Vilniaus vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis pabrėžia, kad dabartinės Vilniaus autobusų stoties nebūtų atsisakyta, tiesiog vieni maršrutai būtų vykdomi iš dabartinės stoties, kiti – iš Pilaitės naujojo terminalo, netoli Valstybės saugumo departamento.
Vis dėlto reikia pabrėžti, kad antrojo terminalo vieta būtų stipriai nutolusi nuo miesto centro, be to, nėra aišku, kaip būtų susidorota su spūstimis, kurios piko metu iš tiesų įspūdingos.
Taip pat, vykstantiems iš kitų miestų į Vilniaus oro uostą ir iš jo – tai sukeltų nemažai nepatogumų, nes bent kol kas greitojo autobuso jungties tarp oro uosto ir terminalo Pilaitėje planuose nėra.
Keliauti būtų sunkiau
M. Pakalnis sako, kad planai turėti du autobusų stoties terminalus buvo numatyti jau 2007 metų bendrame miesto plane, o dabar, kai Vilniaus autobusų stoties rekonstrukcijos planai yra įšalę, mąstoma ją įrengti būtent Pilaitėje.
„Fizinė būklė neatitinka mūsų keliamų reikalavimų, ją reiktų tvarkyti ir rekonstruoti. Galima pastebėti tai, kad tai buvo pirmasis projektas, kuris buvo padarytas tokiu būdu, kokiu padarytos visos stotys. Tai yra – stotis buvo privatizuota, atsirado investuotojas ir sutvarkė stotį pagal galimybes, kurios buvo prieš 20 metų.
Dabar tai, kas buvo padaryta, akivaizdžiai susidėvėję, reikia atsinaujinti, apie tai mes kalbame su savininkais, jie turi savo planų, bet jie ne vieninteliai tos teritorijos valdytojai. Kyla ginčų tarp privačių subjektų, o šioje vietoje savivaldybė neturi visų instrumentų, kad galėtų padaryti vieną ar kitą sprendimą“, – aiškino jis.
M. Pakalnis pripažįsta, kad blogiausiu atveju į stotį Pilaitėje galėtų būti perkelti visi maršrutai.
„Galbūt ir galima būtų svarstyti tokį negerą scenarijų, jeigu, sakykime, autobusų stotis visiškai nesusitvarkytų. Tada liktų tik ta shuttle (liet. specialiojo) autobusiuko jungtis su geležinkelio stotimi“, – sako jis.
DELFI pažymi, kad jeigu jungiamojo autobusiuko tarp oro uosto ir terminalo Pilaitėje būtų atsisakyta, kelionė būtų itin nepatogi ir užtruktų net apie 50 minučių.
M. Pakalnis pasakojo, kad iš autobusų stoties terminalo Pilaitėje galėtų būti vykdomi priemiestiniai maršrutai šiaurės vakarų, vakarų kryptimis.
„Tai yra Ukmergės, Sudervės kryptis, galbūt ir Trakų kryptis“, – sako jis.
Kiti maršrutai ir toliau galėtų vykti per dabartinę Vilniaus autobusų stotį.
Svarsto, kaip susidoroti su spūstimis
Kadangi piko valandomis Pilaitę kausto spūstys, M. Pakalnis pripažįsta, kad reikėtų įrengti daugiau išvažiavimų iš Pilaitės į centrą.
Šioje vietoje atliekami srautų tyrimai, analizuojama, kaip būtų galima atskirti automobilių srautus nuo autobusų, kaip padaryti, kad autobusams nereikėtų važiuoti per tuos pagrindinius transporto mazgus. Taip pat analizuojama galimybė, kaip pagerinti išvažiavimą iš Pilaitės.
Kadangi dabar iš trijų išvažiavimų, kurie numatyti dokumentuose, įrengtas tik vienas – Narbuto gatvė, tai akivaizdu, kad tas vienas ir kemšasi, išaugus gyventojų skaičiui Pilaitės kryptyje“, – sako jis.
Liko dar antra galimybė – t. y. išvažiuoti per Gudelių kaimą. Ten yra dar nuo sovietmečio likę pakloti inžineriniai tinklai, padarytas gruntinis kelias, ir jos asfaltavimas yra tarp Savivaldybės numatomų darbų artimiausiu metu“, – kalbėjo jis.
Nerekonstruos dar bent penkerius metus
Bendrovės „Vilniaus autobusų stotis“ savininkas – Andriejus Paleičikas DELFI sakė, kad tokie planai įrengti terminalą Pilaitėje jam kol kas skamba keistai, o tai sukeltų daugybę nepatogumų.
„Sunkiai galiu vertinti, nes čia ne tik pastatas turi tikti (autobusų stoties veiklai – DELFI), turi būti išvystyta infrastruktūra. Ko gero, gyventojų reikia klausti, ar patogu jiems būtų, ar ne. Daliai žmonių tai tikrai nepatogumų sukeltų“, – sako jis.
A. Paleičikas pripažįsta, kad Vilniaus autobusų stotis nebus rekonstruojama dar bent penkerius metus.
Tačiau jis pažymi, kad jei būtų priimtas bendras sprendimas, bent jau galima būtų pradėti ruošti projektą.
„Rekonstrukcijos penkerius metus nebus. Statybos neprasidės, bet tai nereiškia, kad negalima būtų pradėti projektuoti ir ruoštis statyboms“, – pabrėžė.