Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) viršininko pavaduotojas Martynas Endrijaitis pasakojo, kad šiuo pakeitimu dėl pelno mokesčio taikymo, siekiama kelių dalykų.

„Mažinti taršą. Taip pat tai yra papildomas pajamų šaltinis gynybai stiprinti“, – sakė jis.

Skaičiuojama, kad jei automobilis visai neišmeta anglies dvideginio, pavyzdžiui, yra elektromobilis, o jo kaina neviršija 75 tūkst. Eur, sąnaudas bus galima nurašyti ir pelno mokesčio mokėti nereikės. Jei automobilis mažai taršus ir kainuoja iki 50 tūkst. Eur – mokestis taikomas taip pat nebus.

Kuo automobilis labiau teršia, tuo į sąnaudas galima nurašyti suma mažesnė.

Visgi, skaičiuota, kad jei automobilis kainuoja 50 tūkst. Eur, o jo tarša nuo 130 iki 200 g/km, teks mokėti 4 tūkst. pelno mokesčio. Jei tokios pat vertės automobilis būtų labai taršus, kišenę jau paplonintų 6,4 tūkst. Eur.

O jei verslininkas užsimanytų labai prabangaus automobilio, pavyzdžiui, už 150 tūkst. Eur, kuris yra vidutiniškai taršus, pelno mokestis, 16 proc., valstybei siektų 20 tūkst. Eur.

„Norfa“ įmonės grupėje taip pat važinėja bent 50 lengvųjų automobilių. Tarp jų, ir pats vadovas Dainius Dundulis. Jis pasakojo pats nežinantis, ar atsiradus papildomiems pelno mokesčiams persėstų į pigesnę mašiną.

„Gal pirkčiau ant savęs. Reikia pasiskaičiuoti“, – kalbintas teigė jis, tačiau pridūrė, kad darbuotojams, jei mokestis atsirastų, ko gero reikėtų tenkintis kiek pigesnėmis mašinomis.

Eismas Geležinio Vilko gatvėje

Automobilių pardavėjai kalbėjo panašiai.

„Mašinos taps senesnės ir pigesnės. Nes pirkėjas, pirkdamas naują brangų daiktą, bus baudžiamas, o ne paslaptis, kad įmonės ženkliai prisideda prie automobilių parko atnaujinimo“, – sakė ir naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.

Jis skaičiavo, kad tokiu atveju automobiliai įmonėms brangs nuo 5 iki 15 proc.

„Daugiausia įmonės pirks už 25 tūkst., kuris išmetinėja ne daugiau nei 200 g/km. Segmentas bus apkarpytas ir į gatves bus išleidžiama daugiau tokių automobilių“, – sakė jis.

Valstybinė mokesčių inspekcija dėl šių pakeitimų planuoja surinkti apie 8 mln. Eur.

Mano, kad įstatymą verslininkai apeis

Kiti verslininkai teigė nemanantys, kad valstybė surinks daug pinigų.

„Nereikia painioti su nenoru mokėti 1 proc. gynybai, pats agitavau ir pasakojau, kad darom ir mokam, bet visa tai apkarstė aplink automobilį. Galima pavaikščioti po turgavietes, ko gero, surinksite daugiau nei 6 mln. Eur“, – teigė automobilių rinkos ekspertas, verslininkas Laurynas Boguševičius.

Pasak jo, mokestis – kreivas, o jo apėjimo būdų – daug. Lengviausia, kaip tikino, įmonėms, kurios vykdo veiklą daugiau nei vienoje šalyje.

„Paprasta įsisteigti biurą, pasižiūrėti, kurioje šalyje tai palankiausia. Tarkime, automobilį įsigyti Vokietijoje, registruoti ten, grąžintis PVM, mokėti vokišką taršos mokestį ir nemokėti papildomų mokesčių“, – svarstė jis.

V. Baršys sutiko, kad registruoti automobilį kitoje šalyje nėra sunku.

„Verslas ras kelių, kaip sutaupyti. Ypač, kas susiję su itin prabangiais automobiliais, jų, su lietuviška registracija, pamažės“, – sakė jis.

Pelno mokesčio įstatymo pakeitimas įsigalios nuo 2025 m.