Bilietą norėta pabranginti 20 centų
Vadovaujantis Kelių transporto kodeksu, vienkartiniai keleivių vežimo vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais tarifai turi būti peržiūrimi ne rečiau kaip vieną kartą per metus atsižvelgiant į vežimo sąnaudų, gautų pajamų pokyčius ir viešųjų paslaugų sutartyse tarp savivaldybių ir vežėjų numatytus įsipareigojimus.
Alytaus miesto savivaldybės taryba beveik prieš dvejus metus maršrutiniuose autobusuose nustatė vienkartinio bilieto kainą 1 litą 80 centų. Vieninteliame maršrute į Užupių kapines ir atgal vienkartinis bilietas tarybos sprendimu kainuoja 2 litus 40 centų.
Miesto maršrutinių autobusų, tiksliau, mikroautobusų, nes didieji autobusai vietiniais maršrutais nekursuoja, įmonių atstovai į savivaldybę kreipėsi su prašymu vienkartinius bilietus pabranginti 20 centų. Visuose maršrutuose, išskyrus į Užupių kapines, jie kainuotų 2 litus, į Užupių kapines - 2 litus 60 centų.
Kaip tarybos posėdyje pristatydama vežėjų prašymą sakė savivaldybės administracijos Miesto ūkio skyriaus vedėjo pavaduotoja Palmira Raškauskienė, vietiniais maršrutais keleivius vežiojančių mikroautobusų įmonė pagal sutartis su savivaldybe atnaujino šį transportą, įsigijo žemagrindžius mikroautobusus, kad keleiviams, ypač turintiems judėjimo negalią, būtų patogu į juos įlipti, žiemą autobusai šildomi, vasarą vėdinami, taip sunaudojama daugiau kuro, vežėjai investavo į stebėjimo kamerų parduodamiems bilietams įrengimą autobusuose. Būtent dėl šių priežasčių jie ir prašė padidinti vienkartinių bilietų kainas.
Kaip sakė bendrovės „Multivanas“, kurios miesto maršrutuose dirba 14 mikroautobusų, direktorius Vaclovas Karalevičius, įsigyti sunkesni autobusai, reikalaujantys daugiau kuro, paimtos paskolos transporto priemonėms atnaujinti vežėjams apsunkino padėtį: „Aš nesuprantu, kodėl svarstant bilietų kainų padidinimą mes nebuvome kviečiami į tarybos komitetų posėdžius. Tikrai galėjome daug ką paaiškinti, daugiau nei atsakingi savivaldybės administracijos specialistai.“
„Multivano“ direktoriaus tvirtinimu, keleivių miesto maršrutais vežėjai svarsto galimybę nebetaikyti lengvatų.
Būtų grimztama į dar didesnes skolas
Tarybos narys Dobilas Kurtinaitis pasigedo, kokios konkrečiai išlaidos padidėjo vežėjams, kad šie prašo didinti vienkartinių bilietų kainas: „Kai paslaugų kainas prašo kelti šilumos ar vandens tiekėjai, tikslai nurodo sritis, kuriose padidėjo sąnaudos, dabar mes nieko nematome.“
Ne vienas tarybos narys vežėjams siūlė įvertinti pastaruoju metu nedidėjančias kuro kainas, kurios negali tapti priežastimi kelti bilietų kainas.
„Nuo pernykščio sausio pakeitus Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą vežėjams PVM nuo 21 procento sumažintas iki 9 procentų. Vien dėl šios priežasties pernai vežėjai miesto maršrutiniais autobusais gavo beveik 400 tūkstančių litų papildomų pajamų, nei taikant 21 procento PVM. Tai matyti Miesto ūkio skyriaus pateiktoje informacijoje apie parduotus bilietus per metus. Jei padidintume bilietų kainas, savivaldybei kompensacijoms už lengvatinius bilietus per metus papildomai reikėtų 155 tūkstančių litų, o ji dėl neišmokamų kompensacijų jau dabar grimzta į skolas vežėjams“, - kalbėjo tarybos narė Irena Sedleckaitė.
Metų pradžioje savivaldybė vežėjams buvo įsiskolinusi 448 tūkst. litų. Šiemečiame miesto biudžete skoloms grąžinti numatyta 230 tūkst. litų ir 200 tūkst. litų mokėti kompensacijoms dabartiniu laikotarpiu. Visos šios lėšos vežėjams jau išmokėtos. Iš viso kompensacijoms už lengvatinius keleivius savivaldybei esant dabartinėms bilietų kainoms per metus reikia turėti apie 1 mln. 300 tūkst. litų, per mėnesį - 105-110 tūkst. litų.
Tad miesto valdžia, vietiniame ižde neturėdama pinigų, vežėjus skandina į skolas. Dabar ji šiems įsiskolinusi per 120 tūkst. litų. Vežėjai galėtų jas išsireikalauti per teismus, nes savivaldybė su vežėjais pasirašytose sutartyse įsipareigojusi kompensacijas išmokėti per 30 kalendorinių dienų nuo kas mėnesį pateikiamų ataskaitų apie parduotus lengvatinius bilietus. Tačiau nenori konfliktų su savivaldybe tikėdamiesi, kad su jais vis tiek bus atsiskaityta.
Savivaldybės administracijos Miesto ūkio skyriaus specialistai nelinkę tikėti, kad vežėjai atsisakys taikyti lengvatas keleiviams nepatenkinus jų noro didinti bilietų kainas, manoma, jog su jais pavyks susitarti.
Dešimtyje miesto maršrutų dirba 16 mikroautobusus valdančių įmonių, kurios į maršrutus išleidžia 38 transporto priemones.