„Šis atvejis – vienas iš padarinių, todėl reikia ryžtingai keisti sąlygas tokiems atvejams kilti. Statybos darbų viešuosiuose pirkimuose vyrauja mažiausios kainos kriterijus, kuris ne tik atneša žalą statybos rangovams, bet ir pačiai valstybei. Tai liudija įvykiai Kaune, įgyvendinant S. Dariaus ir S. Girėno stadiono rekonstrukcijos projektą, kurio rangovas – mažiausią kainą konkurse pasiūliusi Turkijos statybų bendrovė „Kayi Construction“.
Racionalus valstybės lėšų naudojimo principas savaime nereiškia pareigos pirkti už mažiausią kainą. Už mokesčių mokėtojų ir ES lėšas turime pirkti ne tai, kas pigiausia, o tai, kas yra reikalingiausia ir geriausia. Tačiau šiandien valstybė siekia momentinės naudos – dabar pigiai perkame, bet kas bus po to – nebeaktualu. Viešųjų pirkimų praktika yra orientuota tik į trumpalaikę naudą, ir valstybė, užsakydama pigiausią produktą, vis dar neįvertina, kokios pasekmės gali laukti rytoj. O dabar kyla abejonių, kad Turkijos statybų bendrovės konkurse nurodyta mažiausia kaina buvo pagrįsta“, – teigia LSA prezidentas Dalius Gedvilas.
Lietuvos statybininkų asociacija kartu su kitomis statybos sektoriaus organizacijomis ragina tobulinti viešųjų pirkimų teisės aktus ir mažiausios kainos metodą taikyti kuo rečiau. Gavusios itin mažos kainos pasiūlymus, perkančiosios organizacijos privalo įsitikinti, ar pasiūlyta kaina yra pagrįsta ir už ją tiekėjas sugebės kokybiškai įvykdyti viešojo pirkimo sutartį.
LSA nuomone, perkančiosios organizacijos rangovus turėtų rinktis ne tik pagal kainą, bet ir pagal siūlomą kokybę, taip vertinimą šiems kriterijams paskirstant per pusę. LSA siūlo sukurti tiekėjų kvalifikacinių reikalavimų ir ekonominio naudingumo kriterijų katalogą viešuosiuose pirkimuose, nes pačios įstaigos, deja, ne visada turi kompetencijų juos įvardinti.
Lietuvos statybininkų asociacija, primena jos atstovė Ieva Radzevičiūtė, yra pateikusi siūlymą, kuriame nurodyta, kad ypatingojo statinio statybos rangovas privalo turėti vykdomo darbo srities darbuotojų kompetencijas patvirtinančius dokumentus ar korteles. Toks pokytis padėtų išvengti nekokybiškai atliktų statybos darbų ir teisminių ginčų, nes rangovas privalėtų įrodyti, jog bendrovė yra pajėgi atlikti siūlomą darbą. Šį pokytį įgalintų atlikti privalomos Statybininko (STATREG) kortelės įvedimas, kuri yra LSA vystomo statybos sektoriaus darbuotojų kompetencijų ir kvalifikacijų registro (STATREG) dalis.
Pasak LSA pranešimo, privaloma darbo laiko apskaita statybvietėse turėtų būti viena iš priemonių, padedančių spręsti minėtas problemas ir užtikrinančių tinkamas darbo atlygio sąlygas. Kadangi visos statybvietės privalėtų vykdyti darbo laiko apskaitą, kuri leistų suskaičiuoti tiek dirbančius rangos, tiek subrangos pagrindu. Taip darbuotojams būtų užtikrinama skaidrus ir sąžiningas atlyginimas.