Tačiau tam prieštarauja „Mažeikių nafta", tvirtinanti, kad nesąžininga vienam iš rinkos dalyvių lengvinti sąlygas.

Pirmadienį premjero Gedimino Kirkilo surengtame pasitarime dalyvavęs Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava" prezidentas Algimantas Kondrusevičius žurnalistams tvirtino, kad kai kuriose šalyse komerciniam transportui (tam, kuris veža už atlygį – DELFI) kompensuojama dalis akcizo.

„Be abejo, savo laiku buvo sudarytos šiltnamio sąlygos „Mažeikių naftai". Šiandien mes turime tai ką turime - yra beveik eliminuoti visi importuotojai, nes pagal esamą tvarką, būti importuotoju yra labai brangu", - sakė jis.

Vežėjai ragina valstybę padengti importuotojams privalomųjų kuro atsargų saugojimą.

„Kai kuras bus toks brangus, tai visi sustosime ir taip", - šypsodamasis į klausimą, kada laukti kelių blokados, atsakė A. Kondrusevičius

Ūkio ministras Vytas Navickas po posėdžio tvirtino, kad jau beveik sutarta penktadienį vyksiančioje ES Energetikos ministrų taryboje iškelti klausimą dėl akcizų degalams mažinimo europiniu lygiu, o dėl kitų vežėjų reikalavimų dar ketinama diskutuoti.

„Egzistuoja tik du reikalavimai, pirmas sumažinti techninį reikalavimą importuojamam kurui, bet tuomet atsirastų dvejopi standartai – „Mažeikių naftai" vieni, o importuotojams kiti. Sumažindami techninius reikalavimus kurui pasmerkiame „Mažeikių naftos" 110 mln. Lt investiciją, kuria diegtos naujos technologijos pakelti šiuos standartus", - sakė ministras.

Jo teigimu, vežėjai siūlo valstybei prisiimti importuotojų išlaidas kuro atsargų kaupimui, tačiau tai esą būtų vėl nevienodos sąlygos, nes „Mažeikių nafta" ir toliau turėtų savo sąskaita kaupti atsargas.

Importuotų kuro atsargų kaupimas valstybei atsieitų 80 mln. Lt per metus.

„Kitą dalį kaupia „Mažeikių nafta". Tokiu atveju mes ją paliktumėme nekonkurencingoje aplinkoje lyginant su importuotojais. O prisiimant ir jos įsipareigojimus, būtų šimtamilijoninės valstybės biudžeto išlaidos", - dėstė V. Navickas.

Pagerinus sąlygas importuotojams, skųstųsi teismui

Pirmadienį po pasitarimo „Mažeikių naftos" generalinis direktorius Marekas Mroczkowskis žurnalistams tvirtino, kad kuro kainos keliamos atsižvelgiant į situaciją pasaulio rinkose, o brangūs degalai yra ne tik Lietuvos problema.

„Mažeikių nafta" užima apie 90 proc. Lietuvos didmeninės kuro rinkos, tačiau būtina paminėti, kad nėra jokių apribojimų importui iš ES šalių. Tai reiškia, kad mūsų turima tokia rinkos dalis Lietuvoje įrodo, jog esame konkurencingi, nes klientai perka iš mūsų", - tvirtino jis.

M. Mroczkowskis atkreipia dėmesį, kad geresnių importo sąlygų prašymas reiškia, kad sudaromos prastesnės konkuravimo sąlygos vietos gamintojui – „Mažeikių naftai".

„Šio siūlymo autoriai prašo sukurti geresnes sąlygas naftos perdirbimo gamykloms už Lietuvos ribų. Mes neprašome geresnių sąlygų nei kiti, mes prašome tokių pačių konkuravimo sąlygų", - sakė „Mažeikių naftos" vadovas.

Jo teigimu, jei vis dėlto būtų sudarytos geresnės sąlygos importuotojams, „Mažeikių nafta" savo teises gintų teisme ir ES institucijose.

Vežėjai praėjusią savaitę tvirtino gavę duomenų, kad „Mažeikių nafta" Latvijoje ir Estijoje degalus parduoda pigiau nei Lietuvoje. M. Mroczkowskis atsako, kad reikia analizuoti visas aplinkybes. Pavyzdžiui, esą Latvijoje mažesni reikalavimai privalomosioms kuro atsargoms, kuro kokybei, mažesni ir degalinių antkainiai.

DELFI jau rašė, kad dėl brangstančio kuro ir didėjančių atlyginimų vežėjų pelningumas pernai sumažėjo maždaug procentu ir prognozuojama, kad daliai žaidėjų teks trauktis iš rinkos.

Pagal indėlį į šalies BVP transportas yra trečias sektorius.

Kitų šalių politikai taip pat kelia viešas diskusijas dėl augančių kuro kainų.

Nuo sausio Lietuvoje buvo padidintas akcizas degalams, tačiau Lietuva dar nėra pasiekusi minimalaus ES lygio. Šiuo metu dyzelinui visoje ES taikomas minimalus 302 eurų už 1000 l mokestis, o benzinui – 359 eurų. Dabar Lietuvoje galioja 323 eurų už 1000 l akcizas benzinui ir 274 eurų – dyzelinui.

Maždaug pusę degalų kainos sudaro akcizas ir pridėtinės vertės mokestis. Dyzelinas Lietuvos degalinėse nuo sausio iki gegužės vidurio pabrango maždaug 60 ct/l.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją