Šių metų sausio 1 d. įsigaliojus Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pakeitimams, Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai buvo įgalinti be kitų institucijų atstovų dalyvavimo keliuose stabdyti transporto priemones ir vietoje atlikti jų taršos matavimus. Iki įstatymo pakeitimų, tokiuose tikrinimuose su aplinkosaugininkais privalėjo dalyvauti ir policijos pareigūnai.

Įstatymas numato, kad nustačius, jog sustabdytos transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes ar yra bet koks skysčio, pavyzdžiui, tepalų ar kuro nutekėjimas, dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems eismo dalyviams, tokiai transporto priemonei turi būti naikinamas privalomosios techninės apžiūros leidimas.

Visgi kaip Delfi informavo Aplinkos apsaugos departamento komunikacijos skyriaus vedėja Laima Grižaitė, taršių automobilių savininkai bent jau iki pavasario dar gali būti ramus, kadangi nesibaigus žiemai tikrinimai keliuose neprasidės.

Aplinkos apsaugos departamentas kol kas nespėjo įsigyti visos reikalingos įrangos. Dalis taršos matavimo prietaisų nupirkta, tačiau dėl kitų pirkimų dar vyksta konkursai.

„Turėjome per mažai laiko pasirengti šitam procesui. Kitas dalykas, net jei įrangą jau turėtume, tiksliausiai ji veikia, kai yra teigiama oro temperatūra. Tad žiemą, kol yra šalta, tikrinimai nebus atliekami. Planuojame, kad jie prasidės pavasarį, dabar turime laiko pasirengti“, – sako L. Grižaitė.

Pasak jos, Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai gatvėse ir keliuose nepatruliuos ir automobilių atsitiktine tvarka nestabdys. Didžiąją dalį taršos patikrinimų planuojama atlikti vykdant specialius reidus.

„Nebent atskirais atvejais, kai tarša iš automobilio bus matoma plika akimi, aplinkosaugininkai tokias transporto priemones stabdys“, – pažymėjo aplinkosaugininkų atstovė.

Per metus departamentas planuoja patikrinti 9-15 tūkst. automobilių. Paklausta, ar nustačius, kad transporto priemonės tarša viršija normas, jos vairuotojui bus suteikta laiko pasitaisyti, L. Grižaitė teigia, kad tokios galimybės įstatymas nenumato – techninės apžiūros galiojimas bus naikinamas iš karto surašius protokolą.

Vairuotojams gili kilti dilemų

Automobilių ekspertas, bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis sako tokius automobilių tikrinimus iš esmės vertinantis teigiamai, nes nesąžiningi vairuotojai taršos matavimus techninių apžiūrų centruose gali nesunkiai apeiti.

Pasak jo, tam tikrose feisbuko grupėse ar viešai nesiskelbiančiuose interneto portaluose tvarkingas išmetimo sistemas galima paprasčiausiai išsinuomoti, o atlikus technines apžiūras jas grąžinti ir toliau važinėti netvarkingais automobiliais.

„Tad tokia priemonė, kai automobilis gali būti sustabdytas ir ką tik praėjęs techninę apžiūrą, užtikrintų, kad tokiomis transporto priemonėmis būtų važinėjama rečiau. Bet nesu tikras, ar pasirinktas jos įgyvendinimo būdas yra tikrai geriausias“, – Delfi kalba M. Buzelis.

Eksperto teigimu, tikrai bus situacijų, kai mažiau informuoti ar nepatyrę vairuotojai sutriks, kai juos stabdys ne policijos pareigūnai.

Matas Buzelis

„Jei mus stabdo policija, ką darome? Pasitraukiame į kelkraštį ir sustojame. Bet jei tai yra kažkas kitas, tikriausiai kiltų dviprasmiškų minčių – ar manęs neapgaus, ar nepagrobs automobilio? Aš ir pats nežinau, ar sustočiau, jei mane stabdytų kažkas kitas, o ne policija“ – svarsto pašnekovas.

M. Buzelis skaičiuoja, kad Lietuvos keliais važinėja apie 1,7 mln. automobilių, tad tie keliolika tūkstančių, kuriuos per metus žada patikrinti aplinkosaugininkai, yra lašas jūroje. Jo manymu, efektyviau būtų, jei pastebėtus

„Galėjo būti ir geresnis pasiūlymas, kad šitą funkciją atliktų kelių policijos pareigūnai. Pastebėję akivaizdžiai dūmijantį ar smirdantį automobilį, jie galėtų jį sustabdyti ir nurodyti nustatytą laiką jį pristatyti į techninės apžiūros centrą ir pasitikrinti išmetimo sistemą. To nepadarius, būtų anuliuojama techninė apžiūra. Tuomet žmonėms atsirastų aiškumo, kad juos stabdo policija. Taip pat atsirastų galvos skausmas, ką su ta netvarkinga išmetimo sistema daryti. Negi vėl nuomotis? Bet juk išnuomotą sistemą grąžinus, vėl būsi sustabdytas“, – aiškina M. Buzelis.

Kokios baudos gresia?

Aplinkos apsaugos departamentas nurodo, kad transporto priemonės bus stabdomos saugiai, netrukdant kitiems eismo dalyviams. Patikrinus atliekantys pareigūnai dėvės tarnybines uniformas, o tamsiuoju paros metu – uniformas su šviesą atspindinčiais elementais.

Patrulis bus sudarytas ne mažiau kaip iš dviejų pareigūnų, stabdys transporto priemonę mojant šviečiančia reguliuotojo lazdele arba šviesą atspindinčiu skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, arba per garsiakalbį liepiant sustoti ir (arba) įjungęs patrulinės motorinės transporto priemonės mėlynos spalvos švyturėlius.

Teršalų koncentracijų matavimas bus atliekamas pačioje transporto priemonės dujų išmetimo sistemoje (į išmetimo vamzdį įkišus dujų analizatoriaus zondą). Rezultatai bus gaunami matavimo vietoje.

Įsigaliojus pakeitimams vairuotojams atsiranda atsakomybė stoti stabdomiems pareigūnų, o to nepadarius bus skiriamos baudos nuo 850 iki 1200 eurų.

Automobilio taršos matavimas

Už transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, ar su neveikiančia gamintojo numatyta išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema eksploatavimą numatyta bauda siekia 100-300 eurų (už pakartotinį pažeidimą – 300-500 eurų).

Be oro taršos matavimų bus kreipiamas papildomas dėmesys ar automobilis neteršia aplinkos kitais būdais, pvz.: nevarva tepalai, kuras ar kiti aplinkai pavojingi skysčiai, dėl kurių gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems eismo dalyviams;

Už aplinkos teršimą pavojingosiomis cheminėmis medžiagomis ir cheminiais mišiniais nustatytos baudos siekia 60-120 eurų (už pakartotinai padarytą pažeidimą – 500-1200 eurų).

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (16)