Autobusais važinėjantieji mieste ir į rajoną kol kas gali būti ramūs: savivaldybės žada vežėjams išaugusias sąnaudas kompensuoti iš bendros kišenės.
Darbas į minusą
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ pranešė, kad dauguma maršrutų tapo nuostolingi daugeliui vežėjų, todėl jau netrukus jie gali būti priversti gerokai didinti bilietų kainas. Asociacija skelbia, kad bilietai gali brangti ir keliaujantiesiems privačių vežėjų, ir savivaldybių transportu – augančios infliacijos ir degalų kainos palietė visus sektoriaus vežėjus.
Panevėžio savivaldybei pavaldaus vežėjo Panevėžio autobusų parko laikinojo generalinio direktoriaus Arnoldo Gražio teigimu, paskutinį kartą tarpmiestinių maršrutų bilietų kainos kilo pernai gruodį. Tuomet jos ūgtelėjo 3–5 proc.
Šiuo metu kelionė Panevėžio autobusų parko autobusu, pavyzdžiui, iš Aukštaitijos sostinės į Vilnių per Ukmergę kainuoja 11,60 Eur, iš Panevėžio į Kauną per Ramygalą ir Kėdainius – 9,60 Eur. Tačiau nuo metų pradžios pastebimai išaugus elektros energijos ir dyzelino kainoms, kylant infliacijai ir kintant makroekonominei aplinkai, anot direktoriaus, dar vienas kelionių brangimas – neišvengiamas.
Visgi, pasak A. Gražio, nors degalai yra viena didžiausių kainos dedamųjų dalių po atlyginimų, pabranginti bilietus tiek, kiek kilo degalų kainos, būtų nerealu. Vežėjas dar skaičiuoja, kiek turėtų kainuoti tarpmiestinis autobuso bilietas, kad įmonė neartėtų prie bankroto, o keleiviams tokia paslauga liktų įperkama.
Pasak A. Gražio, tikėtina, kad Panevėžio autobusų parko tarpmiestinės kelionės pabrangs jau vasaros viduryje.
„Nepuolame branginti, žiūrime, kad kainų didinimas būtų kuo mažiau skausmingas keleiviams. Bet kaip ir kiekvienas verslas negalime dirbti į minusą. Juk viskas taip pabrangę – paslaugos, priežiūra ir visa kita“, – sako direktorius.
Anot jo, per dieną vien mieste autobusai nuvažiuoja vidutiniškai apie 11 100 km. Panevėžyje kursuoja hibridiniai, dujas ir dyzeliną naudojantys autobusai. Hibridiniai, priklausomai nuo eismo sąlygų, maršrutų, autobuso dydžio, 100 km sutaupo 6–7 litrus degalų. Tačiau tarpmiestiniai autobusai varomi brangiu dyzelinu.
Važinėja pigiausiai
Dėl mieste vežančių maršrutinių autobusų bilietų kainų sprendimus priima Savivaldybė. Įmonės „Panevėžio keleivinis transportas“ direktorius Giedrius Šileika tvirtina neturintis informacijos, jog Savivaldybė svarstytų jas kelti.
„Ieškoma kitokių galimybių, kaip viešąjį transportą padaryti patrauklesnį, kaip parduoti daugiau bilietų, surinkti pinigų“, – sako G. Šileika.
Panevėžyje autobusų bilietai paskutinį kartą branginti 2019 metais. Tuomet Savivaldybės taryba pakoregavo autobuse iš vairuotojo perkamo bilieto kainą – ji ūgtelėjo iki euro. Tačiau už bilietus, įsigyjamus spaudos kioskuose, panevėžiečiai 52 centus moka jau daugiau nei dešimtmetį – ši kaina buvo patvirtinta dar litais, vėliau konvertuota į eurus ir yra mažiausia Lietuvoje.
Pasak G. Šileikos, nors pastaruoju metu Panevėžyje pastebimas augantis keleivių srautas, akivaizdu, kad po karantino dalis jų vis dar negrįžo į viešąjį transportą.
„Praktiškai nuo metų pradžios kiekvieną mėnesį keleivių daugėja. Lyginant pagal parduotų bilietų skaičių balandį ir gegužę, stebimas žymus procentinis augimas“, – tvirtina G. Šileika.
Vis dėlto, anot jo, nuo priešpandeminio lygio atsiliekama maždaug 20 proc.
Kompensuos iš biudžeto
Panevėžio rajono savivaldybė irgi kol kas išaugusias vežėjų į priemiestį sąnaudas kompensuoja iš biudžeto.
Anot jo, sunku nuspėti, ar pakėlus bilietų kainas, nesumažėtų keleivių. Pagal vežėjų duomenis ir dabar autobusų, vežančių į kaimus, užpildymo procentas yra žemas. Daugiau keleivių sulaukia nebent maršrutai į sodininkų bendrijas, priemiestines gyvenvietes.
„Bet išvedus bendrą maršrutų vidurkį, autobusų užpildymo procentas žemas. Keleivių pavėžėjimą laikome labiau socialine paslauga. Savivaldybės biudžeto sąskaita užtikriname keleivių pavėžėjimą, taip pat ir nepelningais maršrutais“, – sako E. Lunskis.