Nuo pavasario mažėjusiomis benzino ir dyzelino kainomis besidžiaugę vairuotojai šiandien į degalines turėtų sukti ne tokios geros nuotaikos. Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per liepos mėnesį tiek benzino, tiek dyzelino mažmeninės kainos išaugo maždaug 10 centų už litrą.
Liepos pradžioje litras dyzelino šalies degalinėse vidutiniškai kainavo 1,33 euro, o šiandien – jau 1,43 euro. Vidutinė A95 markės benzino kaina per šį laikotarpį išaugo nuo 1,45 iki 1,52 euro už litrą.
Augimo tendenciją demonstruoja ir didmeninės degalų kainos. Mažeikių naftos perdirbimo gamykla „Orlen Lietuva“ prieš mėnesį dyzeliną ir benziną pardavinėjo atitinkamai už 1,23 ir 1,34 euro. Rugpjūčio 3 d. šios kainos jau siekė 1,40 ir 1,45 euro.
Delfi kalbinti ekspertai sako, kad pagrindinė degalų brangimo priežastis – išaugusios naftos kainos, kurios ir artimiausiu metu neturėtų mažėti. Priešingai, artėjant žiemai naftos paklausa augs, kainos dar labiau stiebsis aukštyn, o degalinių švieslentės gali vėl visai nebedžiuginti.
Didžiausią įtaką padarė nafta
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas teigia, kad degalai brango tik dėl išaugusių naftos kainų.
„Vienintelė priežastis, kurią matome, ta, kad pabrango žaliavinė nafta. Pavasarį matėme pozityvią tendenciją, kainos važiavo žemyn, o žaliavinė nafta tuomet kainavo 72-72 JAV dolerių už barelį. Dabar matome 82-83 dolerius. Atitinkamai kainos truputėlį ūgtelėjo ir degalinėse“, – teigia E. Cicėnas.
Jam pritaria ir „Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas. Pasak jo, degalai brango tik dėl naftos kainų pokyčių, kadangi mokestinė aplinka nesikeitė, o degalinių operatorių maržos per mėnesį net simboliškai sumažėjo.
„Naftos kainos pastarosiomis savaitėmis buvo šoktelėjusios net ir iki 85 JAV dolerių už barelį. Tai susiję su tuo, kad sparčiau nei tikėtasi mažėja infliacija ir auga ekonomika. Tai skatina lūkesčius, kad recesijos bus išvengta, o naftos paklausa išliks pakankamai nemaža“, – aiškina E. Mauricas.
Pasak jo, prognozuoti tolimesnes naftos kainų tendencijas gana sudėtinga, nes šios žaliavos kainas lemia ne tiek ekonominė dinamika, kiek politiniai sprendimai, ypač naftą išgaunančių šalių organizacijoje OPEC, prie kurios neformaliai yra prisijungusi ir Rusija.
„Vakarų šalys, t. y. didžiausios naftos vartotojos, stovi kitoje barikadų pusėje ir nelabai turi svertų paveikti kainas. OPEC valstybės supranta, kad naftos era anksčiau ar vėliau vis tiek pasibaigs, todėl stengiasi maksimizuoti pelną, o ilgalaikiai santykiai su Vakarais joms nėra svarbūs. Todėl naftos kaina gali išlikti aukšta ganėtinai ilgą laikotarpį“, – prognozuoja ekonomistas.
Žiemą bus sudėtinga
Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas E. Cicėnas aiškina, kad egzistuoja tam tikri geopolitiniai veiksniai, kurie degalų kainoms neleidžia stiebtis dar sparčiau. Pavyzdžiui, niekaip neatsigaunanti gamyba Kinijoje. Jei ši pasaulio fabriku tituluojama Azijos šalis susigrąžintų ikipandemines gamybos apimtis, pasaulinė naftos paklausa augtų, o tai dar labiau didintų šios žaliavos kainas.
Vis dėlto pašnekovas prognozuoja, kad degalų kainų augimo tendencija išliks, o artėjant žiemai dar labiau išryškės.
„Tendencija tokia, kad artėjant šaltajam sezonui, energetinių produktų, įskaitant ir naftos produktų, paklausa didėja, todėl kainos dažniausiai būna nedžiuginančios“, – pažymi E. Cicėnas.
Be to, jis atkreipia dėmesį, kad šaltuoju metų laiku Lietuvoje imama prekiauti žieminiu dyzelinu, kurio sudėtinių dalių ir gamybos kaštai yra didesni, todėl šie degalai natūraliai kainuoja daugiau.
Anot prekybos naftos produktais įmonių atstovo, pavasarį, perėjus prie vasarinio dyzelinio, šie degalai atpigo maždaug 10 centų už litrą, o žiemą pamatysime atvirkštinį efektą.
Paklaustas, ar dyzelino kainos vėl gali pasiekti 2 eurų už litrą ribą, kaip buvo praėjusią žiemą, E. Cicėnas teigia negalintis atmesti tokios tikimybės.
„Ateinančią žiemą dyzelinas gali „užlipti“ iki šios ribos, nes jis bus brangus ir dėl naftos kainų, ir dėl technologinių dalykų. Žiūrint į dar tolimesnę perspektyvą, reikia prisiminti, kad Seimas priėmė Akcizų įstatymo pataisas, dėl kurių nuo kitų metų sausio augs mokesčiai“, – akcentuoja E. Cicėnas.