Oro uosto bagažo patikroje driekiasi lagaminų eilės, pandemijos atlaisvinimai pažadino norą keliauti. Tačiau šįkart uždaryti gyventojus namuose grasina augančios skrydžių kainos.
„Kaip tik ruošiamės keliauti balandžio mėnesį ir gavome laišką, kad kelionė mums pabrangs. Kuro mokestis padidėja 35 eurais kiekvienam žmogui. Mus tai tenkina, skrisim“, – pasakoja vyriškis.
„Pagalvosiu keliskart prieš keliaudamas, galbūt teks ieškoti alternatyvų – keliauti autobusu ar traukiniu“, – svarsto oro uoste sutiktas užsienietis.
„Pastebimai sparčiai atsistatant paklausai, keliautojams veržiantis keliauti, daugelis oro bendrovių jau metų pradžioje prognozavo, kad tokių skrydžių bilietų kainų, kokios buvo pernai, tikrai neverta tikėtis“, – atkreipia dėmesį Lietuvos oro uostų Aviacinių paslaugų skyriaus vadovas Aurimas Stikliūnas.
Tiesa, ne visi keleiviai pastebėjo pakilusias skrydžių bilietų kainas.
„Turbūt stipriai pakilo, visi pastebėjo“, – sako moteris.
„Nepastebėjau, kad pakilo skrydžių kainos“, – teigia kita.
„Bilietas į Veneciją kainavo pigiau, negu atvažiuoti iš Klaipėdos į Vilnių“, – pasakoja dar viena keliautoja.
Oro uostai šiuos metus vadina aviacijos atsigavimo laikotarpiu po pandemijos ir tikina, kad ir kylančios kainos bent kol kas gyventojų neišgąsdino. Žmonių srautai auga, o oro uostai planuoja didinti skrydžių skaičius.
„Kauno oro uoste buvo viršytas priešpandeminis keliautojų lygis, tai matome, kad paklausa iš tikrųjų auga“, – pažymi A. Stikliūnas.
Tačiau aviacijos ekspertai sako, kad galimybių, jog bilietai brangs, yra.
„Aviacija apskritai – sezoniška industrija. Artėjant vasaros sezonui, žmonės daugiau keliauja, skrydžių – daugiau, atitinkamai keičiasi ir kainos. Viskas priklauso nuo to, kaip tarpusavyje susideda keletas faktorių“, – sako aviacijos ekspertas Vidas Kaupelis.
Priežasčių skrydžiui brangimui ekspertai mato kelias.
„Turime labai sparčiai augančias žaliavų kainas, turime draudimus kirsti Rusijos teritoriją. Tai reiškia, kad ilgėja skrydžiai, aviakompanijoms didėja kaštai. Natūralu, kad tokiame kontekste pokyčiai keleivių turėtų laukti“, – aiškina Civilinės aviacijos asociacijos valdybos pirmininkė Orijana Mašalė.
Brangstančius skrydžius prognozuoja ir ekonomistai.
„Galime stebėti, kad vasarį skrydžių kainos kilo sparčiau nei paprastai. Kilimas vasario mėnesiais matomas nuolat, tačiau jei vasarį palygintume su sausiu, šiemet jis buvo didesnis“, – sako Lietuvos banko Makroekonomikos ir prognozavimo skyriaus vyresnioji ekonomistė Laura Mociūnaitė.
Taip pat ekonomistė pastebi šokusį infliacijos procentą bei augusias kuro kainas.
„Matome pakilusias naftos kainas, brangs degalai, tai taip pat didins skrydžių savikainą ir prisidės prie didesnių skrydžių kainų“, – pažymi ji.
Visgi ne visi ekspertai sako, kad skrydžiai brangs. Nuo vežėjo priklauso, ar kaina kils, o gal atvirkščiai – bus daug nuolaidų.
„Taip teigti būtų per drąsu, per daug apibendrinta. Tiksliau būtų sakyti, kad aviacijos sektorius patiria didžiulius iššūkius, tikėtinas, didesnis kainų kilimas galutiniam vartotojui. Tačiau ar tikrai taip nutiks, deja, nė vienas tokios drąsios prognozės pasakyti negalime“, – pažymi Civilinės aviacijos asociacijos valdybos pirmininkė.
Visą reportažą galite pažiūrėti čia: