Pirmasis viešą diskusiją Europoje pradėjo Prancūzijos prezidentas Nicolas Sarkozy, kurio pasiūlymą numatyti degalų kainos ribą, nuo kurios būtų nebetaikomas pridėtinės vertės mokestis (PVM), išspausdino britų dienraštis „Finacial Times".
Euro grupės finansų ministrų pirmininkas Jeanas-Claude'as Junckeris penktadienį pripažino, kad N. Sarkozy idėja „nėra kvaila" ir „nusipelno diskusijų".
Tačiau Prancūzijos dienraštis „Les Echos" atkreipia dėmesį, kad dauguma Europos ministrų skeptiškai vertina šį N. Sarkozy siūlymą.
Europos Komisija (EK) laikosi nuomonės, kad lubų nustatymas PVM gali duoti blogą signalą naftą išgaunančioms šalims dar labiau didinti „juodojo aukso" kainas. EK vienintelė ir gali teikti dokumentų su siūlymais projektus viršūnių tarybai.
Lietuvos premjeras Gediminas Kirkilas ketvirtadienį „Žinių radijui" taip pat pareiškė, kad Lietuva remtų mokesčių degalams sumažinimą ES.
Konkrečių siūlymų nėra
Finansų ministerijos sekretorė Ingrida Šimonytė DELFI patvirtino, kad kol kas jokių oficialių siūlymų nei kitą savaitę vyksiančiam ES ekonomikos ir finansų ministrų tarybos posėdžiui (ECOFIN), nei dar po dviejų savaičių vyksiančiai Europos viršūnių tarybai nėra pateikta.
Jų dalyviai gali surengti politinę diskusiją, bet konkrečių sprendimų priimta nebus. „Panaši situacija yra buvusi 2004 metais, kai aukščiausiu lygiu vadovai svarstė siūlymus mažinti akcizus. Tuo metu buvo priimtas sprendimas, kad reaguoti mažinant mokesčius yra neteisinga. Vakar EK vienas pareigūnas pakankamai protingai pastebėjo, kad tai būtų signalas OPEC šalims, jog jos ir toliau gali didinti kainas", – sakė I. Šimonytė.
Jos manymu, akcizo mažinimas turėtų tokį patį efektą kaip ir, pavyzdžiui, PVM sumažinimas daržovėms – akcizo mažinimas išnyktų pakeliui iki vartotojo ir kainos pokyčio jis pernelyg nepastebėtų.
Kaltinama „Mažeikių nafta"
Lietuvoje Seimo Ekonomikos komitete taip pat buvo surengta diskusija, kaip būtų galima mažinti kuro kainas. Vežėjai, Konkurencijos taryba ir kai kurie Seimo nariai kaltina „Mažeikių naftą" naudojimusi monopoline situacija.
Vežėjai tvirtina, kad Ūkio ministerijos surinkti duomenys rodo, jog Lietuvoje veikianti naftos perdirbimo gamykla didmenininkams kurą Latvijoje ir Estijoje parduoda pigiau nei Lietuvoje.
Ūkio ministerija taip pat ketina leisti rudenį importuoti kitokį dyzeliną, kuris, tikimasi, galėtų prilaikyti šių degalų kainų kilimą.
Komitetas tąkart parekomendavo Vyriausybei liberalizuoti kuro importą ir peržiūrėti reikalavimas importuotojams privalomai saugoti kuro rezervą Lietuvoje.
„Mažeikių naftos" generalinis direktorius Marekas Mroczkowskis dar komiteto posėdyje tvirtino, kad jo valdoma bendrovė nėra monopolistas, nes į Lietuvos degalų rinką galima įeiti laisvai. „Pardavėjus mūsų degalus pirkti skatina tai, kad mūsų kaina yra geresnė ir mes esame patrauklesni nei kiti tiekėjai", – aiškino jis.
Naftos kaina pasaulio rinkose per metus pakilo 92 proc. Dyzelinas Lietuvos degalinėse nuo sausio iki gegužės vidurio pabrango maždaug 60 ct/l.
Šiuo metu litras populiariausio 95 markės benzino kainuoja 3,83-4,05 Lt, dyzelino – 4,23-4,38 Lt.
Nuo sausio Lietuvoje buvo padidintas akcizas degalams, tačiau Lietuva dar nėra pasiekusi minimalaus ES lygio. Šiuo metu dyzelinui visoje ES taikomas minimalus 302 eurų už 1000 l mokestis, o benzinui – 359 eurų. Dabar Lietuvoje galioja 323 eurų už 1000 l akcizas benzinui ir 274 eurų – dyzelinui.
Lietuva minimalų benzino akcizų lygį turi pasiekti iki 2011 m., o dyzelino – iki 2013 m.