Tikimasi, kad naujoji tvarka ne tik padidins krovinių gabenimo saugumą, bet ir pagerins Muitų Sąjungos pasienio postų pralaidumą. Europos Sąjungos šalyse išankstinio deklaravimo sistema jau veikia nuo pernai, o dar anksčiau ji pradėta naudoti JAV.
Muitinės tarpininkai, įmonė „Durga“, paklausti, kaip vertina Lietuvos vežėjų pasirengimą pokyčiams, susijusiems su prekių išankstiniu deklaravimu, situaciją vertina optimistiškai: „Paslauga sparčiai populiarėja. Šiuo metu užpildome apie 800 deklaracijų per mėnesį“.
Anot specialistų, teikti deklaracijas Muitų Sąjungoje nėra taip paprasta: vežėjas turi įrodyti savo kvalifikaciją, t.y įsipareigoti visus duomenis pateikti teisingai, taip pat reikia nuolat sekti įstatymus bei jų pasikeitimus. Negana to, reikia turėti ir specializuotą programinę įrangą.
Pildyti pačiam ar samdyti muitinės tarpininką?
Kai paaiškėjo, kad nuo birželio 17 d. vežėjų laukia nemažai pokyčių, transporto specialistai puolė diskutuoti, kas geriau: įsteigti naują darbo vietą ar patikėti šį darbą muitinės tarpininkams. Nors nėra bendros nuomonės, tačiau logistikos specialistai pripažįsta, jog jiems pigiau naudotis muitinės tarpininkų paslaugomis.
Tomas Puškorius, bendrovės „Ridpus“ direktorius, pabrėžia, jog vežėjai neturi laiko patys pildyti deklaracijų. „Jei nuspręstume tai daryti patys, mums ši veikla kainuotų gerokai brangiau, mat tektų sukurti naują darbo vietą. Išankstines deklaracijas jau teikiame maždaug pusę metų. Viskas vyksta labai greitai. Vairuotojas pateikia dokumentus deklarantui, o pats juda toliau. Taigi išvengiame varginančio stovėjimo eilėse“, – dėsto T. Puškorius.
Verslininkas pabrėžia, kad pasienyje teikti deklaraciją kur kas sudėtingiau: negana to, kad ilgiau užtrunka, bet ir tenka susidurti su griežtesne pareigūnų kontrole. „Pasienyje teikti deklaraciją sudėtingiau, nes „kabinėjasi“, o kai viskas išspręsta dar būnant Lietuvoje, tai visiems geriau“, – aiškina T. Puškorius.
Kad mintys apie griežtesnę patikrą pasienyje ne iš piršto laužtos, įrodo ir specializuotuose rusiškuose interneto tinklalapiuose pasirodančios žinios apie tai, jog vežėjų, neinformavusių iš anksto apie atvykimą, laukia nelabai malonios procedūros. Tai bus papildomas dokumentų patikrinimas, detalesnis transporto priemonės patikrinimas ir kiti vežėjams nemalonūs veiksmai. Išankstinę informaciją bus privaloma pateikti tik rusų kalba.
Muitinės tarpininkai ragina nepamiršti, kad šios srities specialistai specializuojasi būtent deklaravimo srityje, tad aukštesnė kvalifikacija leidžia geriau atlikti deklaravimo procedūras. „Vežėjas, kuris naudojasi muitinės tarpininkų paslaugomis, visada bus užtikrintas, kad gaus kokybišką paslaugą, t.y. viskas bus užpildyta teisingai, laiku ir pagal galiojančius teisės aktus. Mes prisiimame visą atsakomybę už pateiktų duomenų teisingumą, esame apdraudę savo veiklą, investuojame į darbuotojų mokymus“, – aiškina bendrovės „Durga“ direktoriaus pavaduotojas Jonas Aleksonis.
Kalbinti vežėjai pritaria, kad sukurti darbo vietą, mokyti darbuotojus teikti deklaracijas reikia nemažai lėšų. Be to, vežėjai turėtų prisiminti, kad baltarusių muitinė prie jų sistemos neleidžia prisijungti bet kam.
Pildyti deklaraciją iš anksto?
Pasiteiravus vežėjų, kokius išankstinio deklaravimo privalumus jie įžvelgia, akcentuojami mokėjimai pavedimu. „Už muitinės tarpininkų paslaugas galime atsiskaityti pavedimu, tad nereikia keisti valiutos ir duoti grynųjų vairuotojui“, – dėsto vežėjai.
Vežėjas, norėdamas iš anksto pateikti deklaraciją apie krovinį, privalo pateikti CMR važtaraštį, sąskaitą už pervežimą, TIR knygelę, automobilio techninį pasą bei vairuotojo pasą. Kad muitinės tarpininkas spėtų atlikti visas deklaravimo procedūras laiku, nuo birželio 17 d. bus reikalaujama pateikti minėtus duomenis deklarantui prieš tris valandas.
Jei gabenamos kelios prekių grupės viena transporto priemone, viskas surašoma vienoje deklaracijoje. Parengti vieną deklaraciją kroviniui, kurį sudaro ne daugiau kaip penkios prekės, užtrunka apie 20 min.
Larisa Krasovskaja, įmonės „Reletitus“ direktorė, įžvelgia naujojoje tvarkoje ne tik privalumų. Ji piktinasi tuo, kad ekspeditoriai nenori teikti deklaracijų. „Aš baiminuosi, kad ekspeditoriai, kurie tvarko dokumentus po krovinio pakrovimo, nenori niekur siųsti deklaracijų – nei patys pildo, nei vežėjui nusiunčia, nei kreipiasi į deklarantus. Jie sako, kad čia ne jų darbas. Tokiu atveju esame priversti tvarkyti dokumentus pasienyje, bet juk nuo birželio 17 d. ten be išankstinio pateikimo deklaracijų nepriims“, – analizuoja situaciją L. Krasovskaja.
Rusijos muitinės pareigūnai praneša, kad kol kas išankstinio deklaravimo sistema veiks „lengvuoju“ režimu. Vairuotojai, nesuspėję dėl kokių nors priežasčių iš anksto informuoti apie gabenamą krovinį, galės tai padaryti pasienio postuose.