Perdėtas pasitikėjimas savo „bendruoju išsilavinimu“ neretai pakiša koją. „Vairuotojo pažymėjimą turiu jau trisdešimt metų, tačiau į klausimą apie automobilio stabdymo kelio ilgį negalėjau teisingai atsakyti. Kai toks ilgas vairuotojo stažas, viską prie vairo jau darai automatiškai, metrų ant asfalto neskaičiuoji“, – po įskaitos skundėsi vienas pretendentas.
Nuo istorijos iki psichologijos
Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmai šį egzaminą rengia pagal susitarimą su miesto savivaldybe, ji rūmams patikėjo taksi vairuotojų parengimo ir profesinės kvalifikacijos tikrinimo pareigas.
Įskaita – tai kompiuteriu atliekamas testas, susidedantis iš trisdešimties klausimų. Patikrinimas laikomas įveiktu, jeigu padaromos ne daugiau kaip šešios klaidos. Pirmą kartą į įskaitą galima ateiti pasirengus savarankiškai. Po pirmos nesėkmės ją galima perlaikyti dar du kartus.
Jeigu ir toliau pretendentas daro per daug klaidų, jam privalu baigti porą savaičių trunkančius kursus, po jų vėl leidžiama laikyti įskaitą. Pirmas perlaikymas kainuoja 70 litų, visi kiti – po pusšimtį litų.
Prie kompiuterio atsisėdę būsimi taksi vairuotojai turi pademonstruoti, kaip išmano miesto topografiją, ką žino apie miesto istoriją ir jo kultūros objektus, ar gali susikalbėti užsienio kalbomis, ar gerai moka Kelių eismo taisykles ir taksi paslaugas reglamentuojančius įstatymus. Į testą taip pat įtraukti klausimai iš lietuvių kalbos kultūros ir psichologijos sričių.
Moterys išlaiko iškart
„Daugelis tų klausimų iš esmės nėra labai sudėtingi. Pavyzdžiui, reikia žinoti, kokiame miesto rajone yra viena ar kita gatvė, kada pakrikštyta Lietuva, kada paskutinį kartą rekonstruota Katedra, kokiose Vilniaus bažnyčiose vyksta pamaldos lenkų, ukrainų ar kitomis kalbomis. Reikia sugebėti angliškai ir vokiškai atsakyti klientui, jeigu jis klausia, kaip nuvažiuoti į vieną ar kitą vietą ir kiek jam tai kainuos“, – „Vilniaus dienai“ sakė egzaminavimo komisijos pirmininkė Regina Petrukienė.
Ji pripažino, kad komisija atlaidžiai žiūri į lietuvių ir užsienio kalbų klaidas: „Jeigu žmogus padarė kokia viena klaida per daug, o tarp jų yra kalbos klaidų, jis gali rašyti apeliaciją, kuri veikiausiai bus patenkinta. Kas kita, jeigu, pavyzdžiui, suklystama atsakant į klausimus iš Kelių eismo taisyklių – čia jokių nuolaidų būti negali. Taksi vairuotojas juk yra atsakingas už savo keleivių gyvybes.“
R.Petrukienė yra pastebėjusi, kad rusų ir lenkų tautybės pretendentams įskaitą laikyti sekasi sunkiau – koją kiša prastas lietuvių kalbos, kuria surašyti testo klausimai ir atsakymai, mokėjimas.
Moterys – tiesa, jų nėra daug – įskaitą dažniausiai išlaiko iš pirmo karto. Vyriausias egzaminuojamasis buvo 80-metis senukas, kuris testą taip pat įveikė iškart.
Penktą kartą nebandys
„Ar klausimai sunkūs? Na, Kelių eismo taisykles moku gerai, tačiau štai keli klausimai iš lietuvių kalbos – gėda prisipažinti – pasirodė sunkūs, reikėjo pagalvoti“, – sakė įskaitą išlaikęs 57 metų Edmundas.
Vyriškis padarė šešias klaidas ir buvo vos per plauką nuo antros nesėkmės – pirmą kartą įskaitos išlaikyti jam nepavyko. „Miestą reikia gerai pažinoti. Praėjusį kartą susipainiojau, kuriame rajone yra Tuskulėnų gatvė – Šnipiškėse ar Lazdynuose.“
Edmundas sakė dar nežinąs, ar dirbs taksistu: „Dabar esu verslininkas, dirbu maitinimo srityje, o įskaitą laikiau dėl visa pikta. Kitaip tariant, pasiruošiau atsarginį variantą.“
Vieni vairuotojai, neperžengę kvalifikacinės įskaitos barjero, bando vis iš naujo. Kiti po kelių nesėkmių numoja ranka ir palaidoja sumanymą pradėti anaiptol nepelningą ir sunkią taksi vairuotojo karjerą.
54 metų Česlovui nepasisekė jau ketvirtą kartą. Po vakarykščio pralaimėjimo jis tvirtino daugiau nebebandysiąs laikyti įskaitos.
„Nesąmonė ta įskaita. Į testą įtraukti klausimai, kurių net nėra toje knygelėje, kurią mums davė skaityti. Ką reikia žinoti taksistui? Iš kur paimti keleivį, kaip jį gražiai pasodinti ir nuvežti į reikiamą vietą. Viskas! O dabar įtraukta daug juridinių klausimų, kurių dirbant visiškai nereikia, pavyzdžiui, kiek kainuoja draudimas. Kai man prireiks, nueisiu į draudimo bendrovę ir sužinosiu“, – nusivylęs kalbėjo vyriškis.
Faktai ir skaičiai
Vilnius kol kas yra vienintelis miestas Lietuvoje, kur norintieji dirbti taksi vairuotojais turi išlaikyti profesinės kvalifikacijos įskaitą. Šią tvarką miesto savivaldybė nustatė remdamasi 1997 m. Vyriausybės nutarimu ir susisiekimo ministro įsakymu.
Būsimų taksi vairuotojų žinių patikinimas vykdomas nuo 2005 m. Dabar kasmet įskaitą laiko apie 200 asmenų. Numatyta, kad kiekvienas taksi vairuotojas po penkerių metų turės iš naujo pasitikrinti savo žinias.
Iš viso mieste yra registruota apie 70 taksi paslaugas teikiančių bendrovių. Realią veiklą vykdo tik kiek daugiau nei pusšimtis jų. Miesto gatvėmis važinėja apie pusantro tūkstančio taksi automobilių.
„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:
Šilta žiema išbaidė slidžių pirkėjus
Namui – nuodų dozė
Po darbo biure – grumtis su liepsnomis