Nuostolingiausiuose maršrutuose kiekvienas nuvažiuotas kilometras miestui kainuoja po daugiau nei 6 Lt, tačiau padėtį tikimasi pakeisti įgyvendinus viešojo transporto reformą.
Sulaukė 400 vilniečių kreipimųsi
G. Nakutis DELFI teigė, esą nemaža dalis vilniečių be reikalo nuogąstauja dėl liepą startuosiančios viešojo transporto reformos. Anot jo, sostinės gyventojai dažnai disponuoja ne visa informacija arba ją interpretuoja neteisingai.
„Žmonės labai tiksliai negali susisikaičiuoti (kelionės trukmės po reformos – DELFI), kadangi yra tiktai maršrutai, bet nėra tvarkaraščių. Šiuo metu gali susiplanuoti tiktai maršruto trasą. (...) Dabar vertinami iš keleivių gauti pasiūlymai, jie yra apibendrinami, į juos yra atsižvelgiama. Kai bus žinomas tikslus kiekviename maršrute autobusų skaičius, rida, talpa, bus sudaryti tvarkaraščiai. Tie tvarkaraščiai turėtų būti sudaryti už poros savaičių. Tada bus galima keleiviams susidėlioti ir pasižiūrėti, kas išeina. (...) Aš įsivaizduoju, kad žmonės nežino arba neįsivaizduoja, kaip tas transportas bus organizuotas. Jiems atrodo viskas galbūt baisiau negu iš tikrųjų yra“, - ramino VVT vadovas.
Pasak jo, sostinės gyventojai aktyviai dalyvauja pasirengime pertvarkai. Dėl būsimųjų viešojo transporto maršrutų, grafikų ir kitų niuansų jau sulaukta apie 400 vilniečių pasiūlymų.
„Greituosiuose maršrutuose niekas kardinaliai nesikeičia. Bet dėl pagrindinių maršrutų – kai kur gal daugiau autobusų reikės paleisti arba galbūt trasas kitaip nukreipti. Ir yra nemažai pasiūlymų dėl privežimo maršrutų, kur gali dirbti mažos talpos autobusai“, - sostinės gyventojų pasiūlymus nupasakojo G. Nakutis.
VVT vadovas prognozuoja, jog nuo liepos apie 70 proc. mikroautobusais lig šiol važinėjusių vilniečių persės į autobusus ar troleibusus.
„Žinoma, mes negalvojame, kad visi keleiviai persės (į viešąjį transportą – DELFI). Didžioji dauguma – galbūt. Kad apie 70 proc. – turėtų. Taip prognozuojame. Kiti važiuos su savo lengvaisiais automobiliais. Bet vis tiek bendros pajamos sistemoje didėtų bendroje sumoje, taip prognozuojame, apie 15-20 mln. Lt“, - skaičiavo G. Nakutis.
Didžiausias nuostolis – „studentiškuose“ maršrutuose
„Jeigu padaugėja keleivių, ko mes tikimės, reiškia, didėja pajamos. Išlaidas mes prognozuojame šiais metais, palyginti su praėjusiais, mažinti bent 10 mln. Lt. Gal pavyks ir daugiau. Tada pelningų maršrutų turėtų atsirasti daugiau“, - prognozavo VVT vadovas.
„Kad būtų visi maršrutai pelningi, taip nebus“, - pridūrė jis.
Vilniaus savivaldybė prognozuoja, kad pertvarka leis beveik perpus sumažinti dotacijų iš miesto biudžeto poreikį. Pernai tam reikėjo 42 mln. Lt, šiemet tikimasi išsiversti su 22 mln. litų.
Sostinės savivaldybė DELFI pateikė viešojo transporto maršrutų finansinę statistiką už 2012 metus. Skaičiai nedžiugina: pelningai veikia tik 9 iš 96 maršrutų. Nors kelionės savikaina troleibusams kiek mažesnė, nei autobusams, visi troleibusų maršruai be išimties dirba nuostolingai. Daugiausiai „minuso“ pernai sukaupė 2 maršrutas „Saulėtekis – Stotis“: jo nuostolingumas siekė net 1,5 mln. Lt. Antroje vietoje – kitas „studentiškas“ maršrutas. 19 maršruto troleibusai „Pašilaičiai – Saulėtekis“ miestui pernai „uždirbo“ beveik 1,47 mln. Lt nuostolių.
Iš viso 22 troleibusų maršrutai pernai sukaupė nuostolių už daugiau nei 18,43 mln. Lt.
Anot G. Nakučio, tiksli data, kada miestas apskritai atsisakys troleibusų, dar nenustatyta. „Norint, kad jų nebeliktų, turi atsirasti kažkas, kas galėtų pervežti tuos pačius keleivius“, - sakė VVT vadovas.
Tuo tarpu autobusų maršrutuose esama ir pelningų. Geriausius rodiklius demonstruoja 31 maršrutas „Naujoji Vilnia – Stotis“. Jis pernai uždirbo daugiau kaip 1,81 mln. Lt pelno. Kitų aštuonių pelningų maršrutų rodikliai ne tokie įspūdingi. Antras pagal pelningumą – 24 maršrutas „Fabijoniškės – Žemieji Paneriai“, pernai uždirbęs beveik 417 tūkst. Lt.
Vis dėlto visi 74 autobusų maršrutai kartu sudėjus patyrė 23,51 mln. Lt nuostolių. Nuostolingiausias – 26 maršrutas „Santariškės – Stotis“, pernai miestui kainavęs daugiau nei 1,25 mln. Lt.
Pagal nuostolius vienam kelionės kilometrui neabejotinai pirmauja sostinės senamiesčio autobusai, 88 ir 89 maršrutai. Kiekvienas jų nuovažiuotas kilometras pernai VVT kūrė po daugiau nei 6 Lt nuostolio. Tačiau VVT šių maršrutų atsisakyti neketina.