats. O dėl laiptinės langų valymo iš viso tyla.
Gauname sąskaitas, jose nurodyti kažkokių avarijų šalinimo darbai ar kitos paslaugos, bet apie jokias avarijas nieko nežinome. Prašome paaiškinti, o atsakymai migloti. Kartą pripažino, kad viena eilutė į sąskaitą įtraukta klaidingai, sakė kitą mėnesį kompensuos, bet gavome naują sąskaitą ir niekas nekompensuota.
Tų bėdų dar ir daug daugiau yra. Esmė ta, kad kiekvieną dieną turi gaudyti tau paskirtą administratorių, kad jis atliktų savo darbą. Turi atsitraukti nuo savo darbo, jam skambinti, rašyti, kad spręstų problemas, už kurias jam mokami tikrai nemaži pinigai.
Turėtų būti taip, kad dalyvautų ir naujakuriai sprendžiant, kokį administratorių parinkti, nes vėliau jis parenkamas vystytojo, o visas namas kenčia. Mums iki šiol nebuvo paaiškinta, pagal kokius kriterijus vystytojas atrinko administruojančią įmonę“, – teigė Edgaras.
Šias ir kitas problemas DELFI paminėjo ir dar keli kvartalo gyventojai. Viso gyventojai sudarė 25 pastebėtų defektų sąrašą ir 17 klausimų susijusių su problemomis dėl būsto administratoriaus. Tarp defektų minimi dar tokie atvejai kaip stringantys garažo vartai, viename namų laiptinėje virš butų tekantis vanduo, balkonai po lietaus prisipildo vandens, balkonų plytelės atšokusios, nesutvarkyti želdynai ir kita. Administratoriui nemažai klausimų adresuota dėl tvarkos ir švaros nepalaikymo, renkamų nežinia kam kaupiamųjų pinigų, taikomą kainodarą, ignoruojamų nusiskundimų.
Namo administratorius: įsigydami naujos statybos butus žmonės dažnai rizikuoja
„Ozo miesto“ atstovė spaudai Jolanta Venskutė DELFI komentuoja, kad defektus šalinti yra įsipareigojęs statytojas „Aitvarų projektai“. Ji tikina, kad su statytojais „Ozo miestas“ bendradarbiaujame ir apie gyventojų vardijamus defektus informuojama. Vis dėlto, pasak jos, reikėtų suprasti riziką, įsigyjant naujos statybos būstą.
„Gyventojų pastebėjimai dėl rangos defektų tikrai nėra iš piršto laužti. Taip jau yra, bet įsigydami naujos statybos butus žmonės dažnai rizikuoja įsivelti į defektų šalinimo procedūras. Gerai, kad defektai pasirodo pirmaisiais mėnesiais ir statytojas neatsisako jų šalinti. Matome, kad jis su subrangovais dirba pagal defektų sąrašą, tačiau užtrunka ilgiau nei planavo“, – aiškina „Ozo miesto“ atstovė.
Ji taip pat tikina, kad gyventojams į sąskaitas nėra įtraukiami garantiniai darbai.
„Už negarantinius darbus ir avarinius atvejus namo inžinerinėse sistemose butų savininkai turi mokėti. Pavyzdžiui kanalizacijos užkimšimas pašaliniais daiktais, ypač statybinėmis atliekomis. Ta pati situacija ir dėl jūsų minimos avarijos Lietaus g. 4. Avarija kilo ją kažkam užkimšus atliekomis, kanalizacija buvo pradėjusi kilti požeminėje aikštelėje“, – aiškina „Ozo miesto“ atstovė.
J. Venskutė taip pat teigia, kad gyventojai nėra ignoruojami – su jais bendraujama ir nusiskundimai girdimi. Tačiau ji taip pat tikina, kad negalima keisti tvarkos dėl keleto kaimynų prašymo, ypač tokiu metu, kai dar vyksta statybos.
„Šiai dienai dalis butų projekte dar negyvenami arba remontuojami, todėl bendra tvarka didele dalimi priklauso nuo statybininkų ir pačių kaimynų. Dėl to kol kas sudėtinga užtikrinti idealią švarą laiptinėse ir net lauke, kur lieka statybinių šiukšlių. Su gyventojais vieną susirinkimą rengėme prieš mėnesį ir tikrai esame pasiruošę susitikti dar ne kartą.
Tačiau norime sukviesti kvorumą, kad galėtume priimti sprendimus daugumos vardu, kaip reikalauja teisės aktai. Sutarties sąlygas suderino mus nusamdęs klientas (Jungtinės veiklos sutartimi išrinktas namo įgaliotas atstovas), tačiau jas gyventojų sutarimu tikrai galime pakeisti.
Pavyzdžiui, laiptines valyti dažniau, organizuoti papildomą atliekų išvežimą ir pan. Jei tai darytume keleto kaimynų prašymu, sulauktume likusiųjų pasipriešinimo. Iš praktikos žinome, kad pasibaigus statyboms tvarka name normalizuojasi“, – komentuoja „Ozo miesto“ atstovė ir pridėjo, kad į visus žmonėms kilusius klausimus bus jiems atsakoma tiesiogiai.
Statytojas: gyventojai buvo informuoti apie administratorių ir sąlygas
Lazdynėlių rajone „Aitvarų namus“ nuo 2017 metų pradėjo statyti nekilnojamojo turto bendrovė „Eriadas“. Atsiųstuose atsakymuose DELFI bendrovė aiškina, kad namo administratorius reikalingas jau pradiniame etape, dėl to jis būna atrenkamas konkurso būdu dar iki to, kol gyventojai įsikuria savo būstuose.
„Pradiniame pardavimo etape administratorius reikalingas, kad būtų užtikrinta tinkama pastatų ir teritorijos priežiūra ir kad kitų asmenų atliekami veiksmai, kol įrenginėjami butai, nepadarytų žalos pastatui, teritorijai ar juose esantiems bendro naudojimo objektams. Tačiau visi patalpų savininkai, prieš sudarant nekilnojamojo turto pirkimo – pardavimo sutartį, yra informuojami apie sudarytą administravimo sutartį ir jos sąlygas“, – teigiama atsiųstame komentare.
Jame taip pat aiškinama, kad gyventojai bendru sutarimu išrenka įgaliotinį, o administravimo sutartis visų patalpų savininkų vardu pasirašoma atstovaujant jų paskirtam įgaliotiniui. „Tad su sutarties turiniu gyventojai gali susipažinti per savo įgaliotinį“, – komentuoja „Eriadas“.
Atsakymuose taip pat tvirtinama, kad dėl defektų pašalinimo, avarijų likvidavimo gyventojai būtent ir turi kreiptis į administratorių.
„Administratorius atsako už bendro naudojimo objektų priežiūrą ir avarijų likvidavimą. Pagal administravimo sutartį, administratorius, gavęs iš konkretaus patalpų savininko prašymą, gali tiesiogiai kreiptis į darbus atlikusi rangovą, reikalaujant pašalinti garantiniu laikotarpiu nustatytus defektus. Už konkrečius projektavimo ar statybos darbus atsako šiuos darbus atlikę asmenys (rangovai, projektuotojai, ekspertizės rangovai, techniniai prižiūrėtojai)“, – teigia „Eriadas“.
Pasiteiravus, kodėl taisomi defektai nėra apmokami iš garantinio fondo, o yra įskaičiuojami į jų sąskaitas, gautas atsakymas: „Savininkai bet kada gali kreiptis į administratorių dėl paskaičiuotų sumų, atliktų bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo darbų, pasirašytų paslaugų sutarčių ir kitų klausimų. Į tokius prašymus administratorius privalo atsakyti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų.
Kaupiamosios lėšos naudojamos darbams atlikti, kurie būtini pagal privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus (bendrųjų konstrukcijų nenumatytiems defektams ir deformacijoms, inžinerinių sistemų sutrikimams ir gedimams šalinti, įskaitant šių sistemų avarijoms lokalizuoti ir likviduoti reikalingus darbus, medžiagas ir įrenginius).
Mūsų žiniomis, kaupiamąsias lėšas panaudojo Lazdynėlių g. 18. Šį balandį už bendro naudojimo elektros tinklo avarijos lokalizavimo darbus buvo paskaičiuota 28,92 Eur“.
Vis dėlto, ar gyventojams bus kompensuotos sumos, kurias jie sumokėjo už darbus, kurie turėjo būti atlikti iš garantinio fondo, atsakymo taip ir negauta.
Išvardijus dalį problemų, su kuriomis susiduria gyventojai – nuotekų avarija ir požeminėje automobilių aikštelėje išsiliejusios fekalijos, nesureguliuoti lauko šviestuvai, neveikiantys laiptinės durų magnetukai, įvesta laistymo sistema, tačiau laistoma tik šalia vienos laiptinės, virš butų tekantis vanduo, atšokusios plytelės, striginėjantys garažo vartai, nesudėtos trinkelės, nesutvarkyti žolynai – pasiteirauta, kas jas spręs. „Eriadias“ atsakymuose tikino, kad patalpos buvo atiduotos tvarkingos, tad problemų galėjo kilti dėl pačių gyventojų veiklos.
„Mes visada reaguojame, kai į mus kreipiasi gyventojai. Bendraujame ir su jais, ir su administratoriumi, padedame spręsti problemas, jei jų atsiranda. Mums tikrai labai svarbu, kad gyventojai būtų patenkinti mūsų sukurtu būstu ir aplinka jiems.
Dėl išvardintų atvejų: automobilių aikštelėje buvo ne fekalijos, o nuotekos. Dar aiškinamasi, kodėl užsikimšo vamzdynai. Spėjama, kad gyventojams įsirenginėjant namus, kažkuriuose butuose į kanalizaciją buvo pilamos statybinės medžiagos, kurios ir sustabdė nutekėjimą. Prieš perduodami būstus savininkams, mes atliekame visų vamzdynų testus, atiduodame visiškai tvarkingas patalpas su tinkamai veikiančiomis nuotekų ir kitomis sistemomis. Dėl kitų išsakytų pastebėjimų – kreipėmės į administratorių, kad kuo skubiau išspręstų šiuos klausimus ir informuotų gyventojus bei mus apie jų eigą“, – teigiama bendrovės komentare.
Atsakymuose DELFI taip pat tvirtinta, kad bendrovė paragino administratorių greičiau susisiekti su gyventojų atstovu, išsamiau informuoti apie atliekamus darbus ir objektyviau reaguoti į gyventojų pastabas.
„Po sutarto termino mes vėl kreipsimės į administratorių ir gyventojų atstovą, kad būtume tikri, kad darbai vyksta ir gyventojai sulauks pagalbos“, – pridedama atsakymuose.