Danijos karalius Frederikas X pirmadienį iškilmingai atidarė pirmąją būsimo 18 km ilgio tunelio po Baltijos jūra atkarpą. Šis tunelis pietinę Danijos dalį sujungs su šiaurine Vokietijos dalimi ir prisidės prie žaliojo perėjimo transporto sektoriuje.

Fėmarno sąsiaurio jungtis, kuri turėtų būti atidaryta 2029 metais, keliones tarp šių šalių nuo 45 minučių keltu sutrumpins iki vos septynių minučių, važiuojant traukiniu.

Šis tunelis jungs Danijos miestą Roedby ir Putgarteną Vokietijoje, o toliau keliais ir geležinkeliais bus galima keliauti į likusią Vidurio Europą bei Šiaurės šalis.

Panardinimui paruošta pirmoji Fėmarno tunelio atkarpa

Kaip rašo Euronews, Karalius Frederikas X atidengė lentelę prie įvažiavimo į pirmąją 217 m ilgio tunelio atkarpą, kuri vėliau šiais metais bus panardinta į jūros dugno vagą Danijos pusėje. Į laiko kapsulę su daiktais, kuriuos padovanojo betoninius elementus lieję asmenys, jis įmetė monetą su savo atvaizdu.

Fėmarno jungtį statanti bendrovė „Sund & Baelt“ tvirtina, kad tai bus ilgiausias povandeninis tunelis. Jame taip pat bus įrengta elektrifikuota traukinių linija. Tikimasi, kad automobiliai, važiuosiantys keturiomis eismo juostomis, Baltijos jūrą galės kirsti per 10 minučių, o traukiniai tai padarys per septynias minutes.

Sprendimas pietinę Danijos Lolando salą ir šiaurinę Vokietijos Fėmarno salą sujungti povandeniniu tuneliu buvo priimtas 2011 metais. Statybų darbai Danijos pusėje prasidėjo 2022 metų liepą, o Vokietijoje – lygiai po metų.

Kiek kainuos Fėmarno jungtis?

Tunelį sudarys 89 betono elementai, kurie statomi specialioje Roedbyhavno gamykloje Lolando saloje, pramintoje didžiausia Šiaurės Europos statybų aikštele. Gegužės mėnesį buvo išlietas pirmasis elementas.

Fėmarno tunelis atsieis 55,1 mlrd. kronų (4,8 mlrd. eurų). Už jį sumokės Danijos vartotojai. Danijos vyriausybė vėliau ketina priimti sprendimą dėl tunelio rinkliavos dydžio.

Pastaraisiais metais Danija nutiesė kelių ir geležinkelių jungtis su kaimynine Švedija ir tarp dviejų svarbių Danijos salų.

2000 metais nutiesus tiltą ir tunelį per Zundo sąsiaurį, Kopenhaga buvo sujungta su trečiuoju pagal dydį Švedijos miestu Malme. 1998 metais taip pat buvo atidarytas kelias tarp Funeno salos, kurioje įsikūręs trečias pagal dydį Danijos miestas Odensė, ir Zelandijos salos, kurioje plyti Kopenhaga. Dar metais anksčiau tarp šių salų pradėjo kursuoti traukiniai.