Seime priėmus įstatymo keitimus, kuriais aplinkosaugininkams leista keliuose tikrinti automobilių taršą, Seimo Aplinkos apsaugos komiteto (AKK) pirmininkė Aistė Gedvilienė komentavo, kad pareigūnai tai daryti galės nuo gegužės 1 dienos. Tačiau aplinkos ministras pirmadienį Delfi patvirtino, kad gegužės pirmomis dienomis patikrinimų dar nebus.
Aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė praėjusį trečiadienį komentavo, kad dabar Seime yra svarstomas administracinės atsakomybės klausimas, tai yra aplinkosaugininkai taršių automobilių savininkams pirmą kartą radus pažeidimą skirtų tik įspėjimą, o ne baudą.
Taip pat svarstoma, kad pažeidėjams skirtą 48 valandų terminą iki kol panaikinama techninė apžiūra, prailginti iki savaitės.
Delfi laidoje „Piniginiai reikalai“ aplinkos ministras Simonas Gentvilas pakomentavo dabartinius svarstymus dėl įspėjimo, baudų ir techninės apžiūros naikinimo.
„Diskusija vyksta apie tai, ar panaikinimui techninės apžiūros duoti dvi paras ar septynias. Dabar einama link to, kad po septynių parų bus eliminuota techninė apžiūra.
Antras dalykas – ar pirmą kartą įspėjimas, ar pirmą kartą bauda? Linkstama link to, kad, visgi, pirmą kartą įspėjimas, bet, jeigu bus išpjautas katalizatorius arba įdiegta apgavimo technologija – bus bauda. Čia žinutė tiems, kas apsuka sistemą. Atsiranda reali kontrolė keliuose“, – pirmadienį teigė S. Gentvilas.
Automobilių patikrinimai prasidės ne pačią pirmą gegužės dieną
Pasiteiravus ministro S. Gentvilo, ar pirmieji automobilių taršos patikrinimai jau vyks gegužės pirmąją jis atsakė, kad tai vyks „gegužės pirmų savaičių eigoje“.
„Ne gegužės antrą, bet įstatymas yra galiojantis. Tai gali įvykti su žiniasklaidos kvietimu, dalyvaus pirmuose patikrinimuose. Vėlgi tas pats principas, kaip ir policija, kai tikrina blaivumą keliuose. Visų neblaivių neišgaudys, bet tikimybė priverčia mąstyti, kad yra kontrolė“ – komentavo jis, o perklaustas, ar patikrinimai prasidės išsprendus klausimus dėl įspėjimo, baudų ir techninės apžiūros tvarkos, atsakė: „Taip, iš esmės gegužės pirmų savaičių eigoje“.
Tiesa, kaip teigė pats ministras, šie patikrinimai – nėra pirmenybę turintis prioritetas aplinkosaugos darbuose. Tad masinių patikrinimų keliuose ir nebus.
„Čia daugiau feisbuko burbulas. Kai pasižiūri tą feisbuko burbulą, tai visi požymiai byloja apie tai, kad čia yra kažkieno katalizuotas algoritmas, kad būtų didinimas nepasitikėjimas, nes realiai aplinkosaugoje dirba apie 550 aplinkosaugos darbuotojų, inspektorių ir jie turi planinius patikrinimus gamyklose, atliekų tvarkymo įmonėse, nuotekų valyklose, dideliuose fabrikuose, gamtoje ir taip toliau. Šie automobilių reidai yra viena iš labai mažų prevencinių priemonių, bet kažkada ji bus vykdoma“, – teigė S. Gentvilas.
Jis pabrėžė, kad šiais patikrinimais nėra siekiama iš Lietuvos kelių išstumti senus ir jau daug metų tarnaujančius automobilius.
„Nėra tokio tipo, kaip senas automobilis. Senas automobilis gali būti tvarkingas ir gerai prižiūrėtas automobilis, bet gali būti stipriai nudėvėtas automobilis 5 metų senumo, neprižiūrėtas ir dar išardytas kai kuriomis detalėmis. Tikslas yra, kad pas mus važinėtų švarūs automobiliai ir, kad kiti nekentėtų dėl tų 2 procentų automobilių taršos. Kalbame apie tuos 2 procentus automobilių, kurie šiandien yra gatvėse“, – dar kartą pabrėžė S. Gentvilas.
Be to, kaip laidoje teigė ministras, nors klausimų ir diskusijų dėl naujos automobilių taršos tikrinimo tvarkos visuomenėje išties kyla, vis dėlto, daug yra ir žmonių, kurie tokiais pakeitimais džiaugiasi.
„Pagaliau bus švarus oras ir kontrolė keliuose. Mes turime problemą su 2-3 procentais automobilių. 97 procentai yra tie, kurie yra tvarkingi vairuotojai su tvarkingais automobiliais“, – dalijosi ministras.
Pasak jo, netvarkingi ir taršūs automobiliai sukuria apie pusę automobilinės oro taršos miestuose.
„Įsivaizduokite, jeigu tuos 2 procentus mes sutvarkome – pusę miestų automobilinės taršos mes panaikiname. Čia turbūt yra visų interesas“, – teigė S. Gentvilas.
„Delfi“ primena, kad bus tikrinami dyzeliniai, benzininiai, dujiniai lengvieji automobiliai ir kitos transporto priemonės. Dėl duomenų tikslumo bus tikrinamos tik įšilusios transporto priemonės. Transporto priemonių stabdymui bus pasirinktos saugios vietos, kuriose būtų kuo mažiau trukdoma kitiems eismo dalyviams. Įspėjama, kad Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnai gali sustabdyti ir važiuojančią transporto priemonę važiuodami iš galo su įjungtais mėlynos spalvos švyturėliais, specialiaisiais garso signalais ir reikalavimą sustoti pareikšdami žodžiais per garsiakalbį.
Vairuotojas privalo sustoti. Nepaklusus reikalavimui numatyta galima bauda – 850–1200 eurų. Tikrinimo metu dalyvaus bent 2 pareigūnai (vienas iš jų gali būti iš kitos institucijos). Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai vilkės tarnybines uniformas. Sustabdęs vairuotoją pareigūnas jam prisistatys (vardas, pavardė, pareigos). Vairuotojui paprašius, pateiks aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno pažymėjimą.
Plačiau apie tikrinimą galite skaityti čia.
Aplinkos apsaugos departamento paruoštoje atmintinėje išsamiai pristatomas automobilių stabdymo ir tikrinimo procesas, pateikiama informacija, kaip reikės elgtis vairuotojui, jei aplinkosaugininkai nustatys taršos viršijimo atvejus, atsakoma į kitus aktualius klausimus. Ją galite rasti čia.